aanspringen rechter galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiaaatje

aanspringen rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 09:18

Ik rij nu een poosje een heel leuk welshje, alleen heb ik een probleem.
Tijdens het rijden weigert hij aan te springen in de rechter galop. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd maar toch blijft hij aanspringen op links.
Het rare is dat tijdens het longeren hij gewoon aanspringt op recht zonder problemen. Ik heb ookal gedacht dat ik hem misschien belemmer in zijn bewegingen en balans en heb daar ook op gelet maar dat is het probleem niet denk ik.. heeft iemand ideeën en/of tips?

aeolusnr1

Re: aanspringen rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:59

Als het paard het aan de longe wel goed doet, dan is het heel duidelijk toch, jij bent dus het probleem.
zoek dus het probleem bij jezelf , houding , balans , evenwicht, teugelhouding, benen , .....
en heel veel oefenen en oefenen en oefenen.
Heel waarschijnlijk ook wel een deel een rechtrichtprobleem.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:30

Idd wat aeolusnr1 zegt. Misschien ook is naar je zadel laten kijken.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:33

Hoe oud is de pony?
Want als hij nog jong is/net ingereden kan hij natuurlijk nog last hebben van het zoeken naar balans.
Loopt hij gewoon wel recht? (Kijk gewoon eens wat hij doet als je over de A-C lijn rijdt en geen contact neemt. Blijft hij recht lopen, dan is er een ander probleem, maar loopt hij weg naar één kant dan is hij dus scheef, dit merk je ook aan op de ene teugel meer druk hebben dan de ander.
Verder kun je misschien een keer in de verlichte zit gaan zitten met aanspringen en dat iemand dat de pony aan de longeerlijn doet en hem laat aangalopperen. Dan geef jij dus geen hulpen en kun je testen of hij kán aanspringen in de rechtergalop met iemand op zijn rug.
En anders gewoon veel geduld hebben en blijven oefenen.
Succes!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:36

wat ik bij jonkies doen die nog wat moeite hebben met aangaloperen is ze min of meer in galop laten vallen door steeds wat harder te draven en dan in de bocht iets stelling naar buiten en een zacht tikje op de buitenschouder (natuurlijk gelijktijdig buitenbeen naar achter dat blijft gewoon), dan moet het binnenvoorbeen wel als eerste grijpen om aan te springen, werkt tot nu toe altijd, als dat lukt weer langzaam zonder buitenstelling en als dat goed lukt iets stelling naar binnen, rustig aan, niet in 1 training dus, maar rustig bevestigen

edit: als het heel lastig gaat kan een beetje verlichte zit ook helpen om weg te komen

Nadiaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 16:29

Vandaag ging het voor de verandering een stuk beter, het is twee keer gelukt rechts aan te springen. alleen dan wel op een rechte lijn aanspringen, in een hoek is niet gelukt. Het is een pony van rond de 10 jaar dus niet heel jong meer. Het was eerder ook geen probleem maar er heeft een poosje iemand anders op gereden en daarna is het probleem begonnen. Voorzover ik weet is hij niet scheef, wel is links zijn duidelijke voorkeur kant.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:32

elk paard is iets scheef en wat ik aangaf werkt bij alle paarden

Nadiaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 16:35

Ik ga het ook zeker proberen op die manier Miepie77, hopelijk verbeterd het daardoor

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:39

succes! :)