Blijven zitten zonder stijgbeugels - zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PasAn33

Blijven zitten zonder stijgbeugels - zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:24

Hallo,

Ik heb een enorm irritant probleem! Ik heb dus echt geen evenwicht en ik donder er iedere keer af als we zonder stijbeugels rijden :(
Heeft iemand goeie tips om mijn evenwicht(? )beter op te bouwen? Want ik vind het toch maar een irritant probleem!
Of ligt het niet aan het evenwicht maar aan iets anders?

Alvast heel erg bedankt!

PanamaD

Re: Blijven zitten zonder stijgbeugels - zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:25

Een barebackpad met wrong :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:25

Oefenen oefenen oefenen.
Opbouwen, eerst in stap, voltes en alles. Dan in draf.
Probeer je benen lang te houden en niet te klemmen. En niet te kort te draaien in het begin :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:26

veel oefenen, niet opgeven! En goed op je houding letten, rechtop zitten, vooruit kijken, knieën en bovenbenen aansluiten zonder te klemmen (zeker niet met je kuiten klemmen) en daarmee de schokken 'opvangen' in plaats van stuiteren. (ga er voor het gemak maar even vanuit dat je er in draf afvalt en niet in stap).

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:27

je heel erg lang maken en anders je zadel of bokriempje beet pakken

luuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:27

probeer eens voor je gevoel iets achterover te leunen, dit maakt het vaak makkelijker.
Op de manege waar ik nu werk zie ik de kinderen die voor het eerst zonder stijgbeugels rijden alstijd zo voorover leunen, maar als je rechtop zit, of iets achterover is het vaak een stuk beter!
Succes :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:28

Als het aan je evenwicht ligt donder je ook steeds om als je loopt of fietst. Als je het alleen hebt als je paard rijdt dan heb je nog geen balans. Ik weet niet hoe lang je rijdt? Als je pas bent begonnen kan het helpen om je benen lekker lang te laten hangen en je kont "zwaar" te maken in het zadel. Schouders laag zodat je zwaartepunt ook laag is.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:30

Maflinger_S schreef:
Als het aan je evenwicht ligt donder je ook steeds om als je loopt of fietst. Als je het alleen hebt als je paard rijdt dan heb je nog geen balans. Ik weet niet hoe lang je rijdt? Als je pas bent begonnen kan het helpen om je benen lekker lang te laten hangen en je kont "zwaar" te maken in het zadel. Schouders laag zodat je zwaartepunt ook laag is.

ik krijg al plaatsvervangende rugpijn voor paardlief als je dat in draf doet

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:00

Rijden zonder beugels vind ik zo'n crime :+ Daar is een zadel ook niet echt op gemaakt imo. Een barebackpad oefent vele malen fijner :j Dat zou je kunnen helpen bij je balans!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:16

Waarom is een zadel niet gemaakt om zonder beugels te rijden???

Vroeger reed ik alleen maar zonder zadel of beugels, ik deed alles en hoe gekker hoe beter. Tegenwoordig kan ik niet eens meer fatsoenlijk doorzitten op mijn eigen, laat staan zonder beugels rijden. Ik ga om te voorkomen dat ik val spannen waardoor mijn paard weer gaat spannen en het helemaal stuiter de stuiter word. :\ Nu doe ik af en toe gewoon een halstertouw om de hals van mijn paard, die pak ik met de buitenhand vast zodat ik wel enig hou vast heb maar niet in de mond zit te trekken en is voor mezelf ook tussen de oren prettiger (hé ik kan niet vallen ik heb me immers vast :+ ) waardoor ik wel kan ontspannen. Paardlief houd ik nog even op de volte in draf en blijf wel rijden en met binnenhand vraag ik iets stelling (dat voorkomt dat paard strak word) en dan lukt het me om gewoon lekker te zitten. Nu kan ik ook gewoon doorzitten al steeds iets beter (korte stukjes) omdat ik nu zelf steeds meer los laat en ontspan ipv vast ga houden en dan ga spannen. :)

Kunst is vooral gewoon lekker zitten en mee laten voeren met de bewegingen vh paard en dat kan je eigenlijk alleen als je je kunt ontspannen. :+

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:00

Op je zitbeenknobbels zitten, recht op gaan zitten en probeer goed de bewegingen van je paard te volgen

Fleurlovexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:12

Je moet je benen gewoon laten hangen en ontspannen gaan zitten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:27

Hoe is je balans zonder zadel ook een drama of is dat dan minder?
Bij sommige zadels word je in een bepaalde positie gedwongen waardoor je je benen niet kan houden zoals je zou willen om in balans te blijven.
Ook is het wel eens zo dat als je paard niet goed in takt loopt je veel moeilijker kan doorzitten.
Je balans kun je trainen op vele manieren, op een bal zitten/balanceren, op een trampoline, op 1 been staan en dan door je knieën zakken ( eerst op platte schoenen en dan op hakken), Op 1 been staan en dan je knie optrekken richting neus, op in been staan lichaam naar voren buigen en ander been naar achter steken, schaatsoefening en zo zullen er vast nog wel heel wat meer zijn om je balans te verbeteren.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:31

_Marinke_ schreef:
Waarom is een zadel niet gemaakt om zonder beugels te rijden???

