slimme pony streekjes wat nu??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nwankwo

slimme pony streekjes wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 19:19

hoi
ik heb een probleempje met mijn pony.
op het begin met rijden is hij lekker actief en loopt hij voor laag en ontspannen, maar na ongeveer 15 minuten wordt het helemaal anders.
hij wordt dan erg sloom en is voor mijn gevoel niet vooruit te branden.
ik probeer heel heel heel vaak veel schijnovergangen en andere overgangen te maken, maar het werkt eigenlijk niet.
ook probeer ik hem met mijn kuiten erbij te houden, maar na 5 minuten ben ik al kapot van het aansporen.
ik rijd zonder sporen en zweep.
met sporen rijden werkt bij mij niet dit haalt niks uit.
zodra ik de zweep erbij pak reageert hij op alles, hij komt dan ook tegen de hand omdat hij er bang van is.
de zijgangen willen ook niet echt lukken.

dit probleem ligt echt aan mij want de pony kan alles met 2 vingers is zijn neus.
op wedstrijd krijg ik voor de middendraf dan ook een 4 of 5, vanwege het niet verruimen.

hij weet hoe die mij voor de gek kan houden en doet dit dan ook (het is een super lieve pony, maar ook zo slim).
heeft iemand nog tips??
ik zit hier echt mee en ben hier telkens mee aan het klooien.

mijn lesgeefster zegt ook vaak consequent zijn, maar ja??
hoe kan ik dit het beste aanpakken?
alvast bedankt!!
groetjes joyce

Hanna98

Re: slimme pony streekjes wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:28

mini springzweepje kopen en een keer een goede mep verkopen als hij niet DIRECT reageert op jouw beenhulpen. Als je dit een paar keer doet, begrijpt hij het wel na een paar keer :j doe dit aan een los teugeltje zodat hij zich concentreert op jou beenhulp en als hij helemaal goed aan je been is over een paar dagen, de teugels weer oppakken. Zo doe ik het altijd als een pony niet wil luisteren naar beenhulpen :)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:31

Hannapony schreef:
mini springzweepje kopen en een keer een goede mep verkopen als hij niet DIRECT reageert op jouw beenhulpen. Als je dit een paar keer doet, begrijpt hij het wel na een paar keer :j doe dit aan een los teugeltje zodat hij zich concentreert op jou beenhulp en als hij helemaal goed aan je been is over een paar dagen, de teugels weer oppakken. Zo doe ik het altijd als een pony niet wil luisteren naar beenhulpen :)

lijkt me niet zo verstandig als ze zegt dat haar pony er soort van bang van word! ik zou vooral veel tempo wisselingen doen TS, (eigen ervaring)
ook werkt het heel goed als je ze net zolang op de volte zet totdat hij doet wat JIJ wil op een gegeven moment geven ze het echt wel op hoor ;)

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 19:31

ik weet niet of dit goed gaat vanwege het meneer de angsthaas is.
van elk dingetje is hij bang en kan hier dan ook dagen bang van blijven.
hij is vroeger waarschijnlijk nogal hard ingereden met 2 zwepen, daarom heeft hij er zo'n schrik van.
maar met een springzweepje kan ik inderdaad wel proberen om er gewoon bij te houden!

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:35

nwankwo schreef:
ik weet niet of dit goed gaat vanwege het meneer de angsthaas is.
van elk dingetje is hij bang en kan hier dan ook dagen bang van blijven.
hij is vroeger waarschijnlijk nogal hard ingereden met 2 zwepen, daarom heeft hij er zo'n schrik van.
maar met een springzweepje kan ik inderdaad wel proberen om er gewoon bij te houden!

zweep is zweep, dus daar zal hij zo als hij nu is bang voor blijven wat wel werkt is: het zweepje er tegen aan houden gewoon in je hand.
Vaak voelen ze dat en hebben ze door dat je een zweep hebt, en als je hem niet slaat krijgt hij misschien een idee dat zweep niet altijd pijn geeft.
hoe rijd je? doe je veel met hulpen met je lichaam? wat je ook is zou kunnen doen is vooral veel met je stem, dus als hij niet harder wil verhef je je stem gewoon een paar x ik doe het bij mijn paard altijd zo: stem,druk, lichtrijden - geen reactie = druk, en stem: 'schiet je nou op of niet!'
probeer is!

