Wat is een goede training naast lessen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floda

Wat is een goede training naast lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 11:19

Hoi,

ik rijd 6 keer per week. 2 keer daarvan heb ik les (dressuur en spring). Het is lastig om de andere 4 dagen goed in te vullen met oefeningen waar ik en mijn pony ook van leren.

Ik rijd al 6 jaren en sinds kort doe ik mee aan KNS wedstrijden. Mijn niveau op FRNS dressuur is F9.

Misschien heeft iemand een schema om ook naast de lessen goed mijn "vrije" uren in te vullen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

groetjes

Yannicke

Re: Wat zijn is een goede training naast lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:21

Oefenen wat je in de lessen aan 'huiswerk' krijgt?

floda

Re: Wat is een goede training naast lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 11:23

Ja maar dat is maar een kwartiertje werk. Eigenlijk weet ik daarna niet zo goed wat ik nog meer kan doen. Misschien moe ik een lijstje maken met daarop "standaard" oefeningen die ik altijd kan doen. van buikspieroefeningen tot uithoudingsvermogen.

gr

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:28

Kwartier?! Ik ben in n kwartier niet klaar hoor met oefenen..
Ga dan eerst in de bak en dan nog in het bos rijden?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:32

Je zou 1 dag van die 6 kunnen vervangen voor longeren. Nog een dag werken aan ontspanning aan een lang teugeltje (bijv. de dag na een zware les) en een dag buiten rijden en nog een dag bijv. galoptraining. Overleg ook eens met jouw instructeurs wat ze aanraden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:22

Ik vraag me eigenlijk af wat voor lesgever jij hebt. Als mijn lesgever is geweest dan heb ik altijd genoeg nieuwe tips en trucs gekregen om uren op te gaan oefenen (en ik heb om de week een uur les) . Ik denk dat jij nu in een groepsles rijdt en veel te weinig aandacht krijgt eigenlijk. Ik zou ipv 2x per week lessen over gaan naar 1x per week maar dan prive, daar ga je veel meer van leren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:30

Probeer eens de perfecte overgang te rijden van draf naar stap en omgekeerd.
Dus perfect gesloten aan het been, niet zwaar in de hand, mooie aanleuning en ook nog perfect op de letter.
Dat houdt je rustig een uur bezig voor dat het ECHT (dus voor een 10) goed is :P
Datzelfde voor alle andere oefeningen. Zodra je gaat streven naar perfectie ben je nooit klaar.

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:34

Schrijf oefeningen over uit F, B en L1 proeven.
Die kun je oefenen.
Daarnaast zou ik dan meer "huiswerk" vragen aan je instructeur.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:42

Geen doel voor ogen hebben als je op je paard stapt.
Opstappen rijden en aanvoelen waar er die dag nood aan is. Soms is dat activiteit, soms ontspanning, buigen. Aanluining. Overgangen rijden. Stap-Draf-Stap, draf- galop- draf. Stap- halthouden- stap, halthouden-draf...Je bent altijd bezig toch als je aan het rijden bent, ik heb altijd tijd tekort

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:46

Inderdaad, goed je huiswerk maken.
Longeren (eventueel met een balkje) is ook altijd leuk voor de verandering, en
anders gewoon op ontspanning en houding oefenen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:53

Buitenrijden. Heb je een "druk" paard, dan eerst half uurtje dressuren in de bak met veel gymnastiserende figuren, maar niet gericht op prestatie of perfectie, en dan lekker naar buiten er mee.

Inderdaad kun je ook eens rijden afwisselen met een goede longeersessie (maar dan moet je wel goed kunnen longeren, dus niet paard aan lijn domweg rondjes laten lopen, het zgn "rondslingeren").

Vind je dat te weinig uitdagend, dan longeren met een balkencircuit (alle variaties mogelijk, zowel op hoefslag als op binnenhoefslag balkjes positioneren, zodat je zowel ruim als op krimpende volte over de balkjes laat gaan). En verschillende hoogtes (afwisselende laag-hoger-laag-hoog bijv. balkjes).

Houdt je paard ook fris in de bol, want moet goed opletten waar die de voeten plaatst.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:22

Alvast dingen oefenen die terug gaan komen in je proefjes?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:38

goed dat je er over nadenkt wat je nog meer kunt doen.

zoals aangegeven inderdaad aan je instructrice vragen waar je het beste op kan oefenen en waar je aan moet werken. verder geef je aan al wedstrijden te rijden, wat voor commentaar staat daar op? ga daar aan werken.

verder "thema" dagen bedenken
- longeren
- springen
- dresuren
- relaxen
- conditietraining
- enz enz

elke dag weer wat anders en dan moet het wel lukken volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:47

Als ik een leerling heb de moeite heeft om zelfstandig te rijden, dan oefen ik dat met hem/haar in de les. Ik wil sowieso dat mensen weten WAAROM we bepaalde oefeningen doen, maar ook wat de logica van oefeningen en opbouw van trainingen is.

Ik zal dus de leerling zelf laten starten met de training, en vragen mij continue te vertellen wat hij voelt, wat hij zou willen veranderen, en hoe hij dat wil doen. En daar help ik dan bij. Zo bouwen we dan samen een training op.

Je zult moeten leren om van dag tot dag je training aan te passen aan wat je dan voelt/ziet/bemerkt. Je kunt wel in gedachten hebben om vandaag met de zijwaartse gangen aan de slag te gaan, maar als jij bij het losrijden voelt dat 'ie niet voorwaarts is bijvoorbeeld, dan zul je dat éérst op moeten lossen. En daar ben je dan soms ineens spontaan een volle training mee bezig.
Leuk he, paardrijden! :) Blijf je zelf ook lekker scherp van!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:12

Je moet inderdaad zoals als sommige al hebben aangegeven je training aanpassen op de punten die minder goed gaan op dat moment. Om een voorbeeld te geven je merkt dat je paard wat traag wordt in het tempo, probeer dan de volgende keer als je gaat rijden hier vooral op te richten. Dit kun je zowel tijdens een dresuurtraining als springtraining of tijdens het longeren doen. Balkjes lopen is ook altijd leuk om afwisseling in je training te houden, dit kan zowel onder het zadel als tijdens het longeren. Af en toe naar buiten is ook goed om beide even het hoofd weer leeg te maken :)

floda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 07:45

Jullie hebben mij echt een stuk verder geholpen. Allen dank!!

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:24

Hoi Floda, ik heb een gratis e-book geschreven, je vindt hem op mijn website.

Er volgen er meer. Misschien is dat iets voor jou, een beetje achtergrondinformatie absorberen?
Laatst bijgewerkt door Hamont op 29-07-13 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

MvWanrooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:26

Ik ben van mening dat een paard die in de sport loopt, het goed is voor de training om een buitenrit te gaan maken. Dit is toch wat meer onspanning, en vaak ruimere beweging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:44

MvWanrooy schreef:
Ik ben van mening dat een paard die in de sport loopt, het goed is voor de training om een buitenrit te gaan maken. Dit is toch wat meer onspanning, en vaak ruimere beweging

Ben ik niet met je eens. Sportpaarden genoeg die zo heet als de pest worden en daar alleen maar verkrampt van gereden worden/gaan bewegen...

AnnieLover44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:52

ik leg vaak vier balken in het midden. in een vorm van een vierkant zo laat ik mijn pony van verschillende kanten aan rijden. aanrijden in draf en in het midden een keer halt houden en weer weg draven in draf zo kan je dat met verschillende gangen doen en op allerlei kanten aan rijden. zo buigt je pony haar of zijn lichaam verschillenden kanten op. dit kan ik 3 kwartier lang rijden

xlouise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:27

Buiten het rijden kan je misschien ook andere leuke dingen met hem gaan doen zoals bijvoorbeeld longeren of freestylen. en als je per se wilt rijden kan je misschien een paar keer lekker naar buiten gaan