paard resetten in de mond mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

paard resetten in de mond mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:59

ik vraag mij eens af

ik heb een moeilijk paard in de mond
altijd al redelijk sterk geweest en soms met moeilijke oefeningen bit vastpakken ,

zelf ben ik niet hard in de hand wel soms onrustig maar paard doet hetzelfde met mensen met hele stille hand

nu reed ik hem de laatste tijd met een dubbel gebroken redelijk dun bit met een speeltje,
hier loopt hij eigenlijk goed op

toch vind ik het niet fijn dat hij op een speciaal bit moet lopen ,
vooral omdat ik toch graag eens een dressuurwedstrijdje wil starten

en zou hem graag op een normale bustrens willen hebben (k&k)
maar is dit slim ?
hij heeft nu 3 weken pauze gehad en daarom dacht ik dat dit dan het ideale moment is om dit te proberen ,

wie o wie kan mij hiermee wat raad geven ?

Geryon

Re: paard resetten in de mond mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:02

Is de normale bustrens ook dubbel gebroken? Ik heb niet zo verstand van bitten met speeltjes, maar het lijkt mij wel iets minder vriendelijk dan normale bitten?

Ik zou gewoon het normale bitje erin doen, als deze dubbelgebroken is, en zien hoe het gaat :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:12

Het is geen goed idee, om, als je paard een paar weken op rust heeft gestaan, hem op te pakken met een geheel ander soort bit.
Waarom zou je ook als hij goed liep op het bekende bit?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:23

Resetten in de mond is, beperkt, mogelijk.
Laat het gebit tiptop in orde maken en verander dan van bit of/ en verander de ligging van het bit.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:58

Het ligt niet zozeer in het bit, het ligt in op alle gebieden goed aan de hulpen zijn, respect, vertrouwen en een nette reactie op wat je vraagt.
Werk aan dat alles en je bitprobleem lost vanzelf op omdat er geen verzet meer nodig is, of ontwijkgedrag nodig is of zelfs onzekerheid/angst niet meer nodig zijn.

Ik zou dus lekker gewoon doorwerken met dit bit dat werkt en als hij beter wordt en de moeilijke oefeningen niet zo moeilijk meer zijn kan je een ander bit pakken. Maar bedenk wel dat paardenmonden niet allemaal hetzelfde zijn, er is niet 1 bit dat voor elk paard werkt, misschien vertelt je paard door dat bit te pakken e.d. wel dat dat bit niet lekker in zijn mond ligt. Kijk ook goed de tanden na(laat nakijken), als er lichamelijk ongemak is heeft je paard helemaal gelijk dat hij je vertelt dat hij dat niet fijn vindt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 18:02

hmm dat is erg jammer dan

terpentijn omdat ik hem echt zacht in de mond wil krijgen en ik niet het idee heb dat dat lukt met zo'n dun beweeglijk bit :(
geryon ja dat is die ja dubbel gebroken

albert gebit is voor zover ik weet nog in orde maar het is wel een heel goede van jou om de tandarts weer eens te laten komen voor een controle ja

bowen dat beter maken met alles zijn we inderdaad heel hard mee bezig in de les nu :)
merk inderdaad wel steeds meer verschil hoe hij zichzelf gaat dragen nu en dat hij wel iets fijner word in de mond

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:02

Als je de mond echt weer helemaal zacht en gevoelig wil krijgen dan werkt het heel goed om een tijdje bitloos te rijden. Dit heb ik zelf ook gedaan, en daarna reageerde mijn paard echt vele malen beter op hetzelfde dubbelgebroken bustrensje. Tussentijds inderdaad een tandarts laten komen om alles bij te werken, en deze kan je ook adviseren welk bit het beste in de mond van jouw paard past (paarden met weinig ruimte lopen beter op een dunner bit.. paarden met een laag gehemelte lopen beter op een ongebroken trens, enz enz)

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:05

misschien eens voor bitloos gaan?
reageert je paard goed op beenhulpen of niet?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 18:06

annemiek dat is wel een optie
moet ik even overleggen met mijn instructeur als ik weer in nederland ben :)

megan hij is wel vlug op het been maar wijken voor druk zijwaarts zijn we nog hard mee aan het trainen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:10

Mijn vorige paard liep (ook onder zadel) op een stangbit met kinketting en was hard in zijn mond, voor de kar was hij met veel druk gereden (hij was nerveus en vluchtig) en hij had zich aangeleerd sterk te maken. Het vaak niet zozeer alleen hard in de mond, maar ook aangespannen kaak/halsspieren.

