Ik rijd niet goed genoeg voor mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luna1981

Ik rijd niet goed genoeg voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 01:28

De laatste tijd zit ik heel erg hiermee. Ik heb een super leuk mooi paardje wat erg leuk kan lopen. Hij kan goed springen en is een leuke dressuurpony. Bij ruiters vanaf L2/M en hoger niveau die ik er weleens op laat gaat hij echt zijn best doen en loopt de sterren van de hemel. Springen vindt hij ook superleuk en wordt hij helemaal enthousiast (ik vind springen eng maar lage hindernisjes wil ik wel doen voor hem).

Probleem is alleen dat ik niet zo'n goede ruiter ben en dit niet bij hem voor elkaar krijg. ;( Vandaag weer op hem gereden en ik deed zo mijn best maar na een uur wilde hij niet nog niet ontspannen en nageeflijk lopen. Ik liet toen iemand erop die behoorlijk hoog in de sport rijdt en meteen ging hij supermooi lopen en ik merkte dat hij het leuk vond. Zij zei dat hij makkelijk nageeflijk loopt, zacht in de mond, erg graag wil werken en hij lekker voorwaarts is. Bij haar was hij dit idd, maar voor mij is hij juist heel moeilijk.

Mijn niveau is niet erg hoog (vind ik), ik heb bij maneges gereden waarvan 2 goede, reed wel mee in gevorderde lessen en deed mee met fnrs proefjes en ben toen tot F8 gekomen en toen gestopt. Toen dit paardje gekocht die bekend stond als goed dressuurpaardje maar niet bij iedereen makkelijk.

Ik vind het zo zonde dat ik hem niet netjes kan rijden, ik ben geen anky en ik hoef het niet te worden en hoef heus niet perse wedstrijden met hem te rijden want die droom heb ik al opgegeven. Daar ben ik te onzeker voor, faalangst en geen geld voor. Ik heb ook niet het geld voor veel lessen volgen om beter te worden. Maar ik zou hem wel gewoon zo willen rijden dat hij lekker ontspannen en een beetje nageeflijk loopt.

Een tijdje geleden heb ik gereden volgens de bodt methode en toen lukte me dit na wat lessen wel en ging mn paardje eindelijk ook bij mij nageeflijk en ontspannen lopen. Alleen nu kan ik niet meer lessen bij diegene omdat ik op een andere stal sta en diegene die mij lesgaf helaas niet welkom is op deze stal. (staleigenaren en klanten kennen haar en willen niet dat zij langskomt) Dus nu moet ik bij iemand anders lessen en ik ben bang dat het dan niet zal lukken hem mooi en goed te laten lopen.

Soms denk ik weleens van, kan ik hem niet beter verkopen aan een ruiter die veel beter rijdt als ik, verdient hij niet iemand die dit wel met hem kan? Maar ik heb verder zo'n hechte band met hem en ik kan echt niet zonder hem. Ik moet er niet aan denken dat ik hem kwijtraak, hij is alles voor me. Ik heb wel een bijrijdster voor hem die hem rijdt als ze tijd heeft. Bij haar loopt hij superleuk maar sinds zij hem rijdt is hij nog meer tegen de hand bij mij (niet bij anderen), zij rijdt 'gewoon' dressuur (L/M-niveau) en niet volgens de methode van de bodt zoals ik. Gevolg is dat ik een uur bezig ben met hem en na een uur gaat hij pas een paar momentjes ontspannen (wat een paar maanden geleden binnen 5 minuten was). Maar wanneer zij of een andere ver gevorderde ruiter erop stapt loopt hij meteen netjes nageeflijk. Het ligt dus aan mij en niet aan mn paard.

Sorry voor het lange verhaal. :o

NeverGiveUp

Re: Ik rijd niet goed genoeg voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 02:04

Je kan het toch gewoon leren :) Je kan veel leren van zo'n paardje, als je hem maar niet naar de kl*te rijdt. En dat doe je door goede instructie te nemen, daar lopen er best wat van rond, als je goed zoekt!

Ik vind het overdreven om je paard daarom te verkopen. Vind het wel goed als mensen dat doen als ze het paard bijvoorbeeld geen weidegang of sociaal contact kunnen bieden, maar zolang je niet héél roekeloos rijdt kan je het toch 'gewoon' leren.

