Bang om weer op buitenrit te gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luniek

Bang om weer op buitenrit te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 14:35

Hallo bokkers,

Ik zit met een probleempje. Ik heb een heel lief bijrijdpaard, een fjordenmerrie van 12 jaar. Ik verzorg en berijd haar nu al 2 jaar. Ik ben echt een buitenrijmens en dus maak ik het liefste buitenritten. Vorige zomer heb ik dit vaak gedaan, zowel alleen als met een vriendin en een tinker samen. Dit ging altijd super. Mijn bijrijdpaardje is goed verkeersmak en heel nuchter van karakter. Afgelopen winter heb ik niet buiten kunnen rijden. We moeten een groot stuk door weiland van een boer en daar mogen we alleen door als de grond goed droog is i.v.m. vertrappen van het gras. Een aantal weken terug konden we voor het eerst weer op buitenrit. Het waaide hard en het was vrij koud. Ik vertrouwde mijn bijrijdpaard echter goed genoeg om gewoon te gaan. Mijn vriendin met tinker ging ook mee. Deze tinker is alleen een stuk schrikkeriger dan mijn bijrijdpaard. Hij schrok onderweg een paar keer en mijn vriendin viel eraf. Ik kon mijn bijrijdpaard maar net bij me houden. Mijn vriendin had last van haar schouder maar kon wel weer verder rijden. Dus paard gevangen en weer verder gereden. We waren allebei echter behoorlijk geschrokken en gespannen, de paarden ook. Ze zijn er daarna nog een keer vandoor geschoten, dit keer mijn paard ook. Ik kreeg haar op tijd weer terug en we zijn toen allebei afgestapt en terug gelopen. We zouden pas weer gaan als het rustig en warm weer was.

Dat was dus een aantal weken terug. De paarden waren een stuk rustiger dan de vorige keer. We hebben lekkere stukken gestapt en gedraaft tot we allebei weer het vertrouwen hadden. Toen besloten we dat we wel een galopje konden doen. Mijn bijrijdpaard sprong echter al aan voor ik het teken gaf en ze ging steeds harder en harder. Ik had niks meer te zeggen. Ze had haar oren naar voren en nek erop en ik kon niet meer remmen met mijn zit, teugels en "ho" werkte ook niet. Terwijl ze normaal op dat commando direct terugkomt. Haar op de volte zetten durfde ik niet vanwege het tempo, ze ging zo hard dat ik moest gaan staan in de beugels. De tinker van mijn vriendin rende erachteraan, waardoor mijn paard nog harder ging. Gelukkig reden we door een stuk weiland waardoor ik genoeg ruimte had. Uiteindelijk heb ik haar na een heel stuk terug gekregen, maar ik was enorm geschrokken. Dit was ik totaal niet gewend van haar. Als dit op een ander stuk van de route was gebeurt...
Nu ben ik dus weer het vertrouwen in het buitenrijden kwijt, terwijl we vorig jaar nooit problemen hadden. Ik vind het zo jammer, want ik geniet juist het meest van de buitenritten. Ik ken dit gedrag ook helemaal niet van mijn paardje, in de bak staat ze super aan de hulpen en doet ze alles voor me en eerder was ze altijd wel fris maar braaf buiten. Wat ik vooral zo eng vond was het gevoel de controle kwijt te zijn.

Nog ter informatie: rug en zadel zijn onlangs nagekeken, dus daar ligt het niet aan. Ook de tandarts is recent geweest en heeft toen een paar haken weggevijld, dit kan dus ook geen oorzaak meer zijn.

Iemand tips om het vertrouwen weer terug te krijgen? Ik wil zo graag weer genieten van buitenritten, maar ik durf niet meer...

Caelum

Re: Bang om weer op buitenrit te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:42

Begin met in een buitenbak rijden waar veel te zien is. Zodat hij weet dat hij niet weg mag en als het gebeurd kan ie nooit lang rennen vanwege de bakrand. Als het goed gaat en je hebt een grote weide tot je beschikking hem daar laten uitstappen.. De volgende keer weer. Zachtjes aan kun je dan gaan draven galoperen etc. Als dit goed gaat kun je eerst even in de grote wei rijden en daarna naar de bossen een rustig ritje maken. Doe die weer een paar keer. Als het helemaal goed gaat kun je hopelijk snel weer lekker naar buiten.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:56

Ik zou de galop even achterwege laten, en als hij er toch tussenuit peert toch proberen op een volte te sturen. Blijft natuurlijk moeilijk met zo'n sterke fjord, vooral als er al een paard vooruit galoppeert.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:01

Ik zou de eerste paar keren lekker buiten wandelen, met een hengstenketting eraan ofzo, vrijwel geen paarden die dán nog durfen weg te rennen :)
En indd, als het bij de galop fout gaat, dan de galop een paar x overslaan.

