Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
khorizon schreef:Mijn paard gebruikt haar rug niet voldoende tijdens het rijden. Nu wil ik dit graag gaan verbeteren.
Ik heb zelf in gedachte om 2x per week te longeren met pessoa.
Wie heeft er tips?
(instructrice is met vakantie en paard heeft pas 2 weken stil gestaan i.v.m. trap die ze in de wei heeft gehad, ben nu met haar aan het opbouwen)
orion456 schreef:pessoa is een goed idee, als je paard de neiging heeft om snel op de voorhand te lopen en achter de teugel te kruipen is het een minder goed idee.
Stel haar tijdens het rijden wat dieper en ronder in (zodat ze haar rugspieren op moet rekken en aan moet spannen). Let hierbij op dat je wel contact behoudt met de mond, als je paard alles los gaat laten, heb je geen contact meer en kun je zeg maar je teugels losgooien, dan nog blijft ze rond lopen. Dan gebruikt ze de rug nog niet. Dit wat lager en dieper zal niet in een keer lukken, want die rugspieren zijn dat waarschijnlijk niet gewend, dus bouw het langzaam op. Eerst idd oefenen met pessoa is een goed idee en daarna als het beter gaat, onder de man (ruiter/amazone) ermee oefenen, eerst kleine stukjes, die steeds langer worden. In dat lagere, en wat diepere kun je dan ook tempowisselingen gaan rijden.
het is niet de bedoeling dat je paard met de kin op de borst gaat lopen, meer voorwaarts neerwaarts, maar dan niet op de loodlijn, maar iets dieper en dus iets achter de loodlijn. Nu zijn er vast mensen die het daar totaal niet mee eens zijn, want je paard hoort altijd op de loodlijn te lopen......maar als je dit wil trainen is wat dieper prima, mits je het goed uitvoert en het niet ook op wedstrijden zo rijdt. Want je doel is uiteindelijk dat je paard ook op de loodlijn zijn rug goed gaat gebruiken.
Succes.