Een beetje geloven dat je het kan, en het geduld hebben dat het niet in één keer komt helpt ook :))

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 02:07

jammer dat je er zelf geen goed gevoel over hebt. maar zet wel door! het is jou paard en hij/zij laat bij andere zien dat het wel kan. misschien kan je vragen of die persoon die je erop hebt laten rijden jou op weg wil helpen voor een schappelijk prijsje? of bijv de staleigenaren in ruil voor klusjes op stal (ik noem maar wat hoor) ik denk dat je even een beginnetje nodig hebt.
als je die persoon er weer op laat vraag wat zij doet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 05:29

Zie het juist als een zegen: een fijne leermeester voor je is dit paard.
Focus niet teveel op wat andere kunnen met je paard, maar leer lekker van dit paard.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 05:35

Geef het niet op! Ik heb er 2 jaar over gedaan om mijn pony nageefelijk te kunnen rijden (mijn pony is vroeger heel strak gereden dus moest ik haar opnieuw beleren. Ook moest ik zelf leren hoe ik nageefelijk moest rijden). Vraag stalgenootjes die je pony wel volgens jou beter rijden om je wat tips te geven. Neem les, hoeft niet elke week als het te duur is, maar af en toe. En wat erg veel helpt, is gewoon kijken naar anderen hoe zij rijden. Ik heb zo veel geleerd door te kijken!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 05:38

Heb je les??? denk dat e daar veel bat bij zal hebben.
Ik ben zelf een amazone op b niveau en rij een paard dat is uitgebracht in het z en ik leer zo vel van hem dankzij goede begeleiding van mijn rij instructeur.
Met mijn eigen merrie die ik reed heb ik ooit eens een winstpunt gereden maar doordat ik er veel van dit paard leer heb heb ik gisteren mijn eerste winstpunt met hem gereden (eerste officiele wedstrijd gehad gisteren) Ook ik had altijd problemen om mijn eigen merrie ontspannend te rijden en nagevelijk maar dit paard moet je gewoon juist rijden anders doet hij niets voor je dus zoek een goede instructeur (instructrice) en je zal in de loop van de maanden een super paardje onder je hebben

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:05

Meiss, wat ben je supereerlijk! Je verdient júist een paard als deze, omdat je zo nadenkt over wat je aan het doen bent!!! Dat je paard bij anderen beter loopt kan, maar betekent niet dat dat jou nooit zal lukken! Ik herken j gevoel wel een beetje hoor, ik ben ook geen topruiter, en vaak vraag ik me af wat hij bij een hele goed ruiter zou doen. Er heeft ecchter nooit zo iemand opgezeten. Ga gewoon rustig verder, en zoek een goede instructeur. Als jij de bodtmethode prettig vind, zoek dan verder naar iemand die daar les in geeft. Succes!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:35

Dit is erg herkenbaar en precies mijn verhaal tot ongeveer een jaar geleden.
Ben je zelf gespannen tijdens het rijden? Dit heb ik steeds minder maar het kan er goed voor zorgen dat je pony ook niet gaat ontspannen.
Ik krijg nu hulp van iemand die me in 2 lessen begeleiding gaf waardoor ik het gevoel heb gegekregen hoe ik mijn paard nageeflijk kan krijgen en hoe nageeflijkheid voelt terwijl het de 1,5 jaar daarvoor maar matig lukte en vaak zelfs niet. Zo'n begeleiding zou jou en je pony ontzettend goed kunnen helpen en zelfvertrouwen geven.
Juist paarden en pony's zoals die van jou (en mij) kunnen ruiters als wij ontzettend goed helpen om het te leren en wanneer je het gevoel eenmaal hebt kom je verder.
Kan diegene die op ie pony heeft gereden je niet uitleggen hoe je het moet doen en op het moment dat je pony nageeflijk loopt aangeven dat dit het gevoel is? Misschien in ruil voor een wederdienst als geld geen optie is :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:41

Ik vind ook dat je super eerlijk bent, maak je geen zorgen, je groeit vanzelf naar je paard toe.
Overigens, als je paard voor jou lastiger te rijden is nadat je bijrijder erop gereden is, doet zij toch iets fout. Het zou voor jou dan juist prettiger moeten zijn. Is zij niet te hard met haar handen? En dat iemand L of M heeft gereden zegt dat niks over, helaas.

mokummertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:43

Kun je niet met je pony naar de vorige instructrice toe om les te nemen? Niet opgeven hoor, het gaat echt wel goed komen zolang jij zo eerlijk tegenover jezelf en je pony blijft en zorgt dat je les blijft nemen. Succes!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:51

Ten eerste: weet je wel zeker dat jouw paardje bij jou zo slecht loopt als je denkt?
Ten tweede: probeer te ontspannen en concentreer je niet op nageeflijkheid, maar bedenk hoe leuk het is om op je lievelingspaard te rijden, om überhaupt paard te rijden. Probeer ervan te genieten en het niet te zien als een opgave... het komt vanzelf!