Ik heb ooit een keer geleerd (klinkt hard, maar daarmee red je je paardje ;) ) dat paarden een eigen wil hebben, en dat jij die wil moet zien te overwinnen. Als een paard heeeeel graag iets wil doen, moet jij iets nóg erger doen zodat het gene wat ze willen minder belangrijk wordt. In veel gevallen is het dus dat je één keer een flinke ruk aan het bit moet geven, en dat je paardje het dan nooit meer zal doen ;)

Natuurlijk moet die ruk wel met een beetje respect ... De mond hoeft nou ook weer niet kapot ;)

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 17:51

Bedankt voor de tips tot zover!

Wandelen heb ik in de tussentijd alweer een paar keer gedaan. Ze is dan hartstikke braaf en blijft ook zonder bit of hengstenketting netjes naast me. Gewoon aan een halster met loshangend touw.

Ik denk ook dat ze het alleen doet als ik erop zit. De galop de komende keren achterwege laten vind ik een goede tip en ga ik proberen. Ik hoop dat ik haar in draf wel gewoon kan houden. Vooral omdat ze de laatste keer aangaloppeerde zonder dat ik de hulp gaf.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 18:14

rent ie ook niet weg als je gaat draven / galopperen aan de hand ?
En wandel je dan op bekend terrein, of echt buiten, zoals je ook vaak buitenritjes maakt?
Die dingen kunnen ook veel zeggen over zn gedrag ;)

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 21:31

In draf aan de hand doet ze prima en komt netjes terug als ik het vraag. Galop aan de hand kan ik niet bijbenen, dus dat heb ik nog nooit geprobeerd. :+ En we wandelen dan ook echt buiten, waar we ook buitenritten maken. Ook wel eens een andere route of een stuk dat voor haar onbekend is. Aan de hand heb ik nooit problemen met haar.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:50

Okee. ;)
Dan speelt dat dus geen rol,
waarschijnlijk is het dan alleen enthousiasme, en is daar niets aan te doen :(

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:05

Ik denk dat jouw paard je een beetje aan het uit proberen is. Als ik jou was zou ik eens flink streng zijn. Gaat hij bijvoorbeeld van stap een paar pasjes in draf? Stilzetten! Net zo lang als jij wilt. Dit bij elke gang. Ben jij aan het draven en gaat hij en galop? Stil staan. Hij mag niks zelf bepalen als jij op zijn rug zit!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:07

Ze had er een beetje teveel zin in denk ik! Inderdaad, alle overgangen vanuit jou en op je laten wachten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:11

Punt is gewoon dat de Fjord het buitenrijden ook erg leuk vindt, iets wat dus al een tijd niet is gedaan door de winter o.a.. Dan is de eerste keer gewoon weer errug leuk. Door het gewoon weer vaker te gaan doen wordt het weer heel gewoon en zal het weer net als vorig jaar zijn.
Onze merrie gaat erg graag met de marathonwagen opstap, als ze in de winter een periode niet is geweest en ze wordt de eerste keer weer ingespannen voor de wagen staat ze bijna te springen omdat ze zo graag wil gaan. Nu gaan we weer een paar keer per week op stap en is het weer heel gewoon geworden en staat ze braaf te wachten tot we klaar zijn met inspannen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:20

Ik denk dat ze een beetje enthousiast werd :) Op zich geen punt maar ze moet wel luisteren! Dus de volgende keer op tijd ingrijpen. Lukt het niet en gaat ze wel echt, dan zou ik toch echt gaan voor trekken aan 1 teugel, ja sorry maar buiten gaat de veiligheid toch voor de mond van het paard. Maar waarschijnlijk is dit niet nodig als ze zegt dat ze normaal gesproken gewoon goed aan de hulpen staat. Want dan zou jij haar prima voor kunnen zijn :)

Verder om zelf ontspannen te blijven, ga zingen :) Daardoor moet je in een goed ritme doorademen anders dan zit je na een minuut te hijgen.. Daarbij werkt het vaak ook ontspannend voor het paard.
Misschien zou je een keer iemand anders mee kunnen nemen op buitenrit die een rustiger paard heeft? Niet persee voor je paard, maar echt voor jou want dan hoef je ook niet bang te zijn dat die andere ervandoor gaat :)

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 16:46

Bedankt voor alle tips! Ik denk inderdaad dat ze het gewoon heel erg leuk vond en er zin in had. Vooral omdat ze ook haar oren strak naar voren had. Voor mij was het gewoon schrikken... De volgende keer ga ik inderdaad goed bezig met het tempo controleren. Eerst dan maar in draf en stap, want als ze eenmaal galoppeert hou ik haar niet meer. Zingen ga ik eens uitproberen, ben benieuwd of het verschil maakt. Het ligt nu denk ik ook vooral aan mezelf. Ik moet er weer rustig en zelfverzekerd op gaan zitten...

