paard weigert standaard elke nieuwe hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_simonee

paard weigert standaard elke nieuwe hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 20:17

Mijn 6 jarige ruin vind springen echt geweldig maar,

Elke keer als de hindernis nieuw is of een beetje anders weigert hij de eerste keer, als ik hem dan heb laten kijken springt hij daarna wel.
Maar ik wil uiteindelijk parcours met hem gaan springen en starten en dan kan ik hem niet eerst laten kijken naar een hindernis.

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen verhelpen zonder grofgeweld te gebruiken. ik rij namelijk zonder zweep of sporen want op mijn been reageert hij al voldoende.

SuzanH

Re: paard weigert standaard elke nieuwe hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:22

Weigert hij ook als je eerst alle hindernissen verkend zonder dat je een aanloop neemt? Zodat die niet eerst hoeft te weigeren voordat je hem de hindernis laat zien. Hij leert dan langzaam aan niet de koppeling te leggen tussen nieuw-weigeren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:25

Toch een zweepje erbij.. en dan een lage hindernis zodat hij er bij wijze overheen kan stappen.
Gewoon aanrijden en als je voelt dat hij terug komt een klein tikje geven.. puur ter overtuiging dat hij er overheen moet.

Verder veel verschillende hindernissen springen.. balken, planken, deken er over hangen, pionnen of banden eronder, zeiltje etc etc..
Hij moet dapper worden, en jij moet em dat leren ;)

En niet onbelangrijk: zelf ook ervan overtuigd zijn dat ie gewoon springt (dus niet twijfelen).. :j

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:27

Eerst het parcours rustig verkennen zonder te springen. zet dan iemand bij de hindernis, die hem er misschien een beetje overheen kan 'jagen'. dan natuurlijk uitgebreid belonen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:29

sophie13 schreef:
Eerst het parcours rustig verkennen zonder te springen. zet dan iemand bij de hindernis, die hem er misschien een beetje overheen kan 'jagen'. dan natuurlijk uitgebreid belonen

:') nou met een wedstrijd kan je dus niet iemand bij een hindernis zetten om hem er ff over heen te jagen..

x_simonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 20:32

Casarell schreef:
Toch een zweepje erbij.. en dan een lage hindernis zodat hij er bij wijze overheen kan stappen.
Gewoon aanrijden en als je voelt dat hij terug komt een klein tikje geven.. puur ter overtuiging dat hij er overheen moet.

Verder veel verschillende hindernissen springen.. balken, planken, deken er over hangen, pionnen of banden eronder, zeiltje etc etc..

En niet onbelangrijk: zelf ook ervan overtuigd zijn dat ie gewoon springt (dus niet twijfelen).. :j

vooral dat veel verschillende hindernissen ga ik proberen. En ik was er eerst altijd zwaar van overtuigd dat hij zou springen, en dan weigerde hij en vloog ik wel over de hindernis. Heb nu een nieuw zadel en glij ik gelukkig niet meer zo makkelijk het zadel uit. Maar heb ik toch elke keer aardig de kriebels als ik op de hindernis af ga

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:41

En dat voelt hij waarschijnlijk.. :j
Daarom laag zetten, max 50 cm..
En dan is het een kwestie van doorzetten.. niet stoppen, niet erlangs maar er gewoon overheen.. ;)

x_simonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 20:43

Casarell schreef:
En dan is het een kwestie van doorzetten.. niet stoppen, niet erlangs maar er gewoon overheen.. ;)

Het lastige is alleen hij stopt niet of hij gaat erlangs. Maar hij draait op zijn achterbenen om...

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:46

NathalietjeB schreef:
sophie13 schreef:

:') nou met een wedstrijd kan je dus niet iemand bij een hindernis zetten om hem er ff over heen te jagen..

Maar om te oefenen ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:17

x_simonee schreef:
Casarell schreef:

Het lastige is alleen hij stopt niet of hij gaat erlangs. Maar hij draait op zijn achterbenen om...

Dus moet jij sneller zijn, doorzetten en geduld hebben.. ;)
Paard heeft duidelijk het vertrouwen niet, dus moet jij em overtuigen en vertrouwen geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:15

Casarell schreef:

Wat zij zegt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:19

x_simonee schreef:
Casarell schreef:

Als dat kan ben jij dus veel te langzaam.
Goed opsluiten tussen hand en been, goed been eraan en een zweepje erbij. Voel je ook maar lichte aarzeling direkt een tik met je been en zweepje erachter. Stopt hij dan recht ervoor houden en been eraan, nooit om laten draaien.
Daarom ook een laag hindernisje zetten, dan kun je hem er vanuit stilstand ook overheen drukken.
Zo moet hij leren dat ookal probeert hij het en stopt hij, hij mag niet weglopen en moet er alsnog direkt overheen, dus ook niet opnieuw aanrijden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:30

oefenen en oefenenen
'mijn paard deed precies hetzelfde de eerste maand met springen
puur omdat ik het eng vond en niet genoeg vertrouwen gaf om er overheen te gaan
nu een jaar later springt hij alles echt alles
zolang ik hem vertrouwen geef gaat hij overal overheen

en begin echt heel laag zo laag dat je er zelfs overheen kan stappen ,
en nooit erlangs laten gaan laat hem er maar vanuit stilstand overheen stappen hoor

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 00:21

Bij mij heeft een oefencross wonderen gedaan, hij weigerde altijd, oud of nieuw, maakt niks uit. Nu na de oefencross springt hij als een tierelier! Op de cross zien ze zoveel nieuwe 'enge' dingen, dat ze een normale hindernis niet zo eng meer vinden. Ik heb met hem maar een stuk of 6 hindernissen op de cross gereden, wou hem ook niet meteen overdonderen. Maar dat was al genoeg voor hem.

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:12

Ik zou zeggen heel veel trainen, veel oefenparcourtjes, veel vreemden tereinen en zoveel mogelijk vreemde hindernissen. Het is een stukje vertrouwen wat jullie samen zullen moeten opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:23

Klinkt als een combinatie met 3 problemen:

1. Onzekere ruiter; jij krijgt kriebels, en dat voelt je paard en daardoor punt 2.
2. Onzeker paard; nog niet stoer en nieuwsgierig genoeg om ook op iets nieuws aan te trekken. Jij voelt dat, en dardoor punt 1.
3. Onvoldoende respect voor been/ruiter nog niet handig genoeg, want paard krijgt kans om om te draaien.

Cruciale factoren bij deze 3 problemen zijn tijd, geduld en vertrouwen.
Oefen laag. Doe gek. Spéél. Daag je paard uit, doe schriktraining met 'm, ga naar buiten, spring een oefencrosje met een heel ervaren paard mee. Hij moet het vertrouwen krijgen dat als jij zegt dat het kan, het ook écht kan. En jij moet leren om je gedchten onder controle te houden, en het te ménen als je zegt dat het kan.
Daarnaast goed dressuurmatig doorwerken samen, want omdraaien terwijl het commando voorwaarts is, is stomweg stout.