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:39

Eerst de angst voor de zweep weg halen, zie ook de games van parelli.
Dus eerst ernaast en gewoon hem met de zweep aanraken etc. Met ze zweep op de grond slaan etc.
Daarna zelf erop, en de zweep weer overal aanleggen aanraken.
Na een paar weken dit geoefend te hebben kan je als hij niet op beenhulp reageert een tikje achter je been geven en dus niet op zijn kont.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 19:40

ik was ook niet van plan hem te tikken, maar meer ertegen te houden is een goed plan!
meestal als iemand een zweepje wil aangeven is meneer al vertrokken :')

als ik ga doorzitten wordt hij vaak wat meer wakker, maar dit kan komen omdat mijn benen dan iets of wat klemmen.
hij werd bij de vorige eigenaresse wel meestal doorzittend gereden.
ik merk wel dat als ik ga doorzitten dat het stukken beter gaat dan lichtrijden.
ook de overgangen zijn nogal stug en niet echt netjes.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 19:45

nambi schreef:
Eerst de angst voor de zweep weg halen, zie ook de games van parelli.
Dus eerst ernaast en gewoon hem met de zweep aanraken etc. Met ze zweep op de grond slaan etc.
Daarna zelf erop, en de zweep weer overal aanleggen aanraken.
Na een paar weken dit geoefend te hebben kan je als hij niet op beenhulp reageert een tikje achter je been geven en dus niet op zijn kont.

ik denk dat ik beter niet met de zweep op de grond kan slaan, dan heb ik denk ik 2 hoeven in m'n gezicht haha
maar ik kan het wel proberen met opbouwen.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:47

nwankwo schreef:
ik was ook niet van plan hem te tikken, maar meer ertegen te houden is een goed plan!
meestal als iemand een zweepje wil aangeven is meneer al vertrokken :')

als ik ga doorzitten wordt hij vaak wat meer wakker, maar dit kan komen omdat mijn benen dan iets of wat klemmen.
hij werd bij de vorige eigenaresse wel meestal doorzittend gereden.
ik merk wel dat als ik ga doorzitten dat het stukken beter gaat dan lichtrijden.
ook de overgangen zijn nogal stug en niet echt netjes.

als hij bang voor de zweep is terwijl je hem aangeeft moet je hem eerst laten 'wennen aan de zweep' op een normale manier.
hoe ik dit heb opgelost bij een paard wat doodsbang was voor de zweep ging als volgt: ik hing de zweep bij haar in de stal, zodat ze eraan kon ruiken en weet ik veel wat, daarna haalde ik haar alleen met touw en halster + de zweep naar de bak, en liet haar eraan snuffelen en vervolgens aaide ik met de zweep over de hals en lichaam (je houd de zweep in het midden vast en dat pluimpje/flapje wijst naar beneden) omdat de zweep bij haar in de stal hing rook het naar haar, en ik beloonde haar elke x met wat lekkers als ze de zweep aanraakt of als ik over haar hals mocht aaien met de zweep! helemaal genezen is ze nu! kun je proberen het werkte echt :) en met dat zweep er tegen aan houden deden wij altijd bij een eigenwijze fjord als we een dressuur proefje gingen rijden, zodra ze de zweep voelde was ze vlot en voorwaarts ;)

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 20:00

oké!
zal het proberen.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:03

Doe grondwerk met hem aan de longeerlijn en probeer hem goed te laten reageren op stemhulpen zoals; hooooo, stappen, drrraf, gaaaalop.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:15

[/quote]

ik denk dat ik beter niet met de zweep op de grond kan slaan, dan heb ik denk ik 2 hoeven in m'n gezicht haha
maar ik kan het wel proberen met opbouwen.[/quote]

