probleem op wandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fanny_VDB

probleem op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 00:02

hallo,

Ik heb een merrie en ze is van haar zelf al redelijk vooruit tijdens het rijden. ze is braaf in de piste en op straat maar van zodra je er mee wilt galopperen op wandeling in groep en ze loopt niet vooraan, is er geen houden meer aan. Ze neemt als het ware haar bit vast, trekt in 1 snok haar hoofd naar beneden en begint hevig te galopperen tot ze meer dan ruim genoeg vooral is. Tot dan krijg je totaal geen controle niet meer over haar wat ik wel redelijk gevaarlijk vind.
Heeft iemand tips hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen?
Alvast bedankt.

Bengell

Re: probleem op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:05

Heb je als eens geprobeerd om met een martingaal te rijden? Hierdoor kan je paard zijn/haar hoofd niet zo ver naar boven of voren steken waardoor je meer controle zou moeten hebben...

Fanny_VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 16:11

Bengell schreef:
Heb je als eens geprobeerd om met een martingaal te rijden? Hierdoor kan je paard zijn/haar hoofd niet zo ver naar boven of voren steken waardoor je meer controle zou moeten hebben...

ja heb ik helaas al geprobeerd maar, maar helpt niet echt. Het probleem zit hem vooral op wandeling als ze moet galopperen neemt ze haar bit vast en trekt ze haar hoofd helemaal naar beneden en begint ze als een gek te galopperen en ik krijg ik haar hoofd niet meer omhoog waardoor ik er totaal geen controle meer over haar heb.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:53

Werken aan nageeflijkheid, veel oefenen en nog veel meer les nemen.
Het probleem dat je nu buiten als een beetje gevaarlijk ervaart zal er zeker ook in de piste ook wel zijn, alleen zal het daar veel minder uitgesproken zijn, zet daar een beetje meer de puntjes op de I en dan zal het buiten ook veel beter lukken.
Controle waar en hoe het paard zijn voeten zet, jij als ruiter dient daar ten allen tijde controle over te hebben, jij bepaald.

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:36

Probeer een rolbit die kan ze niet vastpakken. Dat zal al een stuk schelen.
Daarbij zal ik der persoonlijk niet voorop laten gaan, dan is het straks helemaal niet meer af te leren of word het erger.

veerscheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:39

Gewoon voorop rijden

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:51

veersche schreef:
Gewoon voorop rijden

Haha, typisch gevalletje van je kop in het zand steken.
Als ik het niet meer doe, is het probleem er ook niet meer hahahaha.

Uiteraard is dit niet de oplossing TS.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:06

Ik had dit vroeger ook met mijn paard, heel irritant omdat het niet alleen lastig is voor jezelf maar ook voor de mederuiters, die vinden het ook aardig lastig!
Ik heb een tijdje geprobeerd mijn paard toch achteraan te houden, het was continue een gevecht, ik had niets aan de galop, mijn paard nog minder. Hierdoor heb ik ook ondervonden dat het voor hem gewoon niet werkt. Een tijdje heb ik hem ook gewoon laten galoperen, van de moment hij niet meer wilde dreef ik hem nog vooruit (moet je niet doen in een groep waar je de andere niet bij hebt gewaarschuwd dat je problemen hebt en wilt 'oefenen' :) ). Dat hielp ook welleens, maar was geen basis voor de volgende tochten. Ik moest het elke keer opnieuw dus dit was ook niets.
Ik ben beginnen oefenen in de piste, op versnellen en vertragen als ik het vraag. Wilt hij hard, dan moest hij harder, wilt hij traag, dan moest hij ook hard van mij. Op een gegeven moment besefte hij dat hij ook in een rustig tempo kon galoperen, dat het niet steeds hard moest gaan.
Nadien lukte die ook op wandeling, ik dat het tempo aangaf. Moet zeggen dat hij zich er beter aan kan houden als er bekende paarden bijzijn dan paarden die hij misschien eens per 4 maanden te zien krijgt. Dan wilt hij nog steeds hard of zich bewijzen; alleen is hij nu makkelijker terug te nemen omdat ik het ook voel aankomen en omdat hij weet dat normaal tempo ook oke is.
Ik heb dus het meeste gehad aan tempowisselingen in de piste en meer gaan rijden met paarden die mijn paard kent en graag heeft.
Misschien heb je hier iets aan.
Ik ben overigens niet veranderd van bit, wilde er niet wat zwaarders gaan insteken enz.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:06

Dit alles heeft ook wel 3 jaar geduurd, sinds een jaar lukt het ons trouwens beter en beter :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:13

Ik rij ook een merrie die dit soort gedag wel eens wilde vertonen.
Wat bij mij heeft geholpen is bitloos gaan rijden. Eerst moest ik haar zo'n beetje om trekken om haar tot stilstand te krijgen. Nu hoef ik alleen maar "ho maar" te zeggen en een klein beetje druk geven en ze staat stil.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:46

Als je dit gedrag echt en definitief op wil lossen raad ik je een weekend Struuk'n Duuk'n aan. In mijn onderschrift staat hier wat meer informatie over al kun je ook altijd pb-en.

Fanny_VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 23:08

Ok dank jullie voor de tips, ik weet wat te doen nu en het zal mij waarschijnlijk wel een stuk verder helpen.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:18

Myrthee_ schreef:
Ik rij ook een merrie die dit soort gedag wel eens wilde vertonen.
Wat bij mij heeft geholpen is bitloos gaan rijden. Eerst moest ik haar zo'n beetje om trekken om haar tot stilstand te krijgen. Nu hoef ik alleen maar "ho maar" te zeggen en een klein beetje druk geven en ze staat stil.

Bij mij was dit ook absoluut mijn redding!