'Op de loodlijn': hoe zie ik dat (als ik op het paard zit)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

'Op de loodlijn': hoe zie ik dat (als ik op het paard zit)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 18:05

Ik denk dat ik weet hoe ik mijn paard ontspannen moet laten lopen. Ze volgt mijn hand: als ik mijn hand laat zakken, zakt haar hals. Ze loopt graag met haar hoofd en hals naar beneden. Ze is ook redelijk goed aan het been, is voorwaarts. Ik probeer natuurlijk ook dat haar achterbenen goed onder het lijf worden gezet. Mijn trainster is nu bezig mij te leren dat ik het hoofd van mijn paard netjes op de loodlijn houd. Dit is mijn probleem.

Ik weet niet hoe ik zie of ik dat doe. In de praktijk laat ik het neusje veel te ver voor de loodlijn. Als ik naast een paard sta, zie ik precies of het hoofd voor, achter of op de loodlijn wordt gehouden. Als ik erop zit, weet ik totaal niet hoe ik dat moet zien of voelen. Dus ik weet niet wanneer ik het paard moet belonen (door mijn hand te openen) of wanneer ik een korte ophouding moet geven. Kortom: hoe weet ik of ik goed zit met het hoofd?

Doubtless

Re: 'Op de loodlijn': hoe zie ik dat (als ik op het paard zit)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:51

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 18:53

Ik heb mijn bericht al getemd, maar daardoor kan ik het zelf helaas niet meer verplaatsen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:55

Dat moet je voelen. En een paard leren om op de loodlijn te lopen is bij goede training niet aan de orde: het paard gaat dan namelijk zelf op de loodlijn, of neusje er net voor. Beter er wat voor dan erachter overigens, exact erop is niet nodig.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:11

HAW >> RT-P

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:29

Als je spiegels hebt dan kan je kijken of ze op de loodlijn of er iets voor loopt en dan moet je goed opletten hoe dat voelt zodat je het later ook kunt voelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:03

Air schreef:
Dat moet je voelen. En een paard leren om op de loodlijn te lopen is bij goede training niet aan de orde: het paard gaat dan namelijk zelf op de loodlijn, of neusje er net voor. Beter er wat voor dan erachter overigens, exact erop is niet nodig.

Een goede training is ook voor ieder paard verschillend.
Ik ben in de veronderstelling dat ik mijn paard goed train, netjes losrijden, actief van achter naar voor, overgangen, zijgangen, alles wat je wil.
Echter is paard beetje gemakzuchtig en behoorlijk flexibel, en die loopt het liefst zo:
(hele slechte foto, maar het is het idee :D)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W33ZOUWE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S7G3CDRT.jpg
Om die zo te krijgen dat ze wel op of net voor de ll loopt, maar ook niet helemaal uit elkaar valt, moet je er toch behoorlijk aan rijden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXQ86JEQ.jpg

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:09

Bij een goede training hoort ook het corrigeren van dingen die je niet wil. ;)
Achterde loodlijn kruipen doen ze inderdaad ook wel om de verbinding met achter te vebreken, is een stuk makkelijker, maar niet juist :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:10

Air schreef:
Bij een goede training hoort ook het corrigeren van dingen die je niet wil. ;)
Achterde loodlijn kruipen doen ze inderdaad ook wel om de verbinding met achter te vebreken, is een stuk makkelijker, maar niet juist :)

inderdaad,
maar ts vraagt hoe je het kan zien/voelen van bovenop het paard :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 06:30

Als je paard voor de loodlijn gaat is de nek het hoogste punt van de hals, er van uit gaand dat de hals zelf niet onder de horizontale lijn komt, als hij achter de loodlijn gaat wordt de hals ter hoogte van de 4e halswervel meer en meer het hoogste punt.
(soms lijkt toch het punt 25cm achter de nek net het hoogst, dit zijn de spieren (zie foto rechts), je moet echter de halswervels volgen.

Rijdt een jong paard lekker voor de loodlijn.
Je doet bij een jong paard meer kwaad met er op of er achter dan met er voor.
Beginnen met er op gaat doorgaans al snel over in er achter.
Als je paard te diep gaat kan het zich niet meer leren oprichten, de rugwerking wordt dan nl geblokkeerd.
Een paard dat voor de loodlijn gereden wordt voelt soepeler aan dan wanneer het er achter gereden wordt je hebt tegelijkertijd ook het gevoel minder grip op de "besturing" te hebben, het voelt onzekerder. Dit verbeter je in de tijd door voortdurend voorwaarts te rijden, het paard gaat dan aanleuning nemen.
In het begin gaan ze soms wat "waggelen" achter, dat is een goed teken, het komt doordat de achterhand spieren en de lendenen nog niet voldoende kracht hebben, komt van zelf goed.

Je ziet nog maar weinig goede voorbeelden om je heen en dat maakt het er niet gemakkelijker op....
AfbeeldingAfbeelding

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:16

Je kunt ook tijdens de les aan je instructrice vragen wanneer hij goed op de loodlijn loopt ( eventueel laten filmen)
Probeer op het moment dat het paard in de juiste ontspannen houding loopt te voelen en eventueel te kijken hoe hij op dat moment loopt, en houd dat Beel vast

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:25

een ezelsbrug. Als je het kopstuk van je paard kan zien, dan heb je vaak wel een juiste houding. Vraag is: is die houding op dat moment wel het juiste voor je paard.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:34

Het is inderdaad een kwestie van leren voelen. Overigens hoeft een paard wat te diep loopt niet perse achter de teugel te lopen. Als hij achter de teugel loopt en jij doet je handen naar voren zal hij niet met je hand meegaan. Dus je kunt prima in verbinding rijden met een paard wat iets achter de loodlijn loopt. Sommige paarden zul je iets ronder moeten instellen, omdat ze anders hun rug wat weg drukken. Je moet ze vanuit daar ook altijd met het neusje eruit kunnen rijden.