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:53

emilyslaluna schreef:
Geef het niet op! Ik heb er 2 jaar over gedaan om mijn pony nageefelijk te kunnen rijden (mijn pony is vroeger heel strak gereden dus moest ik haar opnieuw beleren. Ook moest ik zelf leren hoe ik nageefelijk moest rijden). Vraag stalgenootjes die je pony wel volgens jou beter rijden om je wat tips te geven. Neem les, hoeft niet elke week als het te duur is, maar af en toe. En wat erg veel helpt, is gewoon kijken naar anderen hoe zij rijden. Ik heb zo veel geleerd door te kijken!

Vroeger ging ik ook langs de bakrand staan en kijken hoe ik moest rijden. Daar leer je erg veel van. Zo lekkere goedkoop :D.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:58

Neem les! En kijk goed hoe anderen het doen. Vraag ze ook van welke hulp geef je? Hoe bereik je die ontspanning bij mijn paard?
Misschien probeer je het juist te hard.

Probeer het anders eens los te laten. doe eens wat geks met je paard, een keertje zonder zadel ofzo, lol met je knol! Plezier moet toch voorop staan!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:03

Ik denk dat jij je teveel focust op: ik wil hem nagevelijk rijden en ontspannen hebben. Dit voelt jouw pony aan en zal hem juist gespannen maken omdat je zelf er teveel mee bezig bent.

Zorg er dus voor dat je gaat ontspannen, denk eens aan de leuke dingen met je pony!

En dat een ander er beter mee kan rijden maakt toch niets uit? Van deze pony kun je een hoop leren, juist omdat je weet dat hij het kan. Jij zal als ruiter nog veel moeten leren, en dat maakt niet uit. De ene moet nog wat meer leren dat de ander. Door hierbij hulp te hebben komt dat wel.

Ik geef ook een meisje les, zelfde verhaal maar die leert nu ook haar eigen paard te rijden, in plaats van te zeggen: 'anderen rijden allemaal beter op haar, dan loopt ze wel netjes'. Het is het gevoel wat moet ontwikkelen, als een paard vanzelf in de krul loopt ziet dit er heel mooi uit, maar heb je uiteindelijk weer andere problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:03

Je moet als eerste je eigen gevoel loslaten.. Nu ben je waarschijnlijk zo bezig met hem proberen nageeflijk te rijden dat je juist zelf teveel spanning hebt en die aan hem doorgeeft. Kan je niet eens vragen aan die anderen die erop rijden jou eens een keertje te helpen? Als hij zo makkelijk nageeflijk te rijden is zal het jou ook lukken mits je de juiste hulpen geeft. Van zo'n paardje kan je juist een hoop leren!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:05

En wisselen van stal? Zodat je oude instructrice weer kan komen lessen en jullie verder kan helpen? Of als je de mogelijkheid hebt, dat je met de trailer naar haar toe gaat om te lessen?

Verder sluit ik me aan bij de rest. Laat het gevoel van "nagevelijk willen rijden" los en ga lekker genieten van elkaar! Tenslotte heb je daar een paard voor.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:10

Ik zit in dezelfde situatie. Als iemand anders op mijn paard rijdt, hoor ik altijd zo ik wist niet dat jouw paard zo mooi kon lopen :D . Maar dit soort paarden zijn juist fijne leerpaarden! ik ben een hele matige ruiter dus ik vind het juist fijn dat ik het paard niks meer hoef te leren. Kan ik het haar ook niet fout aanleren.
Maar les nemen is het allerbelangrijkste. Uiteraard bij iemand waar je je fijn bij voelt. En af en toe laat ik dan mijn instructeur op mijn paard rijden zodat alle knoppen weer op de juiste manier worden ingedrukt.

