welsh cop probeerd uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ziggy_a

welsh cop probeerd uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:15

Hallo , ik heb een super lieve welsh cop als verzorg pony maar het probleem is dat die nog al schrikkerig is en als ik wil opstappen hij het niet toelaat , hij loopt voor of achteruit of draait rondjes om mij heen ik kan hem geen tik geven als die ze kont na me toe draait want dan word alles nog moeilijker , als ik hem stil zet ben ik er wel paar uur mee bezig denk ik want hij geeft niet makkelijk op. Ik stap nu op door de linker tuigel strak na me toe te halen en dan gewoon stappent op stappen. Maar wil hem liever gewoon stilstaan. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen ? Als ik erop zit is er geen probleem en als ik afstap staat die ook keurig stil . Alvast bedankt

ziggy_a

Re: welsh cop probeerd uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:15

In de titel staat dat hij uitprobeerd. Want in het begin deed die dit niet

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:16

Even een 2e man erbij halen die je helpt met opstappen zodat ie weer leert stil te staan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:20

als je met opstappen de linkerteugel aantrekt dan zorg je er juist voor dat je het hoofd jouw kant optrekt.dus het lichaam van het paard gaat de andere kant op en het zal van je wegstappen.
bij opstappen juist de rechterteugel aan nemen,zodat het hoofd van je afgaat en het lichaam naar je toe.
verder proberen in een hoek op te stappen, en kijken of je wel goed opstapt,voorzichtig gaat zitten en of je zadel wel past.

desnoods even met een krukje opstappen,dat helpt wel
en inderdaad even iemand opzoeken die je helpen kan om te kijken wat er nou mis is waardoor de pony niet meer stil staat

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:22

Zoals Just_Sannee zegt, iemand die hem vast houd zodat jij rustig op kan stappen. Met tikken geven en strak de teugel aan trekken bereik je niets. Ja angst, en nog meer weg lopen..

Je topic staat trouwens verkeerd..

xRuitertjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:28

ik heb dit probleem ook gehad, gewoon teugels allebei aannemen want ho is ho.
ik ben vaak alleen dus iemand erbij halen heeft geen zin en ook al houd iemand haar vast dan begint ze met klieren. Ik heb het zo vaak geprobeerd tot ze stilstond. Gewoon teugels strak en rustig opstappen. ging ze aan de wandel dan ging k gewoon weer terug en opnieuw opstappen totdat ze echt stilstond. toen belonen en dat elke keer zo doen. die van mij staat nu elke keer netjes stil.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:30

Wat je ook kan proberen is: gaat ie aan de wandel? Prima, dan gaan we wandelen. Gaat ie in zn achteruit? Ook goed, gaan we achteruit. Maar wel net zo lang tot jij het zegt. Dan is het niet leuk meer om te klieren..

ziggy_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:47

Just_sanneee ja dat is ook al geprobeerd maar dat intreseert hem niks :(

ziggy_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:47

Ellepel , dankje ik ga het morgen gelijk even proberen

ziggy_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:52

LoveUggs , ja dat verhaal hebben we ook al is geprobeerd , eerste paar keren bleef die dan stil staan maar toen kwam die der weer achter dat die dan ook nog gewoon even door kon gaan dus dat is ook geen optie meer :( , en ja tikken geven en tuigels trekken moet je niet te letterlijk nemen. Ik doe alles rustig met deze pony ik bedoel eigelyk dat ik nietbmwt losse tuigels opstap want dat was me ook is aangeraden. En geen enkel paard laat ik met zn kont na me toedraaien ^^ heb al is van andere paarden een trap gekregen en het is geen pretje maar bedankt . En sorry dat het verkeerd staat zit net paar minuten op bokt.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:17

Welsh Cob schrijf je met een b.... niet met een p!

ziggy_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:26

Rhyddid , jaaajaaa sorry.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:11

Ik las in een boek van Michael Peace ook over zo'n paard. Hij gaf als tip om dan het paard lekker gewoon om je heen te laten lopen en zelf min of meer op je eigen plek te blijven staan. Dan doet het paard het werk en jij wordt niet moe. Volgens hem zal het paard vanzelf inzien dat het voor hem nu moeite kost en minder lastig is om gewoon te blijven staan.
Het kan even duren voordat het paard het 'snapt' maar het is het proberen waard lijkt me.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:31

Als hij het eerst niet deed en nu wel, zou je het zadel eens na moeten laten kijken.
Gebruik een opstap om op te stappen, want het paard kan er ook genoeg van krijgen om telkens maar scheef getrokken te worden , het paard geeft duidelijk aan dat er iets niet goed is, dus ga op onderzoek uit, waarom doet een dier dit in een keer als hij het nooit heeft gedaan.
Pak ook nooit de teugel korter met opstappen, maar laat ze gewoon hangen.
En maak er een oefening van , heb geduld en neem er de tijd voor.
Maar laat eerst eens kijken of het paard nergens pijn heeft,
Uitproberen is het in elk geval niet.

ziggy_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 08:28

Samantha_01 schreef:
Ik las in een boek van Michael Peace ook over zo'n paard. Hij gaf als tip om dan het paard lekker gewoon om je heen te laten lopen en zelf min of meer op je eigen plek te blijven staan. Dan doet het paard het werk en jij wordt niet moe. Volgens hem zal het paard vanzelf inzien dat het voor hem nu moeite kost en minder lastig is om gewoon te blijven staan.
Het kan even duren voordat het paard het 'snapt' maar het is het proberen waard lijkt me.

Zal het is proberen. Dankjewel !

ziggy_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 08:32

midgie schreef:
Als hij het eerst niet deed en nu wel, zou je het zadel eens na moeten laten kijken.
Gebruik een opstap om op te stappen, want het paard kan er ook genoeg van krijgen om telkens maar scheef getrokken te worden , het paard geeft duidelijk aan dat er iets niet goed is, dus ga op onderzoek uit, waarom doet een dier dit in een keer als hij het nooit heeft gedaan.
Pak ook nooit de teugel korter met opstappen, maar laat ze gewoon hangen.
En maak er een oefening van , heb geduld en neem er de tijd voor.
Maar laat eerst eens kijken of het paard nergens pijn heeft,
Uitproberen is het in elk geval niet.

Hmm ik snap dat u denkt dat het aan het zadel licht maar hoevaker ik nu probeer op te stappen hoe makkelijker het wel gaat hoor. Maar ik zal voor alle zekerheid even kijken na of het zadel wel goed is (ps als ik op de rug druk waar het zadel licht heeft die er geen last van maar is vast anders dan het zadel ) , krukje en lange teugels ga ik ook maar weer proberen dan , dankjewel !