Toen ik op hem ging rijden, liep hij niet meer voor de kar, het sterk maken zat er nog wel in. Ik ben eerst met een enkel gebroken bit gaan rijden, later met een dubbel gebroken bit, beide gaven maar meer rust in het rijden. Met de tijd leren ze wel dat het bit minder sterk in werkt en krijg je ook meer ontspanning.
Dus gewoon doen en het de tijd geven.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:24

megan hij is wel vlug op het been maar wijken voor druk zijwaarts zijn we nog hard mee aan het trainen[/quote]

probeer anders eens een keer bitloos. kijk wat voor effect het heeft op je paard. geen effect . Dan weet je tenminste dat dit geen optie is
Ik denk dat het even questi is van kijken wat voor jouw paard het beste is. kijk en luister naar wat je paard aangeeft van signalen. Daar kom je al erg ver mee ;)

succes verder!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 18:31

dankje ga het bitloos zeker overleggen met mijn lesgever kaak gekruist in iig geen optie daar reageerd hij niet op
hackamore kan wel maar kun je bijna niks dressuurmatig mee doen en vind ik te scherp

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:40

Ik zou dan gewoon voor een sidepulletje gaan :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 18:40

ga het overleggen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:43

Joh je mag toch wel zelf bepalen als je even bitloos wilt rijden :D Zou geen reden kunnen bedenken waarom het geen goed idee zou zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:44

Veel paarden zijn niet hard in de mond maar stijf in het lijf. Je zegt zelf dat je paard niet zijwaarts gaat. Je paard kun je vanaf de grond gymnasticeren, met een gewoon touwhalster. Ook met touwhalster kun je gaan rijden. En dan wat Albert zegt, gebit in orde, en ander bit proberen. En bijt je niet vast op een standaard bit...er zijn legio paardenmonden en er is echt wel een geschikt bit voor je paard te vinden. Een dikke bustrens is niet perse het correcte bit. Als het paard zijn kiezen dan niet op elkaar kan krijgen is het bit niet comfortabel voor hem. Hoe zeer wij dat zo willen zien. Dun is soms beter.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-06-13 19:17, in het totaal 2 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:44

Je kan je paard zeker helemaal resetten in de mond.
En dat heeft zeer weinig met het bit te maken, des te meer met de manier van trainen.
Dubbel gebroken is fijn voor het paard, dan zonder speeltje daar kun je prima mee starten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 18:49

cassidy

dat is ook weer waar zij het zo dat mijn instructeur zelf ook zeer veel met grondwerk werkt
ken je t.ristan t.ucker en w.ill r.ogers? daar werkt hij voor,
en rijd hij voor
ik kan hem wel vragen mij te helpen met een aantal grondwerk lessen dat is een goed idee

paard is niet stijf in het lijf hij heeft er voor het rijden een aantal buig oefeningen mee gedaan en dat deed hij zeer goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:12

Beste test om te kijken of het paard stijf is in het lijf: halster om, teugels aan het halster en rijden. En kijken of dat anders voelt.
Als de zijgangen nog niet bevestigd zijn in het zadel, terug naar de grond en het daar aanleren.

En mocht je nog wat willen lezen:

http://todayshorse.com/lateral-flexion- ... l-flexion/

En afgezien dat het helpt om je paard soepel te krijgen, is flexing ook het begin voor de One Rein Stop. Beste noodrem die je kunt monteren.

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4

En ik ben met beide ruiters niet bekend. Zag dat een ervan uit Australie kwam, dan moet Clinton Anderson voor hem een begrip zijn. En aangezien ik op zijn website hem ook een kettingzaag zie zwaaien, kon het zomaar zijn dat hij deze methode ook toepast.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 20:34

one rein stop heb ik hem al aangeleerd ja
ook het flexen doen we regelmatig

ik zal de andere link eens even doorlezen dankjewel

op facebook kun je wel wat filmpjes vinden bij t.ris.tan t.uc.ker zelf

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:43

Ik kan die van mij prima bitloos rijden.

Maar die van mij is wel heel zwaar in de hand als ik met bit rij.

Ik ben mijn paard nu aan het resetten.
Ik heb er een gewoon dubbel gebroken bus trens in.
Hij moet leren iets meer ontzag te hebben voor mijn hand.
En ik moet leren om op de juiste momenten ook te kunnen geven met mijn hand.
Ik ben met mijn instructeur daar nu heel druk mee aan de gang.
Het wordt al wel beter, maar op momenten dat hij iets moeilijks moet doen of hij ziet wat engs dan pakt hij mij nog wel.
Met het losrijden thuis gaat het al wel aardig.
Ik moet dit gewoon doorzetten en niet terug vallen in mijn oude patroon.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 13:41

vandaag weer begonnen
heb een simpele bustrens een koperen erin gedaan
man man hij was echt zo zacht in zijn bekkie !!!
pauze heeft hem goed gedaan :) !!
heb niet al te veel gedaan maar contact en stelling was genog om hem lekker laag te rijden fijn dier is het toch !