Galop verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scott

Galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 14:33

Momenteel start ik met mijn 6 jarige paard M1 nu zijn we druk aan t trainen en dan met name de galop. Probleem waar ik tegen aan loop is dat hij op rechte stukken als een soort hert galoppeert. Op de volte is zijn galop echt netjes in balans volte verkleinen en vergroten gaat ook goed. Op rechte stuk schakelen dat word al wat lastiger en contragalop gaat helemaal niet. Klein stukje van hand veranderen in galop gaat totdat ik flauwe bocht om moet dan stapt hij eruit. Logisch in zij ogen natuurlijk niet goed. Wie heeft er tips voor zowel galopsprong te verbeteren als de contragalop goed te krijgen .

0000

Re: Galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:09

Eerst erachter zien te komen wat de oorzaak is van het minder goed galopperen op de rechte lijn en dan kun je het pas oplossen. Kan van alles zijn van scheef worden, rug wegdrukken, te diep zakken, terugkomen in tempo of juist te hard gaan, sprongverlies, onbalans....

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:23

Meestal is het "springen als een hert" wat je overigens leuk verwoord :P een teken van een te zwakke achterhand op dat moment. Misschien moet je juist proberen om toch meer tempowisselingen te rijden in de galop. Ik weet niet of je paard springen leuk vind, maar anders zou dit ook nog een optie kunnen zijn om zijn achterhand te versterken. Contragalop heeft volgens mij te maken met stelling en buiging. Dat weet ik alleen niet precies dus daar laat ik mijzelf dan ook niet over uit. Mijn tip is in ieder geval, probeer zijn achterhand sterker te maken, waardoor hij krachtiger kan afzetten en waarschijnlijk het huppelen minder wordt. Ik had exact hetzelfde probleem met mijn paard.

Succes!

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:28

ga buiten rijden? ga je daar rechtdoor galoperen, paard wordt er recht van, verstevigd zijn achterhand en word alleen maar sterker, als je ergens een berg op kan galoperen dan al helemaal

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:59

Waarschijnlijk verlies je inderdaad de verbinding met de achterhand. Ga je focussen op rechtrichten.

Dit begint op een volte. Zorg dat je paard op de volte het binnenachterbeen er goed onder zet, en deze niet naar binnen brengt, probeer de volte dan ook in te zetten door de schouders wat naar binnen te brengen met je buitenhand, en niet met je binnenhand de volte in te sturen, en zorg dat je niet naar buiten gaat zitten. Buiging krijg je dan vanuit jouw binnenbeen, maar focus je daar eerst niet teveel op. Als je op de volte teveel met je binnenhand rijdt, of te veel buiging vraagt, kan je paard met het binnenachterbeen niet meer goed onderspringen. Als het lukt om je paard met lichte buiging, en met meer contact op de buitenteugel (wel soepel meebewegen) dan binnenteugel ontspannen te laten galopperen, kun je gaan schakelen op de volte om de achterhand krachtiger te maken. Aan het rechtgerichte op de volte mag dan niets veranderen (achterbenen moeten in spoor blijven van de voorbenen). Als het paard sterk wordt op de buitenhand, kun je wat stelling naar buiten vragen, terwijl je op de volte blijft. Zo leer je je paard dat het de schouders naar binnen moet bewegen, in plaats van eerst het hoofd. Als je eerst het hoofd naar binnen vraagt, kan je paard makkelijk over de schouder naar buiten vallen, krijg je geen buiging, en komt het binnenachterbeen niet genoeg tot dragen.

Hierna kun je je paard vanuit de volte stukjes rechtuit laten galopperen, denk hierbij weer aan het controleren van de schouders met jouw buitenhand. Je kunt hierbij schoudervoor gebruiken als oefening om het achterbeen sterker te maken. Let hierbij ook weer goed op of je paard niet over de schouder wegvalt. Als dit wel gebeurt kun je je paard in de schoudervoor iets meer recht maken, of zelfs weer een beetje stelling naar links vragen. Ook hierin kun je weer schakelen, zorg dat er weer niets verandert aan het rechtgerichte.
En het belangrijkste: probeer ervoor te zorgen dat je paard hierin ontspant, over de rug gaat. Laat het paard wat zakken met het hoofd en de hals zodat het ruggebruik verbetert, maar houdt wel sprong. Anders heb je nog niks aan de oefeningen.

Het afwisselen van de stelling en de controle over de schouders is ook een goede voorbereiding voor het rijden van contragalop.

Een heel verhaal, ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 18:11

Karin en Maartss wat een ontzettend goede uitleg.. ik ga hier gelijk mee aan de slag.

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:46

Veel succes! Laat nog even weten of het uiteidelijk nog is gelukt? Ben ik altijd wel nieuwsgierig naar haha ;)

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:11

Fijn dat je er wat aan hebt, en ik ben ook benieuwd hoe het straks gaat.
Als je ergens tegenaan loopt of meer uitleg nodig hebt help ik je graag hoor!

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:17

buitenrijden zal wel helpen lange stukken galoperen
en drafbalkjes draven

kusjekusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:58

Op lange stukken galopperen en regelmatig terug nemen zodat hij elke keer opnieuw in moet zetten en de balans moet vinden lijkt mij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:38

Naar mijn bescheidden mening mogen heel veel (dressuur) paarden veel te weinig echt galopperen. Naast de uitstekende tips die al gegeven zijn zou ik dus zeker zoals al eerder aangegeven hier je paard mee naar buiten nemen en eens echt laten galopperen. Een goed stuk flink vooruit en natuurlijk ook tussendoor weer even terug. Ze gaan hier hun rug en achterhand echt zoveel fijner van gebruiken. Dat getrut op 20x40 nodigt voor veel paarden niet uit om tot een echte galop te komen.

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 14:39

Hoi allemaal.. buiten rijden doen we regelmatig en trekken wij ook sprintjes.. al blijft hij beheerst.. hij mag van mij zo af en toe wel echt keiharrd... maar dat doet hij niet.. is beetje zuinig op zich zelf.. gelukkig maar.. Galop gaat al stukken beter..en de kunst is dat hij nu meer zijn achterhand moet gaan gebruiken.. hij vond t nogal makkelijk om zijn rug lekker weg te drukken.. maar daar zit nog wel hoop werk aan maar zijn op de goede weg... de gebroken lijnen kan ik steeds wat scherper maken zonder dat hij er uitstapt.. dus... we keep going....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:37

buiten op lange stukken (liefst zandpaden) galopperen en cavaletti's springen dan leert ie zn achterbenen te gebruiken, want dit klinkt als luie achterbenen