En rustiger paard meenemen wordt wel moeilijk. Zij is juist altijd mee als steun voor de andere paarden, omdat zij normaal gesproken altijd de rustigste van het stel is :+

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:59

als je paard erg frisjes is bij het rijden, kan je hem ook even longeren vóór het rijden, gaan ze er minder snel vandoor. verder zou ik gewoon rustig aan doen, en het gallopperen even achter je laten.
veel suc6 nog!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:04

Tsja het zijn en blijven dieren natuurlijk!
Hier ook een super brave fjordenruin die bomproof is maar een tijdje geleden lag mijn bijrijdster er toch ook naast omdat hij ertussenuit naaide, tsja dat kan gebeuren, heel vervelend en ik begrijp je angst hoor, ik ben ook geen held maar de enige manier om over je angst heen te komen is het toch weer gaan doen! Inderdaad de eerste paar keer geen galop, bouw je vertrouwen weer op en misschien even zonder de tinker, misschien koppelt je paardje dat nu aan rennen doordat het nu twee keer is gebeurt met de tinker erbij.
Succes in ieder geval, komt vast weer goed :j

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 00:40

Jouw Fjord, is gewoon vreselijk blij dat ie na een lange winter weer lekker het bos in mag! Ik begrijp je angst, maar juist door een paar keer per week naar het bos te gaan, wordt het weer normaal en zul je zien dat ie na enkele keren weer ouderwets braaf is!

Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 06:21

Ik begreep heel dadelijk jouw verhaal, je hebt het heel mooi verteld.
Maar hier blijkt dat heel duidelijk dat jouw echte rijkennis en kunde op een heel laag niiveau staat.
En echt daar ligt nu juist het probleem, klinkt mssn heel stom en toch is dat het probleem.
Neem les, voorhand verzetten achterhand verzetten, een goede vooruit en achteruit, een flinke stop, ..... en zo verder.
Jouw vertrouwen zal groeien, en dat zal dan voor het paard het teken van "wie leid er nu wie" want dat is tot op heden nog nooit echt duidelijk geweest.
Paardrijden is echt meer dan enkel op de rug van een paard te gaan zitten en zomaar wat rondjes te gaan rijden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:14

Luniek schreef:
Bedankt voor alle tips! Ik denk inderdaad dat ze het gewoon heel erg leuk vond en er zin in had. Vooral omdat ze ook haar oren strak naar voren had. Voor mij was het gewoon schrikken... De volgende keer ga ik inderdaad goed bezig met het tempo controleren. Eerst dan maar in draf en stap, want als ze eenmaal galoppeert hou ik haar niet meer. Zingen ga ik eens uitproberen, ben benieuwd of het verschil maakt. Het ligt nu denk ik ook vooral aan mezelf. Ik moet er weer rustig en zelfverzekerd op gaan zitten...

En rustiger paard meenemen wordt wel moeilijk. Zij is juist altijd mee als steun voor de andere paarden, omdat zij normaal gesproken altijd de rustigste van het stel is :+

Het gaat er om dat je een paard mee neemt welke braaf is en er niet vandoor gaat, dat wil niet zeggen dat het persé een rustiger paard is. Mijn oude merrie was altijd enorm druk maar kon ik wel erg goed controleren ondanks dat ze erg voorwaarts was en regelmatig stond te dansen op de plek waar ze van mij moest blijven staan.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:20

en anders alleen?? (fietser er naast) ?
heb ik met mijn jonge paard destijds bewust gedaan. had ook geen braaf paard in de buurt gewoon alleen (ging ook zonder fietser)
voor veiligheid even halster touw bij om nek ging wel dan de bos in / rustige zand weg..

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:27

ik zou eerst in de bak gaan rijden en dan later in de bak gaan galoperen als ze er weer vandoor gaat op de volte zetten ;)

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 13:04

aeolusnr1 schreef:
Ik begreep heel dadelijk jouw verhaal, je hebt het heel mooi verteld.
Maar hier blijkt dat heel duidelijk dat jouw echte rijkennis en kunde op een heel laag niiveau staat.
En echt daar ligt nu juist het probleem, klinkt mssn heel stom en toch is dat het probleem.
Neem les, voorhand verzetten achterhand verzetten, een goede vooruit en achteruit, een flinke stop, ..... en zo verder.
Jouw vertrouwen zal groeien, en dat zal dan voor het paard het teken van "wie leid er nu wie" want dat is tot op heden nog nooit echt duidelijk geweest.
Paardrijden is echt meer dan enkel op de rug van een paard te gaan zitten en zomaar wat rondjes te gaan rijden.

