Voorwaarts-neerwaarts of terug rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Voorwaarts-neerwaarts of terug rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 08:19

Hoi, het is misschien een beetje een vage titel maar ik ben een beetje in de war.

De situatie:
Ik heb een vlotte en voorwaartse haflinger ruin. Hij wilt graag werken voor me en is erg soepel in zijn lijf en beenwerk.
Ons niveau is B waardig, denk ik.

Ik les weleens, maar ben afgelopen maand bij iemand anders begonnen met het volgen van lessen.
Wat mij eerder is geleerd/verteld, tijdens een les, is dat ik mijn haflinger eerst langzamer moet laten stappen/draven, om vervolgens hem los te werken. Mij vertelden ze (meerdere instructeurs zeiden me dit tijdens verschillende lessen) dat mijn pony onder me vandaan liep.
Hoe ving ik hem op? Door mijn buitenteugel er bij te houden als rem. Hierdoor ging zijn tempo omlaag, maar hield ie zich ook nog wat strak. Ze vonden hem vaak te voorwaarts. (dat was niet goed?)

Wat mij door de nieuwe instructeur is verteld, is dat het juist prettig is dat hij zo voorwaarts is en wil.
Mocht ie echt te hard gaan, dan rijd ik een (paar) volte en dan is ie ook weer bij me. Maar door hem op te vangen met mijn buitenteugel, werd eigenlijk meteen afgeleerd.
Opvangen in de zit, is beter.

Mijn pony liep na de les echt heerlijk, maar dat deed hij bij andere instructeurs ook.
Nu vraag ik mij af:

Wat is nou de juiste manier?
Voorwaarts neerwaarts rijden, of eerst tempo controle d.m.v. buitenteugel?
(natuurlijk weet ik dat VWNW de bedoeling is, maar de andere manier vond ik ook wel logisch, omdat mijn pony hier ook meteen op reageerde.)

aeolusnr1

Re: Voorwaarts-neerwaarts of terug rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:21

teugels zijn er om communicatie, om met je paard te praten, dus niet om er aan te trekken.
Klinkt simpel maar is het zeker niet.voorwaarts neerwaarts is idd basis, maar laterale flexie is dat ook, volte rijden om meer tempo controle te krijgen, om net iets meer af te remmen lukt soms wel, maar vind ik persoonlijk net iets te onduidelijk, een bocht maken van 180* is volgens mij veel duidelijker, je verplicht het paard hiermee om te stoppen en zich ook meer op zijn achterhand te plaatsen, vervolgens ga je dan de andere kant weer uit, versnelt het paard weer , dan herhaalt heel het ding zich weer, dit kan een hele reeks keren achter elkaar zijn, maar het paard zal toch snel doorkrijgen dat versnellen betekend extra werk, en zal dus zich meer op jou richten en even niet meer versnellen.
Eerst laterale flexie dan pas verticale flexie, dat laatste komt eigenlijk als vanzelf als het laterale bevestigd is.

Dribbelkont

Re: Voorwaarts-neerwaarts of terug rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:49

Kom me erg bekend voor met mijn haffie.
Mijn haffie was ook te vlot en hield hem zelf ook altijd tegen met buitenteugel.
toen les genomen en inderdaad moet met zit hem leren terug te rijden .
eerst dacht ik het zal wel maar als ik de teugel niet bijpak ben ik in noodtime aan andere kant.
maar werkte enorm na enkele zware lessen.
begon te dansen en zo los... toen vlogen de winstpunten van tafel hihi!! dus is inderdad manier vindt ik.
Zoë heeft 2 kanten. kan erg lui wezen en dromerig en ineens knop om en ja nu gaan we!!!!!!!rij zoe wel op zit en stem en werkt perfect ook voor haar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:34

Je moet je focussen op op het VOORWAARTS EN HET NEERWAARTS tegelijkertijd.
Hier van uit ontstaat de JUISTE bespiering en gemoedstoestand.
Het enige dat in het begin de hand hier doet is voorkomen dat het paard kan gaan sterrenkijken.
Een paard dat heel erg voorwaarts is is aan het vluchten met een stijve rug (hoort bij vlucht). Door TEGELIJKERTIJD neerwaarts te rijden laat het de rug los en veranderd van gemoedstoestand.....
Je kunt een paard niet in horizontaal evenwicht brengen zonder dat het voorwaarts neerwaarts gaat, dit is het uitgangspunt van de klassieke dressuur.
Dit principe is in een paar honderd jaar ontwikkeld door duizenden intelligente ruiters en gebleken het enig correcte systeem te zijn om te voorkomen dat onervaren ruiters grote fouten kunnen maken en een paard verkeerde gewoontes opbouwt en spieren ontwikkeld waarmee het later gemakkelijk aan de gevraagde oefeningen kan ontkomen.

De hals naar beneden laten zakken is niet voorwaarts neerwaarts rijden en het paard sneller laten lopen ook niet.
Het hoofd naar boven laten brengen levert geen enkele gewichtsverplaatsing op.
Een onervaren paard kan zijn gewicht gemakkelijker naar de achterhand verplaatsen met zijn neus op zijn knieën dan hoog gedragen.

Het moet eerst "nederig" zijn en blijven (dus zonder weerstand) dat bereik je met een vallend hals, het moet leren de spieren tussen de schouderbladen los te laten, deze spant vrijwel ieder paard aan om zich te "weren" tegen het ruitergewicht, het weet niet beter, dat bereik je met een vallende hals.
Van hier uit moet het leren de buikspieren aan te spannen om de wervelkolom recht maken (horizontaal) en daarmee de ruiter te dragen, dit bereik je door met een vallende hals voorwaarts te rijden.
Als dit bevestigd is zal het paard vanzelf beter onder gaan treden, mits je voorwaarts blijft rijden. Als het beter onder begint te treden begint het vanzelf de lendenspieren te ontwikkelen.
Deze heeft het nodig om de massa beter te kunnen dragen, van voren naar achteren te kunnen brengen, te gaan buigen in de knieën en daarmee de spieren te ontwikkelen om te kunnen gaan dragen.
Dit duurt gemiddeld 4 jaar er zijn geen "shortcuts".
Een goed aangereden paard zal in alle bewegingen en ten alle tijde direct de hals kunnen strekken zonder zijn evenwicht te verliezen.