Over buitenschouder weglopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRuitertjeX

Over buitenschouder weglopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 10:09

hoi bokkers,

ik heb een vervelend probleempje.
na een paar rondjes instappen met langere teugel pak in de teugels op.
maar zodra ik de teugel oppak en ik stelling enzo ga vragen en er dus meer druk op komt gaat mijn paard over haar buitenschouder weglopen.
daardoor gaat ze tegen de bakrand aan kleven en heeft mijn been weinig nut meer ;(
weet iemand hoe ik dit probleem het beste kan oplossen?

DeTjoeter

Re: Over buitenschouder weglopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:53

Bij mij helpt het om dan de buitenteugel er meer aan te nemen, dan kan je paard niet over de schouder weglopen. Heb je niet onbewust meer druk op je binnenteugel?

xRuitertjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:21

Imaani schreef:
Bij mij helpt het om dan de buitenteugel er meer aan te nemen, dan kan je paard niet over de schouder weglopen. Heb je niet onbewust meer druk op je binnenteugel?

nu je het zegt zou dat best wel eens kunnen!
ik ga er eens op letten :)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:33

buitenteugel eraan houden, en binnenteugel in kneepjes los en vast zodat ze naar binnen gaat kijken maar niet de druk constant aan 2 kanten heeft. dan benen eraan en rijden maar. zet haar op een volte zodat ze niet aan de bakrand kan kleven, of pak de binnenhoefslag.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:43

Dus als ik het goed begrijp bestaat het losrijden van je paard alleen door een paar rondjes te stappen.?
Ik stap mijn paard eerst 10 min los beetje voltes, sb, travers,wijken ed dan ga ik draven aan de lange teugel en doe hetzelfde als in stap en het zelfde in galop..Dan paar rondjes stappen en ga dan pas aan het werk dan zit ik er al 20 a 25 min op..En als je dan nog problemen hebt met plakken aan de bakrand ga 2de hoefslag rijden en probeer zijn schouders naar binnen te zetten..Ben je bewust met het rechtrichten van je paard..Succes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:49

Stelling vraag je op een volte door je binnenbeen eraan te leggen maar met je buitenbeen geen druk te geven. Bij stelling vragen verwar je namelijk heel snel 2 verschillende hulpen door elkaar, namelijk "vooruit" en "opzij". Zodra je één been eraan legt moet je paard opzij, als je er twee aan legt moet je paard vooruit. Zodra je stelling vraagt vraag je je paard opzij te gaan, maar je laat hem niet daadwerkelijk opzij gaan. Je vraagt dus door druk te geven op je binnenteugel en tegelijkertijd druk te geven met je binnenbeen of je paard om je been heen wilt buigen. Je stuurt hem naar binnen, maar je duwt hem naar buiten.
Sommige paarden hebben hier nou eenmaal wat meer moeite mee, je geeft ze twee tegenstrijdige hulpen en dat is nou eenmaal verwarrend. Door je buitenteugel er wat meer aan te leggen los je dit in principe op. Je begrensd het paard om opzij te lopen.

Daarbuiten geef je aan dat je paard aan de bakrand gaat plakken, dit is wat lastiger op te lossen. Paarden die niet recht in het lijf zijn vinden het heel moeilijk om over de binnenhoefslag te lopen, die lopen liever langs de bakrand. Op die manier hebben ze een soort "houvast". Probeer daar mee bezig te gaan. Tijdens het rijden rijd je veel voltes, en van die voltes maak je van tijd tot tijd een 8. Ook kan je X'en rijden, dus elke keer als je aan het begin van een lange zijde komt van hand veranderen. Probeer je paard gewoon lekker los door het lijf te rijden. Niet al te veel aan de voorkant plukken, maar juist de achterhand erbij krijgen door activiteit. Veel stelling vragen zodat je paard soepel wordt door het lijf. Probeer dan als je daarmee klaar bent, wanneer je je paard helemaal kan inbuigen een keer op de binnenhoefslag te rijden. Ik denk persoonlijk (en uit ervaring) dat je paard dan makkelijk recht over de binnenhoefslag kan lopen

xRuitertjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:11

Elco schreef:
Dus als ik het goed begrijp bestaat het losrijden van je paard alleen door een paar rondjes te stappen.?
Ik stap mijn paard eerst 10 min los beetje voltes, sb, travers,wijken ed dan ga ik draven aan de lange teugel en doe hetzelfde als in stap en het zelfde in galop..Dan paar rondjes stappen en ga dan pas aan het werk dan zit ik er al 20 a 25 min op..En als je dan nog problemen hebt met plakken aan de bakrand ga 2de hoefslag rijden en probeer zijn schouders naar binnen te zetten..Ben je bewust met het rechtrichten van je paard..Succes..

