Meer scharen tijdens wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikiej92

Meer scharen tijdens wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 14:02

Hoi,

Ik heb vandaag mijn aller eerste L1 dressuur proeven gereden (resultaat 2e en 4e plek dus mag absoluut niet klagen!!)
Maar bij beide proeven stond er bij het wijken als aanmerking meer scharen.

Nu is mijn vraag of iemand tips/trucs weet om hem meer te laten scharen?

Ik heb elke week les van een goede instructeur en we werken hier ook hard aan dat hij meer gaat scharen en meer paralel wijkt maar misschien hebben jullie nog goede tips hiervoor :)
Ik rij btw met een klein knopspoortje, aantikken met de zweep is geen optie aangezien die van mij dan vol in de vooruit gaat ipv opzij.

Alvast bedankt!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:09

trainen, trainen en nog eens trainen met schakelen in je zijgangen :)

dus ook in een hoog tempo je zijgang goed kunnen uitvoeren en elke pas moet van jou zijn, dan gaan ze vanzelf groter lopen/meer scharen!

aeolusnr1

Re: Meer scharen tijdens wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:16

Ik ga hier mee met wat mijn voorganger hier net zei, maak elke stap de jouwe.
Ik vrees dat dit nu echt niet het geval is, dat het paard het een beetje op automatische piloot allemaal een beetje uitvoert. Tjaaa das leuk natuurlijk maar je moet wel zelf rijden, elke stap of zelfs deel van een stap die moet jij aangeven (wat - wanneer en hoe)

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:12

Op de automatische piloot doet hij het nog niet, het wijken zit er nog maar een week of 4/5 op en hij snapt het ook nog niet echt. Geef ik been, wil hij liever naar voren dan opzij, dit krijgt hij nu net een beetje door dat ik opzij wil maar als ik teveel been geef versneld hij te veel en blijft er van het wijken vrij weinig over. Op de voltes probeer ik hem ook opzij te drukken voor druk van mijn been zonder dat hij versneld maar het blijft toch bij 'pootje over' in plaats van echt scharen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:56

Maaikiej92 schreef:
Op de automatische piloot doet hij het nog niet, het wijken zit er nog maar een week of 4/5 op en hij snapt het ook nog niet echt. Geef ik been, wil hij liever naar voren dan opzij, dit krijgt hij nu net een beetje door dat ik opzij wil

Nou - dan is dit toch allemaal hartstikke prima...?

Bij elke pas, dat hij een beetje opzij stapt, zeg je nadrukkelijk "braaf" en dan valt het kwartje op gegeven moment vanzelf.

(En daarna, als hij het echt snapt, kun je gaan schakelen: nu wil ik bijna recht opzij, nu iets meer naar voor, etc.)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:44

ok geen probleem dan he.
Jij rijdt een 2de plaats op een dressuur L proef, en het paard zet sinds een 4tal weken zijn eerste stapjes zijwaarts ??????? Hier kan ik even niet volgen hoor, en bovendien maak jij je nu al zorgen dat hij net iets verder/meer zou moeten scharen ?????

Maaikiej92 schreef:
Op de automatische piloot doet hij het nog niet, het wijken zit er nog maar een week of 4/5 op en hij snapt het ook nog niet echt. Geef ik been, wil hij liever naar voren dan opzij, dit krijgt hij nu net een beetje door dat ik opzij wil maar als ik teveel been geef versneld hij te veel en blijft er van het wijken vrij weinig over. Op de voltes probeer ik hem ook opzij te drukken voor druk van mijn been zonder dat hij versneld maar het blijft toch bij 'pootje over' in plaats van echt scharen...

Flora_horses

Re: Meer scharen tijdens wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:58

misschien is het een idee om het naast je paard te proberen, te voet zegmaar.
het idee is dat hij leert te wijken voor druk, dus je loopt naast hem in stap en je duwt hem als het ware opzij. Dit kun je dan langzaam opbouwen. Je leert hem eerst bijvoorbeeld goed opzij te gaan aan de hand, vervolgens ga je het in stap op je paard proberen, en als dat goed gaat in draf, en uiteraard veel belonen ;)
Mijn paard had moeite met 'normaal' achterwaarts gaan (hij blokkeerde of scheurde veeeeel te hard naar achteren :p) en ik heb hem toen te voet geleerd om op zijn eigen benen en normaal tempo achterwaarts te gaan. Misschien helpt het jou om het wijken met je paard beter onder de knie te krijgen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 06:47

aeolusnr1 schreef:
ok geen probleem dan he.
Jij rijdt een 2de plaats op een dressuur L proef, en het paard zet sinds een 4tal weken zijn eerste stapjes zijwaarts ??????? Hier kan ik even niet volgen hoor, en bovendien maak jij je nu al zorgen dat hij net iets verder/meer zou moeten scharen ?????

Maaikiej92 schreef:

:o

Eerst de peuterschool, dan de kleuterschool, dan basisschool, middelbare, vervolgonderwijs en dan pas de universiteit.....goed opleiden kost tijd, geduld en kennis!