Bitloos inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekel92

Bitloos inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 12:15

Hallo bokkers,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet vinden wat ik zocht, dus als dit al ergens staat dan hoor ik het graag:)
Mijn paard longeer ik op dit moment aan een kaptoom en ook zijn we heel voorzichtig een beginnetje aan het maken met het werken aan de hand.
Nou zit ik erover te denken om hem dan ook bitloos in te rijden, omdat hij de druk van het kaptoom gewend is.
Nu ben ik erg benieuwd naar jullie meningen hierover en of jullie weten welk bitloos hoofdstel dan het meest geschikt zou zijn? (want er zijn nogal wat soorten geloof ik)

Groetjes,
Mieke

jenn0dv

Re: Bitloos inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:39

Ik ben mijn paard ook aan het beleren met een bitloze sidepull. Zou niet weten waarom dit een probleem zou zijn ! Succes :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:41

ik ben de mijne ook aan het beleren met een sidepull ( fra pardoes). bij het bit protesteerde hij soms, bitloos gaat super.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:06

HAR --> RT-P

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:43

Ik ken ook een aantal paarden, die op het moment bitloos ingereden worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:44

Het is dé manier waarop Gert van 't Hof het doet :D

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:47

Ik heb zelf mijn paarden bitloos ingereden, bevalt me super goed!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:46

Bitloos beginnen vind ik persoonlijk beter, zeker bij een jong paard waar nog het een en ander in de mond veranderd.
Wil je nog met bit gaan rijden in de toekomst dan is een sidepull erg handig omdat je die wisseling zo goed als 1 op 1 kan maken zonder teveel verwarring.
Verder is het vooral kijken wat bij jou past en wat bij je paard past, aangezien je het paard ermee beleerd ben je daar geheel vrij in.

Ik meen dat in amerika het vroeger heel normaal was om bitloos te beginnen, nu op een aantal plaatsen nogsteeds. Juist omdat er nog het een en ander in de mond veranderd en het problemen met het bit door pijn en gedoe(met het groeien van hengstentanden/wolfskiezen e.d.) voorkomt. Als het paard dan wat ouder werd en goed was ingereden(licht aan de hulpen) kwam er een zacht bitje in om te beleren met bit en als dat allemaal goed ging kwamen de "zwaardere" bitten voor verfijning.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:50

Ik beleer mijn merrie op de manier van Parelli en rij haar gewoon met touwhalster, gaat prima.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:52

Wanneer een paard het bit accepteert beleer ik veel liever met een bit. Maar waarom een bit erin gooien als je al zonder bit aan het werkt bent? Je kunt het vertrouwd doen zonder bit.
Je kan ook omschakelen naar bit maar dan zul je toch opnieuw moeten beginnen met longeren, of het zal in ieder geval iets anders voelen voor het paard.
Succes! :D

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:54

Gewoon een halster, met een extra touwtje. Dat wordt ook wel gedaan. Soms over een hoofdstel heen, zodat het paard wel een bit in heeft, maar er geen druk op komt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:56

Heel veel paarden worden bitloos beleerd alvorens over te stappen op met bit. Ik ben zelf een voorstander van bitloos (in z'n geheel) maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 11:09

wow bedankt voor de vele reacties!
Volgens mij kan ik ook beginnen met mijn kaptoom als "hoofdstel".
Ik ben alleen altijd bang als ik iets probeer dat het mis gaat of fout is ofzo..

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:23

Kaptoom is ook prima daar is je paard aan gewend, gaat niet zomaar mis en merk je dat hij niet fijn reageerd dan kan je het toch als nog anders doen!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:41

Carolaaxxxx schreef:
Wanneer een paard het bit accepteert beleer ik veel liever met een bit. Maar waarom een bit erin gooien als je al zonder bit aan het werkt bent? Je kunt het vertrouwd doen zonder bit.
Je kan ook omschakelen naar bit maar dan zul je toch opnieuw moeten beginnen met longeren, of het zal in ieder geval iets anders voelen voor het paard.
Succes! :D

Valt reuze mee, gewoon dan even oefenen voor het aanpakken van het bit, dan een paar dagen werken met ook een hoofdstel met bit aan(zonder het bit actief te hebben dus), dan plaatsen ze dat zelf in de mond en daarna kan je vrijwel gelijk gewoon rijden, begin je met losse teugel en werk je naar contact toe in een aantal dagen.
Het paard is dan al lang en breed aan de hulpen, het bit maakt daarin geen wereld van verschil, het voegt alleen een trainingsmogelijkheid toe.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:08

IK rij mijn paarden ook in met kaptoom, ook heel fijn om iemand aan de middelste ring aan de longe te zetten , die kan jou dan begeleiden met de stelling , je kan zo ie zo een paard beter bitloos inrijden,
Ik ben zelf met een jong dier bezig en die heb ik nou sinds kort aan de kaptoom met daarover een hackmore , bevalt me ook heel goed,

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:59

Ik zou mijn paard niet bitloos inrijden. Overigens ben ik wel een groot voorstander van bitloos rijden en rijd ik zelf meer zonder als met bit :D

Ik vind dat het bit gewoon een onderdeel is in het opleiden van een paard, zeker als het ook nog de verkoop in moet. Ik zie daarom liever met bit inrijden en daarna overstappen op bitloos, als andersom.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:55

Waarom niet? Zeker als het paard eraan gewend is, gewoon doen.
Zo'n paardje zn mond is nog aan t groeien dus het kan alleen maar goed zijn dat daar geen bit in ligt.
Als je bang ben dat het later moeilijker wordt om hem aan het bit te laten wennen kan je dat bit nu gewoon af en toe indoen zonder er aan te rommelen verder.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:03

Geryon schreef:
Ik zou mijn paard niet bitloos inrijden. Overigens ben ik wel een groot voorstander van bitloos rijden en rijd ik zelf meer zonder als met bit :D

Ik vind dat het bit gewoon een onderdeel is in het opleiden van een paard, zeker als het ook nog de verkoop in moet. Ik zie daarom liever met bit inrijden en daarna overstappen op bitloos, als andersom.

Ik ben niet van plan hem ooit te verkopen hoor, maar ik snap je punt