Galop lukt niet goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Galop lukt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:42

Ik ben bezig met het doorrijden van een Fries, Risse.
Hij heeft de gehele winterperiode stilgestaan en we hebben sinds, ik denk, twee maanden het rijden weer opgepakt.
Op zich ben ik best wel tevreden met de vooruitgang die we boeken.

Alleen de galop, dat is nog een beetje een probleem.
Nu heb ik gelezen dat Friezen vaker wat problemen met de galop hebben, maar daar heb ik nu even niets mee te maken.
Ik wil graag wat tips over hoe ik het hem goed kan leren.

Toen hij nog niet zo lang was ingereden kon hij al helemaal niet galopperen.
Uiteindelijk is het gelukt en scheurde hij een paar pasjes door de bak. Nou prima, hij begreep dat hij in galop moest.

Nu zijn we zover dat hij wel begrijpt dat hij in galop moet, maar 9 van de 10 keer in de verkeerde galop aanspringt.
Hij maakt alvorens de galop ongeveer twee "renpassen" en galoppeert dan aan in de verkeerde galop.
Daarbij valt het me ook op dat zijn stelling niks is. Hij loopt netjes, totdat hij in de hoek komt -> dan gaat hij met zijn hoofd naar buiten.

Ik probeer veel voltes en figuren met hem te rijden en ook overgangen te maken.
Maar wanneer we één keer in galop aangesprongen zijn is zijn stelling niets en probeer ik weer opnieuw te beginnen.

Laatst was ik in de wei gaan rijden en toen ik in galop sprong (volgens mij was dat de goede galop, weet het niet meer zeker) hing hij heeeelemaal naar binnen. Ik was blij dat het niet geregend had, want ik was bang dat we uit zouden glijden. In het bos op rechte stukken galoppeert hij wel 'recht'.

De vrouw waar ik les van krijg, zegt dat ik geduld moet hebben en dat het allemaal wel komt.
Daar ben ik het dan ook zeker mee eens. Ik wil het niet overhaasten, maar ik dacht misschien zijn hier bokkers met tips?

Wanneer ik iets nog niet helemaal duidelijk heb uitgelegd, vraag maar raak!

Madje1992

Re: Galop lukt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:43

Klinkt alsof hij moeite heeft met zijn evenwicht in de galop.
Is hij in draf ook moeilijk met stelling??
Dan zou het misschien kunnen zijn, dat hij niet rechtgericht is.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:46

Ja wij waren ook al aan het denken aan zijn evenwicht. Vooral omdat het op rechte stukken in het bos wel gemakkelijk gaat (tenminste, zo voelt het).

In stap gaat hij fijn met zijn hoofd omlaag. In draf kijkt hij in de hoeken naar buiten...
In galop kijkt hij ook naar buiten, maar zijn we ook niet echt bezig met netheid etc. omdat we allang blij zijn áls hij in de goede galop aanspringt :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:47

Dan zou ik me vooral concentreren op het rechtrichten en hem meer evenwicht laten krijgen.
Dan komt de netheid vanzelf wel aan bod ;)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:50

Nou, dan ga ik daar maar eens wat informatie over opzoeken.
Ik krijg namelijk niet altijd les dus is het wel fijn om te weten waar ik op moet letten...

Op moment ga ik ook nog niet naar de ruiterclub omdat de galop nog niet zo'n succes is (:

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:54

Gezien het feit dat hij twee rempassen maakt voor het aanspringen en dan verkeerd aanspringt betekent dit dat hij niet goed aan het been is en dus niet voorwaarts genoeg denkt.
Ik zou proberen eerst veel te schakelen in draf en zodra hij bij het aangalopperen remt proberen in draf voorwaarts te schakelen, zodra hij voorwaarts blijft denken aan springen. Verder niet teveel aan de stelling doen maar gewoon proberen hem recht te houden.
Maar het is een jong paard en soms kan het wel een hele poos duren voordat ze het goed berijpen allemaal.
Succes ermee!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:54

