Van stoere held naar bange puppy..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

droversrun

Van stoere held naar bange puppy..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:44

Hallo bokkers,

Ik heb een probleem met mijn net 6 jarige fries.
Ik heb hem zelf beleerd en ken hem dus heel goed. Als 3 en 4 jarige was hij eigenlijk super braaf,
had wel eens spanning natuurlijk maar schrok nooit overdreven en vertrouwde altijd wel op mij :(:)

Sinds een half jaar is dit compleet veranderd, hij heeft sowieso meer energie omdat hij beter in zijn
bespiering zit. Hij is nog steeds redelijk braaf met rijden en zal mij er nooit expres willen afgooien oid.
Alleen als die wat eng vind (en dat is tegenwoordig best veel) dan doet die zowel in de bak als buiten geen stap meer.
Meneer gooit zijn ondernek erop pakt zn bit beet gaat op zn achterbenen staan en komt omhoog. Als ik nog iets heb in te brengen dan pakt hij alleen zn bit beet gooit zn kop in de lucht en zet hem op een rennen..
Ik heb werkelijk al in mijn ogen alle manieren geprobeerd.. Rustig blijven en vertrouwen proberen te geven, tot aan hem juist op zn donder te geven, maar niets werkt.

Het zal misschien met puberen te maken hebben, maar ik wil hier gewoon graag aan werken en hier vanaf. We rijden ook wedstrijden en je kan misschien begrijpen dat het heeeeeel vervelend is als meneer de halve bak overslaat omdat hij iets eng vindt..

Ben benieuwd naar tips :)

SheeNegro

Re: Van stoere held naar bange puppy..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:49

Als hij ergens schrik van heeft laat je hem dan staan met een los teugeltje en een klopje in de hals? Hoe korter ik mijn teugels pak op een spannend moment, hoe enger hij alles vindt ookal is het al 3 jaar hetzelfde.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:53

Het hangt er natuurlijk een beetje van het moment af..
Ik probeer altijd gewoon te doen alsof er niks aan de hand is en door te rijden.
Als ik merk dat hij het echt eng 'vindt' dan doe ik hem vaak een klopje geven en tegen hem praten, maar dit werkt niet eigenlijk... Vind het zelf ook erg lastig omdat hij vroeger noooit iets eng vond.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:01

Dit gedrag zie je vaker bij Friezen.
Friezen zijn nogal binnenvetters die in de 'freeze' duiken bij te veel dwang of teveel prikkels.
Extra druk werkt dan averechts.
Mij is geleerd, bij een zeer ervaren trainer van de Friese klei :), dat het belangrijk is om dan met geduld en rust, zonder pushen, het paard te motiveren om te bewegen.
Dit is niet hetzelfde als 'halfzacht'.
Bij staken helpt het om er gewoon iemand bij te hebben die het paard even door het 'dooie punt' begeleidt. (even aan een touwtje en dan meelopen)
Na dit een aantal keren herhaald te hebben, is het probleem meestal opgelost.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:09

Ik heb het juist andersom meegemaakt, toen ik mijn paard net had, schrok ze van alles wat bewoog en alles wat niet bewoog, oftewel: alles.

Bij mij heeft buitenrijden erg goed geholpen, natuurlijk de eerste keren met een super bomproof paard op stap en gaan met die banaan, vaak blijven ze wel voorwaarts gaan want ze volgen inprincipe het andere paard (kudde-instinct). Nu anderhalf jaar later is het mijn merrie die vaak voorop loopt in het bos, schrikt bijna nergens van. Ook heb ik hier profijt van in de bak.

Ik heb mijn paard nooit beloond als ze schrok, het is voor mij imo een niet gewenste reactie, en ik wil dat ze nog steeds naar mijn hulpen luistert, vooruit = vooruit, en daar ga ik met haar niet over in discussie, echter straf ik haar ook niet (dat werkt vaak weer aafrechts).

Als ze toch schrikt, gewoon door blijven rijden, en ze mag een paar stappen opzij maken maar na 2 keer schrikken/raar doen, hup gewoon voorbij lopen. Vooral voorwaarts laten denken. Die van mij kwam ook rustig omhoog, als ik aan mijn teugels ''trok/ging hangen'' dan ging mijn merrie alleen maar klimmen en we zijn zelfs tot 2 keer toe omgeklapt omdat ze kaarsrecht overeind stond.

Als ze echt ergens niet langs wilt dan doe ik 2 dingen, in het bos mag ze dan even stilstaan om te kijken, 10 seconden, en daarna gaan we er in stap langs, vaak is het dan over. In de bak ga ik dan voltes rijden en die gaan steeds meer richting de enge hoek/het enge object. Ik ontwijk het niet, maar zoek het juist op.
Toen het steeds beter ging, bleef ik die uitdaging opzoeken, gaan ze op stal in de weer met de trekker? Of de bak ernaast slepen? Dan ging ik rijden, als ik aangeef aan mijn paard dat iets niet eng is, dan is het de bedoeling dat ze mij hierop vertrouwt. Ik doe ook grondwerk met mijn merrie (Parelli/Naturel Horsemanship), en ook dit draagt zijn steentje bij.

Mijn paard mag heus wel schrikken, maar tegenwoordig is dat niets meer dan een paar passen opzij en aandachtig kijken en we kunnen weer verder. Vooral je paard aan het werk blijven houden, figuren rijden, overgangen en zorgen dat je paard gefocust blijft op jou en niet zoveel op zijn omgeving.

Doet hij het alleen met rijden?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:25

Ik denk dat senna je goede tips geeft.
Wat je in ieder geval niet moet doen is bij angst een klopje op de hals geven en gaan praten daarmee beloon je zijn angst. Dat moet je echt niet doen :n
Teugels los is wel een goede, als hij dat aankan. Pas een klopje geven als hij ontspant of zolang hij het goed doet, als hij spanning gaat opbouwen niet belonen, niet geruststellen maar het eigenlijk proberen voor te zijn zodat je spanning niet te hoog laat oplopen, dat betekent vaak gewoon rijden en niet afwachten.
Wat Wiwabalia hierboven ook doet.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:36

Die voltes rijden in de bak als ze iets eng vind, rij ik vaak in draf. In draf heb ik meer focus van mijn merrie en kan ik ook meer tempowisselingen rijden, maar dat hangt denk ik van je paard af welke gang voor jou handig is.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 12:26

Bedankt voor alle tips.

Ik heb gisteren weer gereden en dat ging niet zo best. Hij was best braaf maar toen hij wat meer op mn hulpen moest reageren en niet zo moest afwachten was opeens iets eng waar we al 30 rondjes voorbij waren gereden..
Ik dacht inderdaad voorwaarts houden en aan mn hulpen houden. Nou dat laatste werd hem sowieso niet, voorwaarts wel maar met zijn oren bijna in mijn nek en bit beet en boven mijn tempo uitlopen. Veeelste hard dus.. Ik heb ook echt geen geduld en had erg veel moeite om