5 jarig paard mak maken ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Citroen6

5 jarig paard mak maken ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:19

Hallo Allemaal,

De titel zegt het al een beetje, hoe kan ik een 5- jarig paard mak maken?
Ik heb al eerder een topic gestart over een 13- jarig paar beleren, hier ben ik vanaf gestapt omdat het me niet heel verstandig leek.

Nu hebben wij ook een 5- jarig paard sinds een jaar, er is door de vorige eigenaar op gereden maar dat meisje kon niet met haar overweg. Hij staat nu bij ons in het weiland en er word niks mee gedaan alleen afgelopen jaar is er met haar gefokt. In April is er helaas een dood veulen ter wereld gekomen, waardoor ze erg van slag is geraakt en moeilijk aan te halen is alleen als ik wat lekkers mee neem heb ik de kans om haar te aaien en contact te maken. Ik wil graag de basis dingen met haar op pakken in eerste instantie, zoals het aaien,borstelen en misschien zelfs een stukje wandelen over het erf. Als dat allemaal goed gaat en we kunnen een band krijgen, dan wil ik ook wel graag met haar gaan rijden maar dat is voor op langer termijn.

De vraag luidt dus als volgt: Hoe kan ik dit goed aanpakken?

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:21

eerst maar is vragen of je wel van de eigenaar mag ;)

Citroen6

Re: 5 jarig paard mak maken ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:56

Dat hoef ik niet te vragen, want het paard is van ons zelf ! :P

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:58

Als je al niet weet wat te doen met een 13 jarig paard, zou ik maar mijn handen van een 5jarige afhouden en het aan iemand overlaten die er verstand van heeft en niet vraagt op een forum hoe/wat. ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:59

uitbesteden aan mensen die daar kaas van hebben gegeten.. :-)

Quinceyyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:04

ga eens zitten in het weiland en met snoepjes als ze komt blijf je rustig en blijf je zitten dan zal ze wel aan je snuffel en kan je haar rustig aaien en dan is het de vraag of ze je accepteerd of niet als ze dat doet kan je proberen op te staan en dat ze niet schrikt en beloon haar steeds en blijven praten! dan brobeer je haar over haar helelichaam te aaien en laat je stem horen dan heb je een rondje om haar heen geaaid dan heb je wel een begin dan probeer je eens een halster om te doen maar elke dag opnieuw laten weten wie je bent dan probeer je het halster om te doen en te belonen en als ze het omdoet ga je weer knuffelen met haar als je een steeds goedere band krijgt ga je eens een stukje met haar lopen en steeds op nieuw belonen! dan weetze inmiddels wie je bent en krijgt ze vertrouwen dan ga je naar nieuwe plekken toe en ga je haar eens borstelen maar letop : laat eerst een borstel zien en laat haar eraan ruiken anders schrikt ze en neem een halster tou met paniek haak als ze een keer schrik kan je haar zo losmaken. en wat je ook kan doen is hooi neer leggen dan eet zij en kan jij borstelen en als dat goed gaat ga je proberen te springen en van die dingen doen als dat lukt ga je haar leren longeren en dan doe je een zadel op met longeren
gaa t dat goed dan een hoofdstel en dan doe je er bijv zandzakken op dan voelt het alsof er iemand opzit en zo ga je verder en dan ga jij er eens op en iemand ander longeert en zo verder
x

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:05

sorrysorry dat had ik niet gezien

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:28

OPG --> RT-P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 07:47

Hulp erbij halen, ik zou het wel zelf doen met hulp van iemand die weet waar mee bezig te zijn,
Begin bij de basis b.v loswerken daarna longeren, dan dubbelen lijnen enz enz.

Doe dit soort dingen allemaal zonder bit in, je kan het paard daar wel aan laten wennen, maar werk er niet mee tot het paard jou hulpen snapt, hou het bit puur voor verfijning,
Maar haal er in elk geval hulp bij, zodat jij kan leren hoe je het moet doen.

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:29

Eleio schreef:
Als je al niet weet wat te doen met een 13 jarig paard, zou ik maar mijn handen van een 5jarige afhouden en het aan iemand overlaten die er verstand van heeft en niet vraagt op een forum hoe/wat. ;)

Het gaat er niet om dat ik niet weet wat ik met een 13- jarig paard aanmoet. Zei is namelijk al mak, maar ik wou haar zadelmak maken met hulp natuurlijk maar daar ben ik vanaf gestapt omdat ze al een aantal veulens heeft gehad en waarschijnlijk wegens haar leeftijd niet super lang van haar kan genieten.

Ons 5- jarig paard was wel mak en lief, maar sinds April toen ze een dood veulentje heeft gekregen is ze een beetje van slag geraakt omdat ze ook baarmoeder ontsteking had en de dierenarts een week lang moest komen voor de behandeling. Deze ging nog al hard handig vond ik zelf. En sinds dien komt ze niet meer zo snel in de buurt van mensen. Daarom wil ik graag weten hoe ik dit het beste aan kan pakken zodat ze weer vertrouwen krijgt in mij.

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:31

YvonneLoverx schreef:
ga eens zitten in het weiland en met snoepjes als ze komt blijf je rustig en blijf je zitten dan zal ze wel aan je snuffel en kan je haar rustig aaien en dan is het de vraag of ze je accepteerd of niet als ze dat doet kan je proberen op te staan en dat ze niet schrikt en beloon haar steeds en blijven praten! dan brobeer je haar over haar helelichaam te aaien en laat je stem horen dan heb je een rondje om haar heen geaaid dan heb je wel een begin dan probeer je eens een halster om te doen maar elke dag opnieuw laten weten wie je bent dan probeer je het halster om te doen en te belonen en als ze het omdoet ga je weer knuffelen met haar als je een steeds goedere band krijgt ga je eens een stukje met haar lopen en steeds op nieuw belonen! dan weetze inmiddels wie je bent en krijgt ze vertrouwen dan ga je naar nieuwe plekken toe en ga je haar eens borstelen maar letop : laat eerst een borstel zien en laat haar eraan ruiken anders schrikt ze en neem een halster tou met paniek haak als ze een keer schrik kan je haar zo losmaken. en wat je ook kan doen is hooi neer leggen dan eet zij en kan jij borstelen en als dat goed gaat ga je proberen te springen en van die dingen doen als dat lukt ga je haar leren longeren en dan doe je een zadel op met longeren
gaa t dat goed dan een hoofdstel en dan doe je er bijv zandzakken op dan voelt het alsof er iemand opzit en zo ga je verder en dan ga jij er eens op en iemand ander longeert en zo verder
x

Bedankt ! Hier heb ik zeker wat aan, met wat lekkers belonen en elke dag bij haar langs gaan was ik al mee begonnen maar ze komt niet altijd naar mij toe. Misschien moet ik inderdaad gewoon rustig in het land gaan zitten. Alleen er staan nog 2 andere paarden bij in die dan de aandacht bij mij gaan zoeken en dan komt het paardje waar het omgaat juist niet. Hoe doe ik dit dan?

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:35

Je kan bijvoorbeeld vragen of iemand die andere 2 vasthouden of als je een stal hebt zet je ze op stal.

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:59

rebecca1997 schreef:
Je kan bijvoorbeeld vragen of iemand die andere 2 vasthouden of als je een stal hebt zet je ze op stal.

Ja inderdaad. Dom dat ik daar zelf niet aan dacht, simpele oplossing en zo voor de hand liggend !

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:01

professionele hulp....

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:05

wat je ook gaat doen er mag niets fout gaan, als je iets doet met het paard moet je wel zelf vertrouwen hebben en bewust doen, bij twijfel niet verder gaan, verder ga hem aaien met een stokje op afstand, om te beginnen, nog veel meer van dat soort dingen, moet je hem wel vast houden, als hij weg draaid dan niet verder naar hem toe gaan, weer opnieuw aan gaan raken. er zijn nog veeeel meer aanwijzingen.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:14

Ik zou eerst een band opbouwen en zorgen dat je de basis weer goed kan doen. In de tijd die dat kost(en dat kan rustig een paar maanden duren, neem de tijd!) kan je je verder verdiepen in inrijden. Je kan op internet rondkijken, boeken lezen en mensen om advies en hulp vragen. Zorg dat je samen met iemand het paard inrijd, in je eentje is dat niet te doen.

Heb je weleens eerder een paard ingereden? Hoe oud ben je?

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:59

sorry TS maar ik denk dat het beter is dat je professionele hulp zoekt,
ik vond het een beetje een raar verhaal dus ben even verder gaan kijken en ik zie dat je pas sinds mei dit jaar of later bent begonnen met paardrijden,
wat ik begrijp uit een ander forum is dat je ook niets met paarden gedaan hebt.

als jij nu dit paard van 5 verkeerd behandeld en hem niet begrijpt zal je hem heel erg verpesten dus nogmaals doe dit voor je eigen veiligheid en voor de veiligheid van het paard onder begeleiding.

arleylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:02

bij mijn paard staat er ook een schuw paard. is vroeger geslagen enz. en zij kwam ook niet meer naar mensen toe.
ik was in de wei gaan zitten met wat brok en gewacht.
iedere dag kwam ik na een week kwam ze al zelf aanlopen kreeg ze een brokje aaide ik haar.
je moet zelf opletten over hoever je paard wil gaan. bij mij was het dat ik niet verder mocht dan haar nek. dan liep ze achteruit. met veel werken en beloningen kan nu mijn nichtje van 9 er mee gaan wandelen (: met hulp natuurlijk

(voordat ik gezeur krijg dat ik dar niet bij komen (dat paard) mijn eigen paard staat bij mijn verzorgpaarden :+ )

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 13:15

Twilight1 schreef:
sorry TS maar ik denk dat het beter is dat je professionele hulp zoekt,
ik vond het een beetje een raar verhaal dus ben even verder gaan kijken en ik zie dat je pas sinds mei dit jaar of later bent begonnen met paardrijden,
wat ik begrijp uit een ander forum is dat je ook niets met paarden gedaan hebt.

als jij nu dit paard van 5 verkeerd behandeld en hem niet begrijpt zal je hem heel erg verpesten dus nogmaals doe dit voor je eigen veiligheid en voor de veiligheid van het paard onder begeleiding.

Oké, ik snap niet wat er zo vreemd aan mijn verhaal is. Want volgens mij heb ik het wel duidelijk beschreven, dat andere topic was misschien een beetje verwarrend. Ik ben inderdaad in mei weer begonnen met rijden, toen ik jonger was heb ik een aantal jaar recreatief gereden maar mee gestopt dus ik heb wel wat met paarden gedaan, maar niet mak gemaakt inderdaad.

Maar het is niet zo dat ik denk over een maand moet en zal ik erop zitten en dat ga ik al helemaal niet zonder professionele hulp doen. Ik wil alleen haar kunnen aaien en borstelen en daarna wel verder zien al duurt het nog een jaar dat maakt me niet uit ik heb wel geduld. En ondertussen doe ik nu rij ervaring op door lessen te nemen 2x per week.
Laatst bijgewerkt door Citroen6 op 26-06-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 13:16

Blubje11 schreef:
Ik zou eerst een band opbouwen en zorgen dat je de basis weer goed kan doen. In de tijd die dat kost(en dat kan rustig een paar maanden duren, neem de tijd!) kan je je verder verdiepen in inrijden. Je kan op internet rondkijken, boeken lezen en mensen om advies en hulp vragen. Zorg dat je samen met iemand het paard inrijd, in je eentje is dat niet te doen.

Heb je weleens eerder een paard ingereden? Hoe oud ben je?

Ja ik heb eerder aantal jaar recreatief gereden, maar ben toen gestopt en nu weer begonnen. Ik ben 17.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:19

Wat je het beste kan doen is: zelf inzien dat je niet beschikt over voldoende kennis om je paard mak te maken, wat helemaal niet erg is gezien je leeftijd en aantal rij jaren. Ga opzoek naar een deskundige met een hoop ervaring en kennis die jou kan helpen en begeleiden. Een paard inrijden doe je maar 1 keer maar een paard verpesten helaas ook.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:21

na een paar maanden rijden heb je nog niet genoeg ervaring :')
hoe goed je jezelf ook vind.
gewoon lekker in het land zitten en laat hem komen, maar begin niet aan inrijden en gekheden

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 13:23

Even voor de goede orde, ik was niet van plan om hem zelf onder het zadel te doen of wat dan ook. Dit laat ik echt wel over aan iemand die hier verstand van heeft en ervaring er mee heeft. Ik wil alleen maar dat ik een goede band met haar krijg en kan aaien en borstelen en een stukje wandelen als dat er in zit.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:26

Veel geduld hebben! Veel bij haar gaan zitten zodat ze uiteindelijk naar jou trekt, kleine stapjes vooruit!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:04

Er zijn ook ruiters eigenaren die al jaren met paarden om gaan en nog steets paarden niet goed behandelen, niet iedereen kan op een goede manier om gaan, ook met normale paarden niet, jammer dat men zo vaak iemand de grond in werk, gewild of ongewild, iemand die een paar maanden/jaar ondergoede begelijding met paarden om gaat is vaak beter dan jaren ervaring zonder begelijding, omdat het perongelijk is goed gegaan met een paard. jammer word ik best ;( van.