Tips:
- altijd aanspringen als je uit een (grote) volte komt (of op gaat), zodat de stelling en buiging er al heel duidelijk is,
- galop is geen SNELLERE gang, maar heeft een ANDERE BEENZETTING. Vraag je paard dus niet om harder te gaan, maak een duidelijke halve ophouding als onderdeel van je hulpen.
- Laat hem niet wegrennen. Als het aanspringen niet direct lukt, terug gaan tot STAP, rust erin krijgen en dan opnieuw proberen.
- Soms gaat trouwens vanuit stap aanspringen beter. Omdat er dan meer benen op de grond zijn om vanuit weg te springen.
- Let goed op je eigen hulpen, vergeet het kruis aantrekken niet en blijf rechtop.
- Twee handen naar buiten brengen (dus twee handen nbaar rechts voor de linker galop en andersom, zonder dat de binnen hand over de hals of schoft gaat) kan helpen de goede stelling te krijgen met gewicht op de buitenkant waardoor de binnenbenen makkelijker verder kunnen grijpen.
- Wees tevreden met goed aanspringen, blijf niet doordenderen. Beter drie keer goed aanspringen dan drie rondjes veel te hard of overkruisd of in de verkeerde galop doordenderen.... Immers, in de eerste instantie moet je het correct aanspringen bevestigen. Als dat eenmaal lukt kun je steds langere stukken doorgalopperen. Het kost moeite dus de neiging om voortijdig terug te vallen in draf of te gaan racen is groot bij ongeoefende paarden. Probeer dat te voorkomen, zodat ze energie en plezier in het werk houden.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:55

xMyrth schreef:
Nou, dan ga ik daar maar eens wat informatie over opzoeken.
Ik krijg namelijk niet altijd les dus is het wel fijn om te weten waar ik op moet letten...

Op moment ga ik ook nog niet naar de ruiterclub omdat de galop nog niet zo'n succes is (:

Dan misschien toch maar gewoon naar de ruiterclub gaan, tenslotte ga je daar heen om wat te leren en niet omdat je het al allemaal kent.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:57

Spaikey schreef:
Gezien het feit dat hij twee rempassen maakt voor het aanspringen en dan verkeerd aanspringt betekent dit dat hij niet goed aan het been is en dus niet voorwaarts genoeg denkt.
Ik zou proberen eerst veel te schakelen in draf en zodra hij bij het aangalopperen remt proberen in draf voorwaarts te schakelen, zodra hij voorwaarts blijft denken aan springen. Verder niet teveel aan de stelling doen maar gewoon proberen hem recht te houden.
Maar het is een jong paard en soms kan het wel een hele poos duren voordat ze het goed berijpen allemaal.
Succes ermee!!

Hij "vliegt" juist vooruit wanneer ik aanspring. ren passen ;) niet rem passen.

Risse is ingereden toen hij 4 of 5 was volgens mij.
Alleen wegens omstandigheden is hij niet echt doorgereden en hij stond 's winters altijd stil (deze keer dus ongeveer een half jaar).
Nu ben ik bij de ruiterclub en zal ik 's winters binnen kunnen rijden waardoor hij niet meer zo lang stil staat.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 17:01

Lusitana schreef:
Tips:
- altijd aanspringen als je uit een (grote) volte komt (of op gaat), zodat de stelling en buiging er al heel duidelijk is,
- galop is geen SNELLERE gang, maar heeft een ANDERE BEENZETTING. Vraag je paard dus niet om harder te gaan, maak een duidelijke halve ophouding als onderdeel van je hulpen.
- Laat hem niet wegrennen. Als het aanspringen niet direct lukt, terug gaan tot STAP, rust erin krijgen en dan opnieuw proberen.
- Soms gaat trouwens vanuit stap aanspringen beter. Omdat er dan meer benen op de grond zijn om vanuit weg te springen.
- Let goed op je eigen hulpen, vergeet het kruis aantrekken niet en blijf rechtop.
- Twee handen naar buiten brengen (dus twee handen nbaar rechts voor de linker galop en andersom, zonder dat de binnen hand over de hals of schoft gaat) kan helpen de goede stelling te krijgen met gewicht op de buitenkant waardoor de binnenbenen makkelijker verder kunnen grijpen.
- Wees tevreden met goed aanspringen, blijf niet doordenderen. Beter drie keer goed aanspringen dan drie rondjes veel te hard of overkruisd of in de verkeerde galop doordenderen.... Immers, in de eerste instantie moet je het correct aanspringen bevestigen. Als dat eenmaal lukt kun je steds langere stukken doorgalopperen. Het kost moeite dus de neiging om voortijdig terug te vallen in draf of te gaan racen is groot bij ongeoefende paarden. Probeer dat te voorkomen, zodat ze energie en plezier in het werk houden.

