Soms voel ik dit zelfs al heel duidelijk tijdens het rijden.
Ik had hier al last van, maar het lijkt erger te worden. Heb veel napijn, slapend been, hoofdpijn door vastzittend lijf. Dat stoort me natuurlijk enorm, want ik peins er niet over te gaan tennissen ipv paardenrijden

Maar goed, volgens mij ben ik zeker niet de enige die hier last van heeft.
Ik heb al heel wat zaken geprobeerd (behandelaars/ verschillende zadels/ etc...), en laat eind deze maand ook iemand komen om toch nog eens naar mogelijkheden/ verbeteringen betreffende het zadel te kijken.
Nu heb ik eigenlijk best een concrete vraag:
Alhoewel ik het niet graag toegeef, vermoedt ik wel degelijk dat de breedte van het paard erg van invloed is op mijn klachten.
Mijn beide paarden zijn breed, echt breed. Bij aankoop dacht ik: mwoah.... dat valt reuze mee met die breedte (expres met de ruin voor een kleintje gekozen, ik ben zelf immers niet de zwaarste). De zadelmaker dacht er echter anders over. Beiden hebben een flinke brede rug/ ribbenkast op de plek waar het middelpunt vh zadel zit.
Voor mensen die deze klachten herkennen: merken jullie veel verschil m.b.t. jullie lijf (en eventuele klachten) wanneer je een breed paard of een smal paard rijdt?
En mensen MET een breed paard EN klachten: zijn er nog tips en tricks die bij jullie voor verlichting hebben gezorgd?
Mijn behandelaar (rug) zei al eens: jij moet een smal en licht te rijden paard hebben, een arabier.... maar ja, laat ik er daar nu geen van hebben staan