paar rondjes losse teugel stappen,
paar voltes
en een paar rondjes draven en wat figuren zoals slangenvolte rijden.
dan ga ik weer stappen en pak ik haar ietsje meer op.
hoef niet uitgebreid hier te gaan vertellen hoe ik los rijd neem ik aan ?
het ging mij meer om het idee dat het gebeurd wanneer ik haar ietsjes meer oppak :)

xRuitertjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:13

Emmaa_ schreef:
Stelling vraag je op een volte door je binnenbeen eraan te leggen maar met je buitenbeen geen druk te geven. Bij stelling vragen verwar je namelijk heel snel 2 verschillende hulpen door elkaar, namelijk "vooruit" en "opzij". Zodra je één been eraan legt moet je paard opzij, als je er twee aan legt moet je paard vooruit. Zodra je stelling vraagt vraag je je paard opzij te gaan, maar je laat hem niet daadwerkelijk opzij gaan. Je vraagt dus door druk te geven op je binnenteugel en tegelijkertijd druk te geven met je binnenbeen of je paard om je been heen wilt buigen. Je stuurt hem naar binnen, maar je duwt hem naar buiten.
Sommige paarden hebben hier nou eenmaal wat meer moeite mee, je geeft ze twee tegenstrijdige hulpen en dat is nou eenmaal verwarrend. Door je buitenteugel er wat meer aan te leggen los je dit in principe op. Je begrensd het paard om opzij te lopen.

Daarbuiten geef je aan dat je paard aan de bakrand gaat plakken, dit is wat lastiger op te lossen. Paarden die niet recht in het lijf zijn vinden het heel moeilijk om over de binnenhoefslag te lopen, die lopen liever langs de bakrand. Op die manier hebben ze een soort "houvast". Probeer daar mee bezig te gaan. Tijdens het rijden rijd je veel voltes, en van die voltes maak je van tijd tot tijd een 8. Ook kan je X'en rijden, dus elke keer als je aan het begin van een lange zijde komt van hand veranderen. Probeer je paard gewoon lekker los door het lijf te rijden. Niet al te veel aan de voorkant plukken, maar juist de achterhand erbij krijgen door activiteit. Veel stelling vragen zodat je paard soepel wordt door het lijf. Probeer dan als je daarmee klaar bent, wanneer je je paard helemaal kan inbuigen een keer op de binnenhoefslag te rijden. Ik denk persoonlijk (en uit ervaring) dat je paard dan makkelijk recht over de binnenhoefslag kan lopen

heel erg bedankt!
hier heb ik wel wat aan! :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:31

Stelling is als een paard in knikt in de nek en wel zo ver dat je het net het oog kunt zien aan die zijde.
De rest van de hals en de wervelkolom blijven recht.
Buiging vindt plaats in de hele wervelkolom.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:52

xRuitertjeX schreef:
Elco schreef:

paar rondjes losse teugel stappen,
paar voltes
en een paar rondjes draven en wat figuren zoals slangenvolte rijden.
dan ga ik weer stappen en pak ik haar ietsje meer op.
hoef niet uitgebreid hier te gaan vertellen hoe ik los rijd neem ik aan ?
het ging mij meer om het idee dat het gebeurd wanneer ik haar ietsjes meer oppak :)

Ja, als jij je teugels ietsjes op pakt en je paard komt in verzet dan is er toch ergens een rij technisch probleem als je gewoon logisch nadenkt..Rechtrichten..En als je vind dat je aan mijn info niets hebt ook prima.. :+

Phoebe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:02

Probeer op de hand waar je paard over de buitenschouder loopt contra stelling te vragen. Je moet wel goed opletten dat hij dan echt zijn schouders mee naar binnen draait.