Bedankt voor al je tips.
Ik probeer inderdaad op de volte aan te springen. Ik neem dan ook de tijd om zijn stelling goed te krijgen, want dat lukt ook op de volte niet altijd.
Ik heb wel een vraag, want ik heb nog nooit van kruis aantrekken gehoord :o

Laatst sprong hij de eerste keer meteen goed aan! Ik was supertrots en dat was het dan ook voor die dag.
Van doordrammen wordt hij inderdaad niet vrolijk.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:06

Hoe galopeerd hij aan de longeerlijn? Springt hij daar wel goed aan ?

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:23

Oeps verkeerd gelezen ik dacht dat er rem passen stond, sorry :+
De tips van Lusitana kunnen je dan helpen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:25

Een Fries is niet in de eerste plaats gebouwd om te galopperen.
Het is een ras dat van nature de rug stijf maakt en dat niet buigt in de knieën om beter met de achterhand te kunnen duwen,
Dit is een handicap die maakt dat je wat meer tijd en geduld moet nemen om hem te leren de rug te ontspannen en te buigen in de knieën als je hem als rijpaard wilt gebruiken.

Met lange lage hals (onder de horizontale lijn) voorwaarts rijden, voltes en wendingen mét buiging, overgangen draf stap.
Weinig hand, veel been.
Vergeet de galop voorlopig alles dat je er nu mee kan bereiken is een onevenwichtige en gespannen galop en vertrouwensverlies.
Als de rest van zijn lijf meer ontwikkeld is krijg je de galop gratis.
Eerst rust, evenwicht en buiging in de wendingen je voelt de galop dan na een paar maanden "vanzelf komen".

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 17:57

@ jamejozie, aan de longeerlijn heb ik nog niet actief met hem gegaloppeerd. dit komt omdat hij me nogal eens uit wil proberen tijdens het longeren en ook soms nog niet begrijpt wat ik bedoel (dat zal natuurlijk aan mij liggen). wanneer ik hem in galop probeer te krijgen verzet hij zich wanneer ik de zweep gebruik en gaat hij recht tegenover me staan. Ik moet longeren in de bak wat ik zelf wel jammer vind. een longeerring was wel fijn geweest :)

@ Simpelman, klopt inderdaad. heb vaker gehoord dat friezen niet superhelden zijn wat betreft de galop. wel zijn ze ermee bezig om dit er meer in te fokken en worden hengsten ook meer geselecteerd op galop. tenminste, dat hoorde ik... ik probeer hem voorwaarts te rijden en inderdaad veel voltes en wendingen te maken. ik loop amper een hele hoefslag rond in de bak. overal rondjes en achtjes en slangenvoltes etc.

bedankt voor de tips, again!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:45

Die van mij kon linksom ook heel lang niet galopperen, dan stak hij zijn neus helemaal naar rechts en sjeezde hij rond. Het kost veel tijd en geduld, maar het is echt een kwestie van zijn moeilijke kant beter maken. Neemt hij wel netjes stelling aan in stap en draf? Anders daar mee beginnen, dan komt het in galop vanzelf ook wel.
Wat bij mijn paard ook erg veel heeft geholpen zijn galoptrainingen in de bossen. Veel meters maken, maar wel netjes nageeflijk en aan de hulpen.

Heidss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:18

Eerst zorgen dat er ontspanning is alvorens je aan wil springen in galop. Wat ik zelf nog wel eens deed in het begin toen we ook nog moeite hadden met de goeie galop is vanaf de korte zijde schuin op de lange zijde aanrijden en net voor de hoefslag aanspringen dan moest hij z'n binnenbeen wel gebruiken en dit uitgebreid belonen. (Hoop dat je snapt wat ik bedoel:p)
Zorg wel dat je niet te lang in de verkeerde galop door rijd en als het te lang duurt even Een andere oefening en dan weer proberen.. En geduld geduld en nog eens geduld helpt ook een hoop als je te gefocust bent op die galop en je gefrustreerd gaat raken omdat het niet wil gaat het zowiezo niet lukken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:20

