kantelen in schouderbinnenwaarts en travers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellabella

kantelen in schouderbinnenwaarts en travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 20:08

Hallo,

De laatste tijd heb ik in mijn schouderbinnenwaartsen en travers
Dat ze begint te kantelen, ik houd rekening met minder stelling niet te teveel selling vragen
Maar wat kan ik er nog meer aan doen ..tipstips :D

midgie

Re: kantelen in schouderbinnenwaarts en travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:43

Zadel , jou zit aan de verkeerde kant, blijf goed in de buiging zitten en haal je buitenbeen eens omhoog.
te veel druk op je teugel, steek je buitenhand eens naar voren zodat het dier de ruimte heeft om te buigen,
Een goeie masseur laten komen, die kan precies zeggen waar het vast zit.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:51

Stukjes dat het goed gaat belonen en niet te lang doorgaan met de oefening.
Als er gekanteld gaan worden, direct weer rechtuit voorwaarts rijden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:45

Kantelen heeft eigenlijk altijd een oorzaak dus zoek niet naar een oplossing voor het verkantelen, maar naar de oorzaak waarom hij het doet.
Dit kan zo veel zijn dat het slim is om met het gebruikelijke te beginnen: pasvorm van je zadel, lichamelijke klachten uitsluiten, jij als ruiter correct zitten met de juiste hulpen met de daarbij horende spierspanning.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:47

Je paard rechtrichten..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:50

Dat doe je toch dmv schouderbinnenwaarts en travers hoor :=

Heeft ze ook de neiging te kantelen op een volte 10m? Ik zou beginnen vanuit de volte 10m en van daaruit enkele passen. Er zeker opletten dat alles klopt zoals het volgens het boekje moet ;)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:53

SheeNegro schreef:
Dat doe je toch dmv schouderbinnenwaarts en travers hoor :=

Heeft ze ook de neiging te kantelen op een volte 10m? Ik zou beginnen vanuit de volte 10m en van daaruit enkele passen. Er zeker opletten dat alles klopt zoals het volgens het boekje moet ;)

Sorry, maar dan weet je het begrip rechtrichten zeker nog niet.?
Ga maar eens googlen wat daar mee bedoeld word.. :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:20

Dat het paard gelijk is aan beide kanten. Je begint eerst met lengtebuiging, vwnw, dan ondertreden van het binnenachterbeen wat eigenlijk een gevolg is van voorgaande. Dan ga je meer buiging vragen van het binnenachterbeen mbv schouderbinnenwaarts, buiging van het buitenachterbeen dmv travers en tot slot buiging van beide achterbenen mooi tussen handen en benen. In een notendop wat elke rechtricht site verkondigd, zo uit het hoofd.

Dan is ze toch niet slecht bezig? Ze heeft het haar paard gewoon te moeilijk gemaakt en is wat te snel gegaan. Maar schouderbinnenwaarts en travers vallen in mijn ogen onder rechtricht oefeningen.
Dus dan is voor mij je commentaar van recht richten heel onduidelijk en niet onderbouwd genoeg. Want letterlijk vertaald is het paard dan recht tussen handen en benen, maar volgens de nieuwe trends heb je daarvoor toch eerst sb en travers voor nodig.

Wat versta jij er dan onder?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:42

Als je correct aan het rijden bent dan richt je hem recht, dat is niet meer of minder dan het links en rechts handig en benig maken van je paard.
Met dat je daar mee bezig bent loopt je soms tegen dingen aan. Dit kunnen lichamelijke beperkingen van jou of je paard zijn, maar kan ook met andere dingen te maken hebben. Dat je paard dus kantelt is niet wenselijk, maar hij geeft wel aan dat er iets is. Dus aan jou als ruiter de taak om uit te zoeken wat dat is, en om eerlijk te zijn, is dat zo vanaf de computer eigenlijk niet te zeggen.
Wat altijd verhelderend kan zijn is een keer een les nemen van een andere instructeur die jou en je paard niet kent. Hoeft helemaal niet te zijn dat je eigen niet goed is, maar vaak zie je dat iemand met een frisse blik er net andere dingen uit haalt en dat je daarna weer heerlijk verder kan met je eigen instructeur.
Ik zou zeggen ga puzzelstukjes verzamelen en uitsluiten of hij ergens last van heeft.