Ik bedoelde ook niet gelijk naast haar. Eerst aan de andere kant van de bak en steeds langzaam dichter bij. Ook niet in 1 dag al naast haar op de grond slaan, maar hier gewoon heel rustig de tijd voor nemen. Het paard moet gaan inzien dat de zweep niet gelijk pijn betekend en het dus geen ding is om voor te vluchten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:41

Ik ga hier helemaal mee met "hannapony"
Als het paard bang blijkt te zijn voor een zweep is dat enkel omdat jij er als ruiter/begeleider nog niet echt werk van hebt gemaakt, sensybiliseren en desensybiliseren.
Maar een heel klein beetje bang van de zweep is zeker ook een hulp hé, als het paard ineens voorwaarts springt, tjaaa je vroeg toch vooruit hé. In zo'n geval zeker niet aan die teugels gaan afremmen nee onmiddellijk paardje belonen, hij ging voorwaarts (alleen was het net iets sneller dan jij vroeg) da's iets dat je nadien dan wel weer kan aanpassen.

Hannapony schreef:

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 21:51

wat ik eigenlijk bedoelde met bang is dat als ik opstap met de zweep dat hij al vertrokken is.
als ik de zweep vast heb gaat hij zich druk maken en zich op de zweep focussen.
waardoor de ontspannenheid totaal weg is.

ik zoek eigenlijk een manier zodat ik hem voorwaarts kan laten lopen (of in ieder geval erbij).
want doordat hij ''sloom'' wordt wordt de nageeflijkheid ook minder en zijn de afwerkingen vrij slordig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:36

wat ik eigenlijk bedoelde met bang is dat als ik opstap met de zweep dat hij al vertrokken is.
als ik de zweep vast heb gaat hij zich druk maken en zich op de zweep focussen.
waardoor de ontspannenheid totaal weg is.

Das net wat ik bedoel , jouw pony heeft het nooit geleerd de zweep als iets normaal te beschouwen, en das niet de pony zijn schuld, das gewoon een vergeten onderdeel bij het sensybiliseren en desensybiliseren van het paard.
Dit hoort eigenlijk bij de basis opleiding van elk paard.
En dat kan echt perfect, zonder enig probleem, bij een ervaren iemand is dit tjaaa een tijdje bzig zijn en het paard zal het vertrouwen, in het allerslechtste geval duurt zoiets een paar dagen, meestal zal het al lukken de eerste dag al.
Een paard hoeft ook stil te blijven staan als de ruiter opstapt, en mag ook niet uit zichzelf vertrekken wanneer je in je zadel zit, ook dit is iets dat je als ruiter/begeleider aan sommige paarden echt moet aanleren.
Het kan echt perfect, en is helemaal niet moeilijk.
Ook jouw paard kan als een standbeeld stil blijven staan tot jij hem vraagt om voorwaarts te gaan.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:54

Gewoon van het begin van de les cordaat zijn. Vanaf dat je merkt dat hij een miniemste beetje vertraagt (zonder dat je het gevraagt hebt uiteraard) benen eraan. als hij niet versnelt met benen geven, of hij versnelt maar 2stappen om dan terug traag te gaan, dan moet je je beenhulpen versterken. Als hij daarna nog zo traag gaat moet je toch echt wel een tikje geven.

Maar normaalgezien moet het lukken als je gewoon vanaf het begin cordaat bent (als hij weet dat hij kan vertragen zal hij dat zeker doen), maar geef niet op!

succes! :)

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 22:58

lotte_horses schreef:
Gewoon van het begin van de les cordaat zijn. Vanaf dat je merkt dat hij een miniemste beetje vertraagt (zonder dat je het gevraagt hebt uiteraard) benen eraan. als hij niet versnelt met benen geven, of hij versnelt maar 2stappen om dan terug traag te gaan, dan moet je je beenhulpen versterken. Als hij daarna nog zo traag gaat moet je toch echt wel een tikje geven.

Maar normaalgezien moet het lukken als je gewoon vanaf het begin cordaat bent (als hij weet dat hij kan vertragen zal hij dat zeker doen), maar geef niet op!

succes! :)

bedankt!!
ga het morgenavond proberen.