Paard scheef bespierd, tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Paard scheef bespierd, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:23

Hallo,

Mijn IJslander is scheef bespierd, van achteraf bekeken is de spiergroep rechts van de schoft/schouder minder ontwikkeld dan de linkerkant.
Ten minste: links loopt de rug/ schouder 'bol' en rechts 'hol'.
In eerste instantie dacht ik tijdens het rijden dat het zadel scheef was, maar dit is compleet nagekeken en daar is niets aan te zien.
Aan het paard zelf echter wel.
Hij zal in ieder geval rechtgericht moeten worden, maar hoe kan ik werken aan ontwikkeling van de rechter spierpartij?
Graag inhoudelijke en praktische tips.

Toevoeging: hij is enkele maanden geleden nog behandeld door de osteo, hij heeft verder geen klachten.
Behalve enige stijfheid op één kant.

Saintelette

Re: Paard scheef bespierd, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:27

Zie je ook op de kont deze afwijking? Dus als je erachter staat dat links boller is dan rechts?
Je paard (en jij dus ook in de training) hebben de neiging om te veel dezelfde kant op te trainen. Hij buigt dan waarschijnlijk linksom gebogen. Nu is het dus aan jou om in de training steeds meer ook de andere kant op te buigen (maar niet alleen maar en opbouwend, dus niet te lang). Wij gebruiken daarvoor altijd 'van en naar de hoefslag' dus een soort kleine slangevoltes. Je vraagt stelling, draait, andere kant op stelling vragen en draaien.. Hierdoor rek je de spieren op maar door het 'gaan', het bijdraaien van het lichaam rek je niet continue. Hier worden paarden erg los van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:15

Veel tweede hoefslag gaan rijden zodat je paard niet neigt tegen de kant te plakken en zo onbewust ook scheef gaat lopen. Verder niet teveel willen focussen op de andere kant, blijf afwisselen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:38

Voor elke oefening die je links doet die twee keer rechts doen. Schouderbinnen is een fantastische oefening hiervoor :)

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:52

Ik zou eerst graag willen uitsluiten dat iets lichamelijks is zoals wervels die niet helemaal lekker zitten, verder is elk paard van oorsprong scheef. Als je meer wil weten over het rechtrichten kun je de website van Marijke de Jong eens bekijken : www.paardenbegrijpen.nl. Zij is echt een voorbeeld en inspiratie voor mensen met scheve paarden!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:57

ik zou aan de slag gaan met rechtrichten! Arjen was ook flink scheef bespierd en met hem gaat het inmiddels stukken beter! na nog geen 2 maanden training kon de fysio al een hoop verschil zien, echt super!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:21

Bedankt voor de tips (en pb's) en het meedenken.
@Hamont: Zoals je kunt lezen is hij net behandeld door de osteopaat, die ieder jaar sowieso mijn paarden komt checken.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:35

Ik heb hier helaas ook te maken met een erg scheef gereden paard, met aan 1 kant ook meer spieren dan aan de andere kant, de ruiter zat in een bepaalde houding waardoor het paard alleen maar schever werd.
Mijn tip zou zijn kijk eens goed naar jezelf en daar wil ik niet mee zeggen dat jij de schuldige ben, maar ik zou wel graag uit willen sluiten dat je dat niet ben, dat je zelf recht op je paard zit en dus recht kan gaan richten omdat je je paard niet in de weg zit dus neem wat zitlessen zou ik zeggen.
Toen ik zelf weer op mijn paard stapte schrok ik er van in wat voor houding ze liep verschrikkelijk wat was ze scheef gereden ze liep gewoon in een vreemde S bocht heel apart (ook mijn rijinstructrice schrok er van toen ze er op zat, ze had vanaf de grond wel gezien dat ze scheef was, maar dat het zo erg was had ze niet gezien), ze duwde je in een bepaalde positie waar je eigenlijk niet in moest zitten want dan ging je mee in haar scheve houding en dat wil je juist niet, want daar worden ze alleen maar schever van.
Recht rijden/richten dat doe je niet in weken en vaak ook niet in maanden, maar soms in jaren vooral zoals in mijn geval als het paard dus extreem scheef gereden is. een probleem is sneller gemaakt dan opgelosd
Bij mijn paard kost het best veel moeite om aan de korte kant wat te rekken, ik wissel het heel goed af om het niet te zwaar voor haar te maken.
Doordat ze haar lichaam niet is zoals hij zou moeten zijn en ze dus haar spieren niet goed gebruikt is ze ook veel sneller stijf, goed losrijden is echt belangrijk heb ik wel gemerkt ik doe/vraag heel veel bochten, stelling, contra stelling, wijken, overgangen, voltes ( 20 meter, 10 meter, vergroten, verkleinen ook daar tempo wisselingen in) S-bochten, gebroken lijnen, afwenden.
Na het rijden spons ik haar af met warm water dat is goed voor de spieren,

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 22:44

Dankje voor je uitgebreide post.
Ik heb al vaker gedacht: waarom laat ik mijn paarden wel nakijken en behandelen, maar doe ik dat niet bij mezelf. Binnenkort ga ik dan ook bij iemand langs die mij recht gaat zetten.