Pessoa bit voor mijn pony ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jipsvenna123

Pessoa bit voor mijn pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:04

Hoi ik heb een kruising fjord pony dus hij is heel erg sterk. Voor het buitenrijden en crossen gebruik ik een pelham bit, nu ga ik op ponykamp met mijn pony en zou graag een beetje sterk maar niet zo sterk als een pelham, dus mijn paardrijlerares stelde een pessoa bit voor. Heeft iemand hier ervaring mee ?

xMercury

Re: Pessoa bit voor mijn pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:06

Ja ervaring mee. Vind het verschrikkelijke bitten die 9 van de 10 keer nog niet helpen ook. Hopelijk krijg je betere ideeen van andere Bokkers :)

michejan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:07

Ik vind het nogal ver gaan om een pessoa of een pelhalm te gebruiken. allebei geen aardige bitten als je het mij vraagt...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:08

Ik vind je eerste zin erg fout. "Ik heb een kruising fjord pony DUS is hij erg sterk." Omdat het een kruising van die twee is, is hij erg sterk? Hoeft echt niet aan het feit dat het een kruising is te liggen.

Heb je al eens geprobeerd om met een gewone enkelgebroken trens te rijden? Wellicht valt het heel erg mee hoe sterk hij is.

jipsvenna123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:09

michejan schreef:
Ik vind het nogal ver gaan om een pessoa of een pelhalm te gebruiken. allebei geen aardige bitten als je het mij vraagt...

Ik gebruik de pelham alleen voor buitenrijden omdat ze dan niet te houden is, ze gaat ervandoor en ze stopt niet meer, met een pelham gaat dit wel prima

kleinvosje schreef:
Ik vind je eerste zin erg fout. "Ik heb een kruising fjord pony DUS is hij erg sterk." Omdat het een kruising van die twee is, is hij erg sterk? Hoeft echt niet aan het feit dat het een kruising is te liggen.

Heb je al eens geprobeerd om met een gewone enkelgebroken trens te rijden? Wellicht valt het heel erg mee hoe sterk hij is.

Als ze braaf en niet sterk zou zijn geweest met een enkelgebroken trens had ik niet overwegen om een pessoa bit te kopen
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 11-07-13 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

michejan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:13

Ik denk eerder dat je iets aan de opvoeding/respect moet doen. je kunt er moeilijk steeds een zwaarder bit in gaan hangen. Het lost het probleem niet op namelijk.

en trouwens, tussen een enkelgebroken trens en een pelhalm/pessoa zit echt een heeeeeel groot verschil :j
Er zit ook nog wel wat tussenin hoor.

jipsvenna123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:16

michejan schreef:
Ik denk eerder dat je iets aan de opvoeding/respect moet doen. je kunt er moeilijk steeds een zwaarder bit in gaan hangen. Het lost het probleem niet op namelijk.

en trouwens, tussen een enkelgebroken trens en een pelhalm/pessoa zit echt een heeeeeel groot verschil :j
Er zit ook nog wel wat tussenin hoor.

Zoals ? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:17

Tja mijn Fjord kan zich ook zeer sterk maken.
Ze loopt ook voor de kar en hoe strenger het bit hoe meer ze de neiging heeft zich sterker te maken.

Haar rijd ik daarom juist (onder het zadel) met een dubbel gebroken watertrensje.
En ja, dat heeft wat oefening gehad.
Maar nu kan iedereen! haar gecontroleerd buiten rijden.
Vroeger wilde ze altijd voorop en hard. Nu kan ze op elke plek in de groep rijden.

michejan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:19

wat bedoel je? aan bitten?

