Hoi. Ik heb een verzorghafje en ik rijdt nu ongeveer een jaar op hem. We hebben samen ontzettend veel bereikt, hij is namelijk weer helemaal gezond en ik heb ontzettend veel steun aan hem gehad in mijn genezingsperiode (ik ben psychisch erg ziek geweest en ben opgenomen geweest, op de groep gingen we naar de manege en daar heb ik mijn haffie ontmoet. Gelukkig was mijn groep niet ver van mijn huis, dus kan hem gewoon blijven verzorgen). Ik merk aan hem dat hij ontzettend veel moeite heeft om mensen te vertrouwen, maar ook daar heeft hij veel van geleerd. Nu heb ik gehoord dat het vroeger echt een duivels beest was, hij gooide iedereen eraf, soms wel 3x in een les. Nu heeft hij mij nog nooit expres van zijn rug gegooid en eigenlijk heeft hij ook nooit naar tegen mij gedaan. En misschien klinkt het heel erg ego, maar sinds ik op hem rijdt, kan hij ook veel beter met andere mensen omgaan. Nu spring ik ook met hem en dit gaat onwijs goed! Afgelopen woensdag hadden we springles in de buitenbak en naast de buitenbak hangt een gele tuinslang. De hele les was hij al bang aan die zijde (bij de a zeg maar) en hij wilde er absoluut niet langs. Uiteindelijk lukte het wel, maar hij bleef gespannen. De hindernis stond schuin op de A-C lijn en je moest uitkomen bij de A zeg maar. Dus eigenlijk van hand veranderen, haha. Hij was vrij gespannen, maar hij sprong goed, wel veel te vroeg, maar dat doet hij altijd bij de eerste hindernis in de les. Nu verloor ik mijn evenwicht, niet veel aan de hand. Ik had er op gerekend dat hij naar links zou gaan, maar hij ging met een noodvaart naar rechts. Ik werd er als het ware afgelanceerd. Nu ben ik er vaker afgevallen en eigenlijk bleef hij altijd staan en zat ie tegen me aan te porren, zo van 'eh, laura?' Gaat het wel goed?'. Nu rende hij gelijk weg, helemaal in paniek.. Ik had mezelf wel bezeerd, ik was plat op mijn rug gevallen. Gelukkig had ik een bodyprotector aan. Ik ben zelf niet echt een pussy of zo, dus ik besloot wel door te gaan. Aangezien ik drie maanden terug met het springen van hem af ben gevallen en bewusteloos raakte, was er wel een beetje spanning. Chester (haflinger) is heel erg gevoelig voor die spanning, maar wordt daar juist zelf niet angstig van. Hij voelt zich snel schuldig naar mij toe en doet dan extra zijn best. Nu sprong hij goed, maar trok hij toch weer weg bij de A. Nadat we deze hindernis 3x gesprongen hadden, gingen we een andere hindernisserie doen. Deze ging eigenlijk van A naar C, drie hindernissen achter elkaar. Hij weigerde om dicht bij de A te komen, vanwege die tuinslang. Hij bokte niet en sprong ook gewoon, wel met veel meer vaart dan normaal. Ik vind het onwijs tof van hem dat hij toch zijn best doet en springt, ook al is hij bang. Maar ik wil hem van die angst afhelpen, want wat kan een gele tuinslang nou doen? Heeft iemand tips?
Nu heb ik laatst dressuur met hem gereden en er was vrij weinig aan de hand. Het was eerst wel oortjes helemaal naar voren en 'dribbelen', maar hij liep er wel gewoon langs. Ook in de galop was er niets aan de hand.. Misschien komt het doordat hij springen al spannend vind en hierdoor de spanning te groot wordt?
Gisteren had ik namelijk weer springles, maar dan in de springwei. Hij was absoluut niet angstig nu, we hebben hier ook vaker gesprongen.
chilld
Geplaatst: 20-06-13 12:06
Zoals je zelf al aangeeft, hij is heel gevoelig voor (jouw) spanning. Zorg dat je zelf dus zelfverzekerd en doelbewust hem leidt. Als hij merkt aan jou dat er geen angst hoeft te zijn zal zijn eigen vertrouwen ook groeien. Kan me namelijk wel voorstellen dat er onbewust misschien nog wat spanning in je zit nu je 2x zo vervelend bent gevallen, kort achter elkaar. Steun elkaar dus en zoals hierboven al wordt gezegd. Veel oefenen/ herhalen.