Hoe kan ik mijn zithouding bij het springen verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSandro

Hoe kan ik mijn zithouding bij het springen verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 09:12

hallo bokkers,

ik heb nu al een tijdje een super verzorgpony erbij en ben gister weer gaan springen.
Ik heb gister de meter gehaald :D echt super trots! maar heb wel een probleempje ik weet niet hoe ik het doe, ik begin heel goed mooi in verlichte zit maar als we van het zweefmoment naar het landen gaan vlieg ik letterlijk het zadel uit maar heb geen idee wat ik daaraan kan doen. het voor de pony is het ook niet echt fijn want ik knal erna vol op de rug... wie kan mij helpen?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Elles op 15-06-13 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:16

Les nemen en niet zo hoog springen voordat je onder de knie hebt hoe je in balans moet blijven. Vanuit je tekst kan ik niet zien waar het probleem zut dus het beste is als je iemand hebt langs de zijlijn die je kan vertellen waar je de fout in gaat.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:17

??? knieën beter aangesloten houden (en zonder paard je been spieren trainen ) ???

kan je niet iemand vragen foto's of nog liever een filmpje te maken ?

(ik ben trouwens recreatie/dressuur ruiter ) :o

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:17

Dan zou ik eerst nog aan je techniek werken meg lage sprongetjes, moeilijke bochten enz. Als dit allemaal goed gaat kan je opbouwen naar hogere sprongethes
Succes! :)

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:18

Je kunt eerst lager proberen en daar te oefenen en als dat beter gaat kun je opbouwen. En goed meegaan met je paard, je kunt een pluk manen vasthouden en daarmee voelen hoe jou paard springt en meegaan.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 09:19

dat is het juist lager heb ik nergens last van. bij de 80 heb ik nergens last van en gaat het gewoon goed

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 09:20

Afbeelding
dit is ong 80 denk ik hier heb ik ook nergens last van
p.s ik weet m'n handen moeten meer mee naar voren (daar werk ik aan)

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:22

en dan bouw je het op met 5 a 10 cm, en dan oefen je met goed met je paard meegaan, en in verlichte zit blijven, en je kunt les nemen , diegene kan het beter beoordelen dan wij, omdat diegene jou ziet en wij niet :)

idd ga met je handen en je lichaam mee met je paard!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:04

Of je zit voor de beweging, je gaat dan al naar voren zitten voordat je pony afzet, waardoor hij in zijn afzet jouw lichaam ineens een duw krijgt en je dus min of meer gelanceerd wordt.
Of je gaat in het zweefmoment te veel met je bovenlichaam en zit terug, waardoor de lepel van het zadel tegen je billen komt en je daardoor naar voren wordt gewipt.

Zoals al gezegd is, ga niet te hoog springen totdat je balans beter is.
Werk eerst aan je balans in de verlichte zit in draf en galop. Hierbij mag je met je handen niet steunen op je paard en aan de teugels, dus het beste is het om dit te doen aan een longeerlijn.
Zorg ook dat je een ervaren iemand vind die je hierbij kan helpen.
Succes!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:11

Ik kom even binnenvallen in dit topic, ik heb ongeveer hetzelfde probleem.

Ik ben sinds een aantal weken wat fanatieker aan het springen, heb ook springles. Nou gaan die lage hindernisjes prima, maar meestal springt mijn paard dan ook niet echt. Als ze hoger worden wordt hij heter en ga ik minder goed zitten. Ik gooi mijn onderbenen op een of andere manier naar achteren boven de sprongen, waardoor ik naar de sprong voorover kiep. Volgens mijn instructeur komt het omdat ik teveel klem met mijn knieen, waardoor ik ga scharnieren, dus benen naar achteren, bovenlichaam naar voren. Ongeveer hetzelfde als bij TS.
Bij lagere hindernissen is er dus niks aan de hand, want dan springt mijn paard niet :')

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:15

Als ik zo naar die foto kijk, lijken jou beugelriemen zo lang, dan kun je niet goed
steunen op je beugels. Doe je beugels eens 1 a 2 gaten korter. Je hebt dan meer druk
op je voeten. Groetjes

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:20

Inderdaad, ga niet te snel te hoog springen. Op je foto zie ik dat je tenen naar buiten wijzen, dit is iets wat ik ook te veel doe. Probeer met je tenen naar de hindernis te wijzen, hierdoor verbetert automatisch ook je beenligging en blijf je steviger zitten.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:28

ik heb vandaag alle tips toegepast ben niet heeeeel hoog geweest maar wel vrij hoog en ik vloog dit x niet 1x!!! ben echt blij! nu gewoon nog wat verbeteren en ik kan weer de hoogte in! wat mij vooral opvalt is dat ik echt m'n knieën moet indrukken doe ik dat niet ga ik dus vliegen!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:43

FleurSandro

Re: Hoe kan ik mijn zithouding bij het springen verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:52

p.s beugels doe ik niet nog korter dan ga ik nog onstabieler zitten en ze zitten nu al vrij kort! en het ging vandaag nog beter dan vrijdag met vandaag de beugels juist 1 langer!

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:24

Druk je je hakken goed uit? Bij mij was dit het probleem, ik was meer bezig met me paard goed op de hindernis af laten gaan dat ik dingetjes vergat zoals hakken uitdrukken en dan verlies ik mn balans

kimokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:05

Zet de hindernis is wat lager, zorond de 50/60 cm. klinkt laag maar rij die hindernis maar is veel in draf en als je dan goed land en dat kan volhouden zet je de hindernis wat hoger en neemt hem weer in draf. zet de hindernis dan rond de 70/80. gaat dat in draf weer goed en land je goed kun je het is in gallop proberen. Maar gaat het niet goed?! ga dan weer terug naar de draf.

Veel succes

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:21

Het fimpje start niet op mijn pjoet,
maar wat ik op de foto zie, is dat je je onderbeen te ver naar achter hebt.

Ken je het grapje, dat
"...als er een fee zou bestaan, met een raar gevoel voor humor, ;)
en je paard werd opeens onder je uitgetoverd (lekker naar de wei) :)
dat jij dan op je voeten hoort te landen"...?

Dat is een heel nuttig idee.

De verlichte zit is een variatie op de "aaphouding": vanuit recht op staan, buig je je knieen (en je heupen en je enkels)
je staat met een rechte rug op je 2 voeten.
Je kunt naar believen je rechte rug evenwijdig aan de horizon laten zijn of wat meer optillen
en je kunt naar believen je beengewrichten wat meer openen en sluiten.
Dat is alles.
(En okee, te paard heb je doorgaans teugels in je handen en verdient het aanbeveling om je hoofd wat op te tillen.)
Op de grond kun je - just fot fun - allerlei 'swing'varianten maken op de aaphouding: dat is ook wat je "moet doen" tijdens afzet en landing.

Op de foto "lig" je als het ware op je pony.
Ga niet "werken" aan 'ik met mijn handen meer naar voor doen' - dat is een gevolg van je weggegeleden onderbenen. Drie tegen een, dat als je je onderbenen netjes op hun plaats houdt ("zodat je op de grond kunt landen" :) ;) ) je ook niet meer zo hoeft te knijpen met je knieen!

Fijn, dat het al beter gaat!