Pony maakt zich vreselijk sterk in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mistral_Love

Pony maakt zich vreselijk sterk in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:56

Hallo,

Mijn pony maakt zich in de galop vreselijk sterk in de mond, en pakt het bit vast zodat ik soms geen rem of stuur meer heb, ik heb allerlei dingen geprobeert, ander bit hulpteugel maar t word er niet veel beter van,
heb ook veel overgangen gereden, 2 pasjes galop weer terug naar draf, en dat blijf ik steeds herhalen.
wat kan ik hier verder aan doen?

mvg iboya

nambi

Re: Pony maakt zich vreselijk sterk in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:00

Ik denk voornamelijk zorgen da ze niet kan vasthouden aan het bit. Halve ophoudingen maken als ze sterk wordt en zorgen dat je teugels niet te strak zijn, liever met een boogje. Het hard gaan oplossen door te blijven wenden. Als ze niet langzamer gaat, steeds kleinere voltes rijden (dan kunnen ze niet harder).. Het verschilt natuurlijk per paard wat mogelijk is, maar dit is het eerste wat in mij opkomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:05

Idd, je moet opletten dat je zelf ook niet sterk wordt. Maar misschien vind je pony het galopperen wel erg moeilijk waardoor ze vastpakt. Misschien zit jij haar wel onbewust in de weg. Allemaal dingen waar je aan kunt denken WAAROM je pony dat doet :)

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:37

bedankt voor de tips.

ROMYxTOUBOUL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:48

Ik zou zeggen; laat maar rennen! Voorwaarts oplossen is een van de beste manieren om dit op te lossen ....
wanneer hij zelf terugkomt laat je hem de kans geven om te verminderen... met inderdaad : halve ophoudingen geven waardoor het bit vastpakken moeilijker word. dit vaak herhalen en het paardje zal hier vaak mee stoppen. Maar als ik dit zo lees zou ik eerder denken aan een gebogen of iet wat scheef paardje...? Is ie voledig nagekeken? misschien lichamelijke klachten. en misschien helpt het om eens richtlijnen te rijden met je paardje. ;) heeeel veel succes met je paard! gr. Romy

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:16

Niet galopperen, maar het paard gaan gymnastiseren zodat hij kan galopperen met een ruiter op de rug,
Werk eerst eens de basis door in stap dan in draf en dan over een half jaartje nog eens de galop doen.
Hoe belangrijk is jou paard voor jou een kind laat je ook niet gelijk zondert zijwielen weg fietsen want dan gaat het op zijn snufferd , het paard word sterk omdat hij geen andere keus heeft, hij zoekt door harder en sterker te worden zijn balans, als jij als ruiter dan aan het bit gaat hangen of hulpteugels gaat gebruiken dan leert hij nooit op eigen benen lopen, jij als ruiter moet leren rijden en je paard opleiden zodat hij wel zonder zijwielen kan lopen.
Neem les en haal het bit eruit en leer het dier zijn lijf gebruiken op een goeie manier om jou te dragen,
Want in de wei kan hij waarschijnlijk wel mooi en soepel bewegen, de kunst is om dat ook zonder sterke hulpen van de ruiter voor mekaar te krijgen, maar dan zul je zelf moeten weten wat je doet , dus les nemen van iemand die jou kan leren jou paard te trainen .

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:15

Wat gebeurt er als je hem laat uitrennen? En heb je een martingaal al geprobeerd of komt hij niet omhoog?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:23

GeorgetteB schreef:
Wat gebeurt er als je hem laat uitrennen? En heb je een martingaal al geprobeerd of komt hij niet omhoog?

Martingaal is geen rijtechnisceh oplossing, uit laten rennen ook niet, dat brengt het paard alleen maar meer op de voorhand en een martingaal ook , dat is daarbij ook nog een dwang middel en dat wil je tenslotte niet aan je dier hebben hangen als je er tenminste een beetje gevoel hebt voor dieren ,