Mijn paard heeft een korte dikke nek en loopt vaak of te diep, of drukt zich eruit en ik moet dus altijd die middenweg vinden in mijn training, dus corrigeren als hij te diep loopt door been te geven en begrenzen als hij te ver eruit wil. Dit pakken ze meestal wel snel op als je hier consequent in bent.

succes!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:28

Het grote probleem heden ten dage is dat er vrijwel geen paard meer in oprichting gaat, het overgrote merendeel loopt op de voorhand, dit tot in de “hoogste” regionen.
We zien nog zelden een voorbeeld....

Hoe komt dat?
Jonge paarden worden van het het begin af aan “bij de kop gepakt” worden te hoog ingesteld en bewegen zich bijna altijd achter de loodlijn.
Iedereen kent de uitdrukking: "het paard loopt nu in de krul"
Het paard zet zich in deze houding vrijwel altijd in mindere of meerdere mate vast onder het zadel.
Merkwaardig genoeg hoor je nu bijna iedereen zeggen dat het op de achterhand gaat.(begint te gaan)
De ruiter heeft in deze toestand een gevoel van beheersing over tempo, richting en evenwicht.
Het paard kan geen foute dingen meer doen.
Helaas ook geen goede meer.

Een paard hoort aanleuning te nemen, dit volgens de regels van de klassieke dressuur maar vooral ook om prettig gereden te kunnen worden.
Aanleuning is een actie van het paard, het leunt heel licht aan en wel op het bit.
Een paard neemt aanleuning als het vertrouwen heeft in de ruiter en het bit, als het ontspannen is, als het voorwaarts gaat én als het in het voorwaarts gaan de hals laat vallen.
Het laat de hals vallen tot aan de weerstand biedende hand waarop het in vertrouwen aanleuning neemt.
Voorwaarts gaan is de (één) pas verlengen op een aandrijvende hulp, niet sneller gaan.
Het paard komt hierbij in het gevoel naar voren onder de ruiter uit omhoog.
Er is iets meer energie beschikbaar dan dat het paard vanuit zichzelf zou opwekken om te bewegen.
Bij een jong paard laten we deze energie voorwaarts afvloeien uit een nagevende hand.
Bij het opwekken van die energie in het eerste deel van de beweging biedt de hand weerstand tot het paard nageeft.
In het tweede deel van de pas is de hand heel licht vooruit.
Dit is onzichtbaar.

Als een paard in de krul loopt kan het geen aanleuning nemen en ook niet de hals laten vallen om hiermee in een JUISTE gebruikshouding te komen.
Als het inderdaad aanleuning neemt doet het dat ook ruim voor de loodlijn, zowel hoog als heel laag ingesteld.

Om op de achterhand te KUNNEN gaan komen en van hier uit in de (verre) toekomst zich op te kunnen gaan richten moet het (eerst) de bovenlijn verlengen (de hals laten vallen), voorwaarts gaan, van hier uit aanleuning nemen en de buikspieren te LEREN aanspannen.
De buikspieren aanspannen doet het niet zo maar maar zij zijn essentieel om een tegenkracht onder de wervelkolom te bieden die het het paard mogelijk gaat maken om zich in de beweging, van uit de achterhand en lendenen over de rug voor omhoog te tillen.
De rugspieren worden ritmisch in de beweging aangespannen en los gelaten.
Wanneer het achter de loodlijn gaat wordt de juiste rug werking voor een groot deel geblokkeerd.
Wanneer het jonge paard te achter de loodlijn en te hoog ingesteld wordt kan het niet leren de buispieren te gaan gebruiken, het loopt dan nl (overdreven) met een holle rug en een bolle buik.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:15

Mooie uitleg Simpelman. Wat fijn voor de lezers dat je er tijd in steekt om ook wat meer achtergrond info te geven. Hier kunnen mensen echt iets van leren.
Jouw uitleg maakt meteen duidelijk dat je de biomechanica nu eenmaal niet uit het oog mag verliezen als je op een goede manier het paard op wil leiden/berijden. Een stuk theorie over anaotmie en trainingsopbouw moet je als ruiter als basiskennis hebben in combinatie met een instructeur die de theorie in de praktijk uit kan leggen en je daarin kan begeleiden. Ik ben het met je eens dat er in heel veel gevallen gewoon over het punt van biomechanica (vies woord op Bokt) heen wordt gestapt, en dat geeft een hele hoop (rij)frustratie die vaak weg te nemen is met een gedegen trainingsopbouw die rekening houdt met zowel de fysieke als mentale aspecten van het paard.

@TS: ben dus vooral bezig met een juiste trainingsopbouw (waarbij je het gehele paardenlijf in acht neemt), deels beschreven door Simpelman, en dan volgt het hoofd op juiste hoogte, liefst voor de loodlijn, zonder dwingende ruiterhand. De hoofd/halshouding vloeit namelijk voort uit de manier waarop de rest van het lijf beweegt. Ik kan het zo niet inschatten maar als je meer bezig wil en kan gaan met meer verzameling dan is dat echt iets waar je instructrice je in moet kunnen begeleiden, juiste timing van halve ophoudingen en weer nageven is dan een must en dat leer je in de praktijk.

chilld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:05

Je kunt het inderdaad niet zien (zonder spiegel... ) je moet voelen! Werk aan dat stukje ruitergevoel.