M_D_H schreef:ik kijk naar de wedstrijden die ik wil gaan starten, en daar werk ik naar toe.
een trainingschema is bedoelt om op het moment dat het nodig is te kunnen pieken en om de voortgang bij te houden.
ik begin meestal met een wedstrijd schema te maken.
daarna kijken ik naar de data's en besluit ik hoe ik mijn weken ga indelen.
wat geryon al zegt, het is heel belangrijk om de spieren rust te geven en geen zware training na een zware training te geven.
mijn trainingsweek bestaat meestal uit 1 dag rust, 1 dag springen, 2/3 dagen dressuur, 1 dag longeren/losgooien en 1 dag naar buiten (afhankelijk van de dressuur)
dan ga ik plannen, ik hou er rekening mee dat de dag voor de wedstrijd, ik nooit een zware training geef, want dat is zijn piek moment, verder doe ik ook niet iets wat hij niet leuk vind, dus dressuur valt dan af...
meestal pak ik dan iets makkelijks zoals longeren met dubbele lijnen.
de week voor de wedstrijd kijk ik wat voor een wedstrijd ik me heb ingeschreven, is het een springwedstrijd spring ik meestal 2 keer die week, 1 keer lage sprongetjes op techniek (de gebruikelijke training eigenlijk) en 1 keer op hoogte zodat meneer er op geattendeerd wordt dat de sprongen hoger staan.
verder hou ik in mijn trainingschema ook bij hoe het dier voelde na de training.
dus stel je voor, ik heb zaterdag een springconcours.
dan zou mijn trainingschema als volgt zijn (mijn trainingsschema staat in excel):
ma: springen op techniek en lage sprongetjes en intervaltraining. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
in de kolom daarna komt de te staan wat er goed ging, wat niet en hoe het dier voelde.
di: dressuur, lang en laag. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
in de kolom daarna komt de te staan wat er goed ging, wat niet en hoe het dier voelde.
woe: springen op hoogte. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
don: dressuur lang, laag en buiging, staptraining. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
vrij: longeren dubbele lijnen. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
zaterdag: concours
zondag: vrij..
zoals je zit, zware training afgewisseld door een rustige training.
veel aandacht voor hoe het paard voelt etc...
edit: ik zet ook altijd de tijdsduur van de training neer...
hahah wauw! Kom ook maar een x bij mij plannen. Ik heb er zoveel te doen, pfoeii