xMyrth schreef:
Gek genoeg ben je niet de enige. Ook mensen die gewoon les krijgen horen het blijkbaar tegenwoordig niet altijd meer terwijl het een belangrijke hulp is.
Het is het kantelen van het bekken, zoals je dat op een schommel doet als je die hoger wilt laten gaan. Het is een actie, dus niet alleen het kantelen van het bekken, maar je duwt je kruis, of eigenlijk het zadel voor je gevoel, voorwaarts.
Je kunt dit oefenen door op een krukje de "achterpoten" van de grond te krijgen met je kruis. Of dus gewoon een schommel voorwaarts in beweging te krijgen zonder hulp van benen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:38

xMyrth schreef:
Nu zijn we zover dat hij wel begrijpt dat hij in galop moet, maar 9 van de 10 keer in de verkeerde galop aanspringt.
Hij maakt alvorens de galop ongeveer twee "renpassen" en galoppeert dan aan in de verkeerde galop.

Nou ben ik niet tegen op "probeer het in stap" - maar denkbaar is het simpelweg moeilijk voor hem - en val m dan niet lastig met tempocontrole.
Jij vraagt galop, dat wil hij heus doen, maar hij heeft even een aanloopje nodig. Gun m dat, het IS zware materie.

xMyrth schreef:
Daarbij valt het me ook op dat zijn stelling niks is. Hij loopt netjes, totdat hij in de hoek komt -> dan gaat hij met zijn hoofd naar buiten.

Ja, zo doen paarden dat, als er niemand op zit.
En zonder ruiter is het ook niet erg. Maar met gewicht op je rug heeft het zin, die achterbenen verder onder te brengen.

Een van de manieren om de achterbenen verder onder te brengen is: laat m in de bochten naar binnen kijken. Do eje dat, met je hand iets naar binnen en de teugel (bijna) doorhangend - dan komt dat achterbeen er onder.

Ofwel: die rijkunstig goede wending, dat moet je een paard leren. Dat kan hij niet vanzelf.

En als hij in draf op de grote volte moeilijk stelling naar binnen laat zien, dan komt het binnenachterbeen ook niet echt onder de massa - en dan is aanspringen in galop simpelweg heel erg zwaar.
(En stelling naar binnen in galop simpelweg te veel gevraagd.)

Dus gewoon werken aan de basis: eerst op de volte in stap goede stelling, links en rechts, dan wendingen in draf met correcte stelling, idem voltes in draf en ondertussne veel overgangen halt - stap - draf - stap halt met zo ongeveer lossen teugel, op zit en zwaartepunt (de manier, om aan een paard te vragen, om met name tijdens de overgangen naar een 'langzamer' gang het gewicht op de achterbenen te nemen. Denk maar aan de slidestops in western.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:43

Lusitana schreef:
xMyrth schreef:
Gek genoeg ben je niet de enige. Ook mensen die gewoon les krijgen horen het blijkbaar tegenwoordig niet altijd meer terwijl het een belangrijke hulp is.
Het is het kantelen van het bekken, zoals je dat op een schommel doet als je die hoger wilt laten gaan. Het is een actie, dus niet alleen het kantelen van het bekken, maar je duwt je kruis, of eigenlijk het zadel voor je gevoel, voorwaarts.
Je kunt dit oefenen door op een krukje de "achterpoten" van de grond te krijgen met je kruis. Of dus gewoon een schommel voorwaarts in beweging te krijgen zonder hulp van benen.

...ik zou zeggen: je doet je navel naar binnen, daardoor kantelt je bekken en je zwaartepunt gaat naar achter.
je schouders mogen eventueel een centimeter of wat naar voor komen. (Dat klinkt gek - maar probeer maar uit op een min of meer bewegende stoel zoals een opgeblazen kussen oid.)

Je paard reageert op jouw zwaartepunt. Doe jij dat naar achter, gaat-ie langzamer.
(Douw je genadeloos je zitbotten in het zadel, dan is dat niet best voor jouw rug, die is niet echt gebouwd op dat soort krachten zetten - en het paard is ook niet blij met 'geduw'.)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 12:43

Bedankt voor de tips allemaal.
Ik ga gewoon helemaal opnieuw beginnen in de bak. Bezig zijn met de stelling, zijn evenwicht en zijn achterbenen. Ook ga ik proberen erop te letten dat ik op de juiste manier ga zitten.
In het bos zal ik hem laten galopperen, mits met zijn hoofd omlaag.

Zie ik iets over het hoofd, dan hoor ik het graag.
Ik wil graag ongelukken voorkomen.