Ik maakte me vroeger ook altijd veel zorgen of ik het paard niet tekort deed maar als je vriendelijk en eerlijk rijdt, groeien jullie ook met rijden vanzelf naar elkaar toe. Ik vind wel dat je super eerlijk bent. Er zijn er genoeg die zouden zeggen stom paard. Lekker doorgaan en genieten van je paard. Want ook al zijn we dan niet de beste ruiters, de band die je opbouwt, is nog veel belangrijker.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:11

Luna1981 schreef:
Ik vind het zo zonde dat ik hem niet netjes kan rijden, ik ben geen anky en ik hoef het niet te worden en hoef heus niet perse wedstrijden met hem te rijden want die droom heb ik al opgegeven. Daar ben ik te onzeker voor, faalangst en geen geld voor. Ik heb ook niet het geld voor veel lessen volgen om beter te worden. Maar ik zou hem wel gewoon zo willen rijden dat hij lekker ontspannen en een beetje nageeflijk loopt.

Dit triggerde mij. Je eerlijkheid is te prijzen, maar zoals hiervoor ook al gezegd is, van onzekerheid gaat je paard niet beter lopen. En de onzekerheid druipt van je verhaal af. Dus inderdaad, vergeet dat nageeflijke eventjes, ga eens plezier maken met je paard. Wees er trots op dat jullie bij elkaar horen, wat voor band jullie hebben, wat jíj van hem weet dan anderen niet weten, wat er allemaal wél goed gaat.. En stel je dan voor dat je wél een anky bent. Jíj bent de allerbeste ruiter voor je paard. Als jij er vol zelfvertrouwen op zit, kan je paard uiteindelijk beter ontspannen.

En verder inderdaad veel les nemen voor de rijtechnische dingen.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 10:46

C_arola schreef:
Dit is erg herkenbaar en precies mijn verhaal tot ongeveer een jaar geleden.
Ben je zelf gespannen tijdens het rijden? Dit heb ik steeds minder maar het kan er goed voor zorgen dat je pony ook niet gaat ontspannen.
Ik krijg nu hulp van iemand die me in 2 lessen begeleiding gaf waardoor ik het gevoel heb gegekregen hoe ik mijn paard nageeflijk kan krijgen en hoe nageeflijkheid voelt terwijl het de 1,5 jaar daarvoor maar matig lukte en vaak zelfs niet. Zo'n begeleiding zou jou en je pony ontzettend goed kunnen helpen en zelfvertrouwen geven.
Juist paarden en pony's zoals die van jou (en mij) kunnen ruiters als wij ontzettend goed helpen om het te leren en wanneer je het gevoel eenmaal hebt kom je verder.
Kan diegene die op ie pony heeft gereden je niet uitleggen hoe je het moet doen en op het moment dat je pony nageeflijk loopt aangeven dat dit het gevoel is? Misschien in ruil voor een wederdienst als geld geen optie is :)

Ik ga denk ik bij dat meisje lessen die gister op hem heeft gereden, ze is kampioen geweest en rijdt heel netjes. Ze had nog nooit op hem gezeten en reed zo met hem weg. Ik ga ook wat meer nu in het topic lezen over nageeflijkheid. Alleen het uitvoeren ervan vind ik zo moeilijk, op de juiste momenten een halve ophouding geven en ontspannen en zelf ontspannen. Ik ben er echt heel slecht in, sommige mensen stappen op paarden en lopen meteen nageeflijk bij hun en ik kan dat alleen bij paarden die heel makkelijk nageeflijk lopen. :P Maar idd ik moet niet opgeven al wil ik dat bijna elke dag, en kom ik soms er huilend vanaf bijna. Ik ga gewoon een keer lessen en kijken hoe het dan gaat. Het is namelijk zo'n goed paardje qua karakter zo superlief en hij zou alles kunnen; western, dressuur, springen, goed endurancepaard. Ik ben gek als ik hem wegdoe maar ik ben niet goed genoeg voor hem.. Dit gaat denk ik jaaaren duren hahaha.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 10:47

Bedankt voor alle lieve reacties en steun! Had ik echt ff nodig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:54

Lekker gaan lessen als je het geld hebt en veel leren, dan komt het vanzelf goed. Mss kun je iemand die hem goed kan rijden en die geen eigen paard heeft aanbieden dat ze op je paard mag rijden. En dat ze in ruil jou wat les geeft. Niet ipv lessen bij een goede instructeur maar als aanvulling op die lessen. Dan moet je uiteraard wel iemand hebben die op dezelfde manier rijdt als jij les in krijgt, maar die moeten wel te vinden zijn lijkt me.