Vroeger reed ik alleen maar zonder zadel of beugels, ik deed alles en hoe gekker hoe beter. Tegenwoordig kan ik niet eens meer fatsoenlijk doorzitten op mijn eigen, laat staan zonder beugels rijden. Ik ga om te voorkomen dat ik val spannen waardoor mijn paard weer gaat spannen en het helemaal stuiter de stuiter word. :\ Nu doe ik af en toe gewoon een halstertouw om de hals van mijn paard, die pak ik met de buitenhand vast zodat ik wel enig hou vast heb maar niet in de mond zit te trekken en is voor mezelf ook tussen de oren prettiger (hé ik kan niet vallen ik heb me immers vast :+ ) waardoor ik wel kan ontspannen. Paardlief houd ik nog even op de volte in draf en blijf wel rijden en met binnenhand vraag ik iets stelling (dat voorkomt dat paard strak word) en dan lukt het me om gewoon lekker te zitten. Nu kan ik ook gewoon doorzitten al steeds iets beter (korte stukjes) omdat ik nu zelf steeds meer los laat en ontspan ipv vast ga houden en dan ga spannen. :)

Kunst is vooral gewoon lekker zitten en mee laten voeren met de bewegingen vh paard en dat kan je eigenlijk alleen als je je kunt ontspannen. :+

ik heb op de paarden waarop je moelijk kan doorzitten nu problemen omdat ik me met
de les er altijd vanaf kwam door de hele les zonder beugels te rijden , dus het kan wel
dat je zonder beugels kan rijden , maar niet kunt doorzitten met beugels :+

verder veel oefenen inderdaad :D

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:18

Oefenen!! Ga eerst een tijd doorzitten met beugels, gaat dat goed dan doe je zonder beugels, en inderdaad probeer iets achterover te zitten. Succes!!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:23

Vooral ontspannen! Als je het gevoel hebt je de hele tijd je evenwicht kwijt bent en eraf dreigt te vallen, klem je ws te veel met je benen in een poging om te blijven zitten. Dus ontspannen in je zit, kijk of je kunt oefenen met een paard dat heel langzaam kan draven, want dat is makkelijker dan een paard wat een vlotte draf heeft (als in stap alles al lukt). En veeeel uren maken. Uren en oefening baart kunst!

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 15:45

Bedankt voor al jullie antwoorden!! Ik zal proberen jullie tips op te volgen en te ONTSPANNEN ;)
En met zadel doorzitten lukt echt perfect , ik heb dan wel veel evenwicht..
Ik rij ook al een tijdje 5-6 jaar en spring wedstrijd 90cm en 1m.
Ik vind het ook echt raar dat ik dan wel een goede balans heb..
Echt bedankt, en als er iemand nog tips heeft, hou je niet in om het te zeggen!

( Ja hoor, in stap lukt het wel ;) )

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:49

Ik heb een lange tijd gehad wat jij nu verteld... ik heb toen veel balans oefeningen moeten doen bij de fysiotherapeut... yoga-bal, op een been staan.. wat er nog meer te verzinnen was, maar het heeft resultaat :D

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:31

Inderdaad veel oefenen. En wat misschien ook helpt is oefenen terwijl iemand het paard voor je aan de longe houdt. Zo hoef je je even geen zorgen te maken over het sturen of het tempo.

PasAn33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:53

Bedankt voor de tips! Maar als mijn paardje aan de longe loopt ( zonder iemand er op ) doet ze alles perfect, ze luister dan heel goed. Maar eenmaal als ik erop zit met de longe...... met haar moet ik op dit punt nog veel oefenen. Dus ik denk dat zei niet het perfecte paard is om op te oefenen aan de longe ;(

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:32

Zeker heel veel oefenen. Ik denk dat Luniek bedoelt dat iemand anders haar maar moet sturen in de draf zodat jij je daar niet op hoeft te focussen

miritie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:46

goed op je kont zitten ;) en probeer het ritme te vinden van het paard

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:50

laat je paard niet te snel gaan, dan ga je stuiteren !

Ik heb ook een barebackpad... zo'n fijn ding ik lijk wel vastgeplakt !