Bedankt voor het advies. Ik vind het echter wel een beetje voorbarig dat je uit dit stukje verhaal van mij concludeert dat mijn rijkennis en kunde op een heel laag niveau staan. Ik wil niet zeggen dat ik een fantastische ruiter ben, maar ik rij al een flink aantal jaren en heb ook elke week les. Het paardje staat in de bak dan ook prima aan de hulpen en op het erf, in de omgang en in de bak ben ik wel degelijk degene die leidt. Doe ook regelmatig grondwerk om dat te bevestigen. Dit is op buitenrit gewoon anders. Door een ongeluk een aantal jaar geleden wordt ik in een minder gecontroleerde omgeving, zoals op buitenrit snel onzeker en zenuwachtig. En dan verlies ik die positie. Door deze voorvallen van de afgelopen weken is dit buiten wel een probleem.

Meggiemeg: Ik snap je punt. Had het ook niet goed verwoord. Zij is normaal gesproken ook de braafste van het stel. De andere paarden die er staan, daar zou ik alleen maar meer onzeker van worden als die meegaan. :+

Alleen proberen vind ik wel een goede. Bij haar vorige eigenaresse is ze ook veel alleen getraind voor de endurance. Dan wordt ze in ieder geval niet beïnvloed door andere paarden. Misschien met iemand ernaast ofzo. Ik denk dat ik binnenkort ga beginnen met alleen stapritjes buiten, en iemand regel die ernaast blijft lopen.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:50

Hier +/- hetzelfde probleem, maar dan met een jong paard dat de hort op ging in de piste. Gevolg: zware val, hersenschudding en behoorlijke angst om terug te beginnen.
Ik heb ze in training gezet bij iemand die het loperige eruit heeft gereden. Als ze nu schrikt, komt ze meteen op een simpele 'ho' en hulp terug. Daarvoor zijn veel overgangen geoefend, gaande van stap-draf-galop naar galop - flink laten doorgalopperen en dan terugnemen. Eens ze het in gecontroleerde situaties kon (binnenpiste), zijn we naar de buitenbak verhuisd en vervolgens in vreemde pistes.
Uiteraard weet ik dat ze nog kan vertrekken, maar ik vertrouw er nu meer op dat ik ze wel terug krijg.
Voor de zekerheid krijgt ze op buitenrit en in nieuwe situaties een losse martingaal om, maar dat is meer voor mijn gemoedsrust ;)

(vooraleer er geroepen wordt dat hulpteugels uit den boze zijn: check eerst de werking van een correct aangebrachte martingaal aub)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:09

Dat is een goed plan, lekker naar buiten blijven gaan, dan is het nieuwtje er weer vanaf en zal het snel als vanouds weer gaan en kan je weer lekker genieten en ontspannen, iemand mee te voet of op de fiets is prettig voor jouw gemoedsrust.
Ik werd ook altijd mee gevraagd omdat ik mijn oude merrie goed bij me kon houden, ook al ging er 1 aan de kletter. Dochter van de vorige staleigenaar was geen held maar durfde met mij wel mee, haar pony wilde nog wel eens vergeten wat ho ook al weer was, ik stopte dan gewoon met mijn paard en dan minderde haar pony ook en was de rust weer terug.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:34

Wat misschien ook voor jou gemoedsrust kan helpen is een noodrem bij je paard inbouwen, je zegt nu al dat ze normaal wel terug komt op HO, neem dan een ander woord bijvoorbeeld STOP waarbij ze ook echt gewoon moet stilstaan, in alle omstandigheden, en dit voer je dan rustig aan in het grondwerk, daarna aan de longe, daarna onder het zadel, en natuurlijk in alle gangen. Daarbij wel opletten als je in een crossgalop zit dat je niet gewoon STOP roept, want als ze dan echt stopt ga je over de nek, dus eerst goed gaan zitten voor je STOP roept.

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:20

En nog een tip...als je in een rengalop zit wat je eigenlijk niet wilt, ga dan nooit staan in je beugels maar ga juist zo diep mogelijk zitten en probeer je zo zwaar mogelijk te maken. Op het moment dat je gaat staan geef je je paard de ruimte om juist nog harder te gaan ipv hem af te remmen.