En zolang je hem niet zo slecht rijdt dat hij problemen krijgt geloof ik niet dat het het paard veel uitmaakt wie er op hem zit. Lekker veel oefenen dan komt dat helemaal goed hoor. De overstap van manege naar eigen paard is ook best groot. Ik heb in het begin vaak gedacht dat ik het nooit zou leren. Ik ben met mijn pony op de ponyclub gaan rijden. Daar reed iedereen in mijn les L/M niveau terwijl mijn pony net onder het zadel was en ik net van de manege afkwam en ontzettend veel moeite had met de juiste stelling etc. Maar na een paar maanden ging dat steeds beter en reed ik ook zo weg met mijn pony.

sofieiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:58

Ik heb dit in het begin ook ongeveer gehad. Ik kreeg mijn eerste eigen paardje en ik kreeg een draver. Ze liep voor geen meter terwijl ik mensen ken die met hun draver gewoon in het L/M rijden.
Daar baalde ik best wel van. Ik heb les genomen en verder niet meer heel erg gefocust op het netjes rijden maar op het plezier hebben. Ik zal nu nog geen B proef netjes kunnen rijden omdat de galop niet goed genoeg is.
Maar ik ben wel veel vooruit gegaan. Ze loopt niet netjes en we hebben samen veel plezier. Ik denk dat dit voor jou ook moet lukken.

Zoals hierboven gezegd, laat het netjes lopen even zitten en zorg dat je er eerst zelf vertrouwen in hebt!

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:01

Gypsy schreef:
Ik vind ook dat je super eerlijk bent, maak je geen zorgen, je groeit vanzelf naar je paard toe.
Overigens, als je paard voor jou lastiger te rijden is nadat je bijrijder erop gereden is, doet zij toch iets fout. Het zou voor jou dan juist prettiger moeten zijn. Is zij niet te hard met haar handen? En dat iemand L of M heeft gereden zegt dat niks over, helaas.

Nee ze trekt hem niet in de krul, ze rijdt hem van achter naar voren, rijdt hem voorwaarts en van voren houdt ze dan lichtjes contact. Wat dat ook mag betekenen hihi. Maar misschien doet ze wel iets fout hoor dat weet ik niet, ik zie alleen niet wat ze fout doet. :o Ze rijdt ook galopswissels met hem dus dat kan hij ook nog. :)

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:06

mokummertje schreef:
Kun je niet met je pony naar de vorige instructrice toe om les te nemen? Niet opgeven hoor, het gaat echt wel goed komen zolang jij zo eerlijk tegenover jezelf en je pony blijft en zorgt dat je les blijft nemen. Succes!

Dat kan, alleen dan moet ik of de dure trailer huren of er naartoe rijden en dat is denk ik een half uur rijden/3 kwartier plus over hele drukke weg oversteken en dat vind ik een beetje eng. Maar ik ga kijken of het kan.

Luna1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:14

IngeK schreef:
Luna1981 schreef:

Dit triggerde mij. Je eerlijkheid is te prijzen, maar zoals hiervoor ook al gezegd is, van onzekerheid gaat je paard niet beter lopen. En de onzekerheid druipt van je verhaal af. Dus inderdaad, vergeet dat nageeflijke eventjes, ga eens plezier maken met je paard. Wees er trots op dat jullie bij elkaar horen, wat voor band jullie hebben, wat jíj van hem weet dan anderen niet weten, wat er allemaal wél goed gaat.. En stel je dan voor dat je wél een anky bent. Jíj bent de allerbeste ruiter voor je paard. Als jij er vol zelfvertrouwen op zit, kan je paard uiteindelijk beter ontspannen.

En verder inderdaad veel les nemen voor de rijtechnische dingen.

Haha ja idd, hij loopt trouwens nageeflijk bij mensen die zelfverzekerder en ietsje dominanter zijn. Ik voel me niet de leider ofzo, ik ben gewoon maatjes met hem en we doen het samen maar hoe onzekerder ik ben hoe minder hij dressuurmatig leuk bij me loopt. Maar daar tegenover staat dat hij bij mij stukken liever is.