Energie teveel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Energie teveel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 18:55

Niet echt een probleem, maar hoogstens vervelend.
Mijn lieve 5 jarige Anglo Arabische verzorgmerrie is de laatste tijd ontzettend druk. Het begon 3 dagen na onze laatste onderlinge wedstrijd, 5 mei. 6 mei vrij, 7 mei nog beter dan ooit gereden en 8 mei was het opeens klaar. Vervelend doen, schrikachtig zijn en véél bokken. Nu werd ze niet lang daarna hengstig, dus dacht dat het daar aan had gelegen. Helaas bleef ze ook daarna vervelend doen, echt continue kijkerig en bokkerig. In de hand ook wat onvoorzichtig, in de kudde ronduit vervelend.

Ze is nog maar 5 (bijna 6) dus dacht dat het gewoon even lekker grenzen opzoeken was, aangezien ze dus ook in de kudde rotzooi stond te schoppen. Nu is gelukkig dat vervelende gedrag ook over, ze is de hand weer helemaal mijn lieve knuffelmeisje en in de kudde weer rustig *\o/*

Ze heeft echter sindsdien energie voor 20... Iedere keer bij longeren gaat ze volledig uit d'r panty, niet alleen bokken maar ook echt hoofd omhoog, staart naar boven, snuiven en dansen... Echt alsof ze de afgelopen maand op stal heeft gestaan! Dit uitsloven duurt ongeveer 10 minuten, dan is ze best bezweet en buiten adem. Dan na 5 minuten begint ze gewoon weer met dit gedrag! Uiteindelijk gaat ze altijd wel lekker aan het werk en we sluiten ook altijd goed af.

Met rijden is ze echt enorm voorwaarts, terwijl ze vroeger echt een slome was. Dit is gelukkig alleen maar voordelig, omdat ze ook echt impuls krijgt nu, ze is als vanzelf al voorwaarts en na veel oefenen is ze zó ontzettend licht op de hulpen dat ze echt heel fijn te rijden is. Helaas is ze ook nog steeds schrikkerig en snel afgeleid. We deden eerst altijd lang en laag inrijden, maar nu is dat bijna niet meer mogelijk omdat ze vanalles ziet en niet durft te zakken..

Mijn vraag is dus, waar komt dit drukke gedrag vandaan? Hoe is dit op te lossen?
Ik rij haar normaliter 3x per week en longeer 1x, nu de laatste 2 weken 3x rijden 3x longeren maar ze is nog net zo druk.

Ze staat 24/7 buiten op de wei met 4 soortgenoten, krijgt verder niets bijgevoerd. Ze is de afgelopen maand flink aangekomen door het nieuwe gras, weet niet of dit ermee te maken kan hebben (lijkt mij niet).

Bedankt als je alles hebt gelezen!

DeTjoeter

Re: Energie teveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:49

Zou het niet kunnen komen door het gras? Er zijn meer paarden die ineens veel meer energie krijgen wanneer ze het land op gaan. Staat ze toevallig niet sinds begin mei op het land?

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:52

ik denk wel dat het door het gras komt, zit veel energie in. en natuurlijk hebben sommige paarden de 'zomer' in hun kop zitten

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:55

Hier ook, pony met veel bloed die extra energie heeft door het nieuwe gras

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:00

Denk dat het van het gras komt, de groei was dit jaar laat en dus zit het huidige gras vol voedingswaarde en energie, wat ze dus 24/7 binnenkrijgt.
Normaal begint het gras veel eerder te groeien, maar dan staan de meeste paarden minder lang buiten of alleen overdag en merk je het minder.
Dit jaar begint het gras pas de laatste weken echt te groeien, maar door de tijd van het jaar staan veel paarden al veel langer of al helemaal buiten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 22:15

Ja zou goed kunnen, het is inderdaad sinds ze zo lang op het gras staan! Wat is hier 'tegen' te doen? Vind het met longeren nogal eng, ze gaat soms zo hard dat ze bijna onderuit gaat ^)

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:44

tja er zijn veel dingen die je kunt doen... minder op het gras, grasmuilkorf. of misschien een bepaald voer waar ze rustiger van word. bijvoorbeeld magnesium

GeorgetteB

Re: Energie teveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:34

Ook mijn mening is dat het waarschijnlijk door het gras komt.