Ongebroken trens, kneveltrens ofzo? ben niet heel erg thuis in bitten maar dat er een wereld van verschil zit tussen een enkelgebroken of een pelhalm dat weet ik dan weer wel. En met scherpe bitten maak je ze alleen maar ongevoeliger

Het lijkt me verstandiger om er gewoon aan te werken dat hij blijft luisteren ondanks dat je buiten bent.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:20

Wacht even..... Dus jij verzekert ons dat als jouw pony sterk word je gewoon maar aan het bit gaat hangen? Als je pony sterk is betekent het niet dat je aan het bit moet gaan hangen, je zou ook wel gemakkelijk met een trensje kunnen rijden. ZONDER te trekken... ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:27

zelf ben ik van mening dat een pessoa bit scherper is dan een pelham.maar waarom wil je op ponykamp ineens iets anders als het op een pelham goed gaat?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:32

Als je met deze redenatie een pessoa koopt, gaat dit helpen voor een week of 2 en dan begint hetzelfde riedeltje opnieuw. Welk bit wordt het daarna?

M.a.w. dit ligt op het rijtechnische en opvoedkundige gebied. Pak het probleem bij de kern aan en doe niet aan symptoombestrijding, daar heb je veel meer baad bij en komt jullie welzijn beter tegemoet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:40

HAR --> RT-P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:24

Je moet eigenlijk in je achterhoofd houden dat hoe harder jij bent hoe harder je pony zal gaan verzetten. Door er aan te gaan hangen of het bit toch fors te gebruiken gaan ze in verzet dat is logische want het doet pijn en een paard is altijd sterker als een mens. Je zult dus zelf lichter in je hand moeten worden wil je dat het paard zacht word in de mond dat kan wel enige tijd in beslag nemen want dat duurt best lang.
Maar goed les nemen. En een andere instructrice is niet verkeerd eentje die je aanraad om maar voor een pessoa te gaan en niet om het probleem gewoon aan te pakken heb je niets aan. Heel vervelend gezegd misschien maar je basis is gewoon niet goed. Daar kun je beter aan werken. Waar rijd je mee als je gewoon dressuur rijdt?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:38

Mensen wat maken we weer een drama's.

Het meisje rijdt thuis waarschijnlijk met een gewoon bitje. En als ze naar buiten gaat of cross een pelhalm(gebeurd zoveel).

Ze gaat nu een weekje op kamp, en weet van te voren dat het paardje druk gaat doen. Ze zoekt dus een bitje die net even wat meer inbrengt dan een gewoon bitje, maar wat minder dan een pelhalm.

Het is voor een weekje op vreemd terrein.

Iedereen weet dat de meeste paarden op vreemd terrein wat drukker zijn, voor het betere ruk en pluk werk moet je dan ook op inrijterrein van de dressuur wedstrijden zijn.

En zeker fjorden kunnen er wat van, die zetten die dikke speknek vast en je hebt een blok beton in je handen hangen.

Kan mij best voorstellen dat TS daar tijdens een weekje vakantie geen zin in heeft.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:15

Het is niet omdat het zoveel keer gebeurt, dat er ook anderen deze fout maken dat het niet zo erg is "kitty"
Dit is eigenlijk wel erg, Er is een groot communicatie probleem tussen de ruiter en dit paard, er is onbegrip en onvoldoende kennis aanwezig om het op te gaan lossen op de goede manier.
Een pelham of pessoa is zeker niet de juiste oplossing, de opvoeding en dominantie verhoudingen aan pakken zou een begin zijn, maar idd dan is er nog het rijtechnische aspekt, deze ruiter moet idd nog veel les nemen, een scherper bit is een makkelijke oplossing die dan weer voor een tijdje kan lukken, een soort van Quick-fix, als jij met je vriend gaat wandelen, geef elkaar een hand, en wanneer één van de twee een beetje verder af wil zal je die hand moeten loslaten, je kan dan mssn overwegen om een soort van strop rond de ander zijn nek te doen, zo kan je hem beter bij je houden. Is een beetje zelfde redenering als met je keuze om een zwaarder bit.
Train je paard zo dat het met een gewoon bit (enkel of dubbel gebroken trensje) goed te rijden is, monteer een goede stop erbij en een goed stuur, dan pas ben je echt bezig met paardrijden.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:01

Hallo aarde tot moraalridder.

TS is 13!!!

En wat heb ik met anderen nodig? Ik reageer op TS en op de manier hoe zij wordt aan gevallen, wat nergens op slaat.

Je kan wel de moraalridder uithangen hoor, maar je bereikt er vrij weinig mee. Mensen doen toch wel waar ze zien in hebben, zeker in de paardenwereld

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:18

Je hebt hier zeker ook gelijk in hoor "kitty"
Ik voel me zeker geen moraalridder, maar ik vind ; of het is goed paardrijden of het is verkeerd paardrijden, er worden hier constant op dit forum vragen gesteld hoe een bepaald probleem beter zou kunnen.
Ik bekijk het altijd vanuit het rijtechnisch zo correct mogelijk rijden, samen met een deel kennis over hoe paarden denken en reageren, en de manier waarop paarden nieuwe dingen leren.
Ik wil zeker TS niet afbreken, ik wil TS niet afkraken, Ik wil eigenlijk alleen TS ertoe aanzetten om verder te blijven leren, en open te staan voor heel het wezen paard en zijn psyche.
Paardrijden moet leuk zijn, maar paardrijden moet ook correct zijn, en hier hulpmiddeltjes zoals een Pelham en/of een Pessoa gaan goedpraten zeker aan zo'n jonge ruiter das echt verkeerd leren paardrijden.
Soms kom ik nogal hard over en das niet mijn bedoeling, maar ik meen echt wel wat ik zeg, je moet als ruiter zo leren om te gaan met je paard dat je paard samen met jou als bijna een éénheid kunnen handelen, een echt team, het paard en de ruiter.
Daar horen echt geen snokken en hardere bitten bij.
En paard maakt zich sterk, dat is waar, maar leer dan om het weer zacht te maken, en niet hoe je weerstand door kracht inwerking kan breken.
Ik begrijp best ook wel dat zo'n jonge ruiter dadelijk zal zeggen die gast weet er niets van, die kent niet eens mijn paard, toch werkt dit echt wel , en dit werkt bij ieder paard, dus ook bij het paard van TS.

Kitty1985 schreef:
Hallo aarde tot moraalridder.

TS is 13!!!

En wat heb ik met anderen nodig? Ik reageer op TS en op de manier hoe zij wordt aan gevallen, wat nergens op slaat.

Je kan wel de moraalridder uithangen hoor, maar je bereikt er vrij weinig mee. Mensen doen toch wel waar ze zien in hebben, zeker in de paardenwereld

eriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:27

Ik snap TS wel. Waarschijnlijk rijdt zij meestal in d'r eentje buitenritjes? Als je een weekje op ponykamp gaat wil je gwn lol hebben en lekker kunnen genieten. Als je dan continue je paard in de gaten moet houden en corrigeren ontstaat daar alleen maar spanning door. En als je paard ertussenuit knijpt en de hele groep gaat mee ... dat wil niemand op z'n geweten hebben.

Ik weet alleen niet of een pessoa bit de oplossing is

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:33

Ach wat een gezwets! Je paard kan in de bak wel 100 procent fantastisch rijtechnisch opgevoed zijn, maar zich buiten als een wervelwind gedragen. Ik heb een paard wat ik in de bak op 2 pinkjes rijd op een dubbelgebroken bitje, maar buiten (met name met andere paarden erbij) niet terug te krijgen is vanuit de galop op een dubbelgebroken bitje. Bij hem hangt er dus tijdens buitenritten inderdaad een pelham in (die volledig los hangt in stap en draf, ik heb namelijk zachte handen als hij naar me luistert). Ik vind het totaal niet leuk want ik hou helemaal niet van scherpe bitten, maar ik vind veiligheid belangrijk!
Ik vraag mij wel af of de mensen die hier aangeven dat je het rijtechnisch moet oplossen wel buiten rjiden, en of zij een paard kochten die zij níet zelf hebben opgevoed. Je zit dan namelijk met het verleden van een paard, en dat werk je er niet even uit. Als iemand mij de oplossing kan aandragen dat mijn paard buiten net zo op 2 pinkjes terug te krijgen is als in de bak, dan hang ik met alle liefde mn dubbelgebroken bitje erin!!!!
ps mijn paard is NERGENS bang of schrikachtig voor, hij is alleen een echt kuddedier en wil absoluut niet achterblijven bij de andere paarden. Dit resulteert er dus in, dat hij soms achter een vluchtend paard aangaat.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:43

jipsvenna123 schreef:
michejan schreef:

Er zit ook nog wel wat tussenin hoor

Zoals ? :)

Ik vind het toch wel raar dat je van een enkel gbroken bit naar een pelham bent gegaan... Je had ook eerst zachter bit erin kunnen zetten, want als ze zo sterk is rij en je moet trekken rij je haar alleen maar dood in de mond.. Kan je straks helemaal niet meer na buiten..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:18

Brendaaaa schreef:
Ach wat een gezwets! Je paard kan in de bak wel 100 procent fantastisch rijtechnisch opgevoed zijn, maar zich buiten als een wervelwind gedragen. Ik heb een paard wat ik in de bak op 2 pinkjes rijd op een dubbelgebroken bitje, maar buiten (met name met andere paarden erbij) niet terug te krijgen is vanuit de galop op een dubbelgebroken bitje. Bij hem hangt er dus tijdens buitenritten inderdaad een pelham in (die volledig los hangt in stap en draf, ik heb namelijk zachte handen als hij naar me luistert). Ik vind het totaal niet leuk want ik hou helemaal niet van scherpe bitten, maar ik vind veiligheid belangrijk!
Ik vraag mij wel af of de mensen die hier aangeven dat je het rijtechnisch moet oplossen wel buiten rjiden, en of zij een paard kochten die zij níet zelf hebben opgevoed. Je zit dan namelijk met het verleden van een paard, en dat werk je er niet even uit. Als iemand mij de oplossing kan aandragen dat mijn paard buiten net zo op 2 pinkjes terug te krijgen is als in de bak, dan hang ik met alle liefde mn dubbelgebroken bitje erin!!!!
ps mijn paard is NERGENS bang of schrikachtig voor, hij is alleen een echt kuddedier en wil absoluut niet achterblijven bij de andere paarden. Dit resulteert er dus in, dat hij soms achter een vluchtend paard aangaat.

Daarom dus ook de combinatie van rijtechniek en opvoeding. Ik ken er genoeg die hiermee weer op twee pinken te rijden waren, de ruiter moet alleen actief werken aan de oorzaak van het probleem en niet symptoombestrijdend te werk gaan.
De vele praktijkvoorbeelden van ruiters die hun paarden buiten weer goed aan het lopen hadden zullen inderdaad gezwets zijn. ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:43

ik ken ze niet, paarden van 10+ waar het terug te draaien was.... maar vertel me vooral hoe dat opgelost is, want dan wil ik die technieken heel graag uitproberen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:45

Door eerst daadwerkelijk te lezen wat ik geschreven heb en je wellicht meer open te stellen, gezien ik het antwoord al gegeven heb? En door deze toon aan te slaan bereik je al geen goede eerste indruk.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:43

Waarom voor het buitenrijden geen pelham met dubbele teugel? Neem een ongebroken pelham, het liefst met een tongboogje en dan aan het 'trensstuk' een teugel en aan de stang een teugel. Ook moet er natuurlijk een kinketting aan zitten. Een pessoa is juist onvriendelijker dan een pelham, omdat de pessoa geen kinketting heeft en meestal op 1 teugel gereden wordt.
Met een pelham met 2 teugels kan je gewoon op de 'trens' rijden, en als het nodig is pak je even de stang erbij. Echt niet de kinketting vergeten! Die is belangrijk omdat het bit anders door kan slaan. Ongebroken is erg vriendelijk, een gebroken pelham of pessoa is een martelwerktuig: dat werkt als een notenkraker op het gehemelte.