Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xMyrth schreef:Nou, dan ga ik daar maar eens wat informatie over opzoeken.
Ik krijg namelijk niet altijd les dus is het wel fijn om te weten waar ik op moet letten...
Op moment ga ik ook nog niet naar de ruiterclub omdat de galop nog niet zo'n succes is (:
Spaikey schreef:Gezien het feit dat hij twee rempassen maakt voor het aanspringen en dan verkeerd aanspringt betekent dit dat hij niet goed aan het been is en dus niet voorwaarts genoeg denkt.
Ik zou proberen eerst veel te schakelen in draf en zodra hij bij het aangalopperen remt proberen in draf voorwaarts te schakelen, zodra hij voorwaarts blijft denken aan springen. Verder niet teveel aan de stelling doen maar gewoon proberen hem recht te houden.
Maar het is een jong paard en soms kan het wel een hele poos duren voordat ze het goed berijpen allemaal.
Succes ermee!!
niet rem passen.Lusitana schreef:Tips:
- altijd aanspringen als je uit een (grote) volte komt (of op gaat), zodat de stelling en buiging er al heel duidelijk is,
- galop is geen SNELLERE gang, maar heeft een ANDERE BEENZETTING. Vraag je paard dus niet om harder te gaan, maak een duidelijke halve ophouding als onderdeel van je hulpen.
- Laat hem niet wegrennen. Als het aanspringen niet direct lukt, terug gaan tot STAP, rust erin krijgen en dan opnieuw proberen.
- Soms gaat trouwens vanuit stap aanspringen beter. Omdat er dan meer benen op de grond zijn om vanuit weg te springen.
- Let goed op je eigen hulpen, vergeet het kruis aantrekken niet en blijf rechtop.
- Twee handen naar buiten brengen (dus twee handen nbaar rechts voor de linker galop en andersom, zonder dat de binnen hand over de hals of schoft gaat) kan helpen de goede stelling te krijgen met gewicht op de buitenkant waardoor de binnenbenen makkelijker verder kunnen grijpen.
- Wees tevreden met goed aanspringen, blijf niet doordenderen. Beter drie keer goed aanspringen dan drie rondjes veel te hard of overkruisd of in de verkeerde galop doordenderen.... Immers, in de eerste instantie moet je het correct aanspringen bevestigen. Als dat eenmaal lukt kun je steds langere stukken doorgalopperen. Het kost moeite dus de neiging om voortijdig terug te vallen in draf of te gaan racen is groot bij ongeoefende paarden. Probeer dat te voorkomen, zodat ze energie en plezier in het werk houden.

xMyrth schreef:Gek genoeg ben je niet de enige. Ook mensen die gewoon les krijgen horen het blijkbaar tegenwoordig niet altijd meer terwijl het een belangrijke hulp is.Ik heb wel een vraag, want ik heb nog nooit van kruis aantrekken gehoord
xMyrth schreef:Nu zijn we zover dat hij wel begrijpt dat hij in galop moet, maar 9 van de 10 keer in de verkeerde galop aanspringt.
Hij maakt alvorens de galop ongeveer twee "renpassen" en galoppeert dan aan in de verkeerde galop.
xMyrth schreef:Daarbij valt het me ook op dat zijn stelling niks is. Hij loopt netjes, totdat hij in de hoek komt -> dan gaat hij met zijn hoofd naar buiten.
Lusitana schreef:xMyrth schreef:Gek genoeg ben je niet de enige. Ook mensen die gewoon les krijgen horen het blijkbaar tegenwoordig niet altijd meer terwijl het een belangrijke hulp is.Ik heb wel een vraag, want ik heb nog nooit van kruis aantrekken gehoord
Het is het kantelen van het bekken, zoals je dat op een schommel doet als je die hoger wilt laten gaan. Het is een actie, dus niet alleen het kantelen van het bekken, maar je duwt je kruis, of eigenlijk het zadel voor je gevoel, voorwaarts.
Je kunt dit oefenen door op een krukje de "achterpoten" van de grond te krijgen met je kruis. Of dus gewoon een schommel voorwaarts in beweging te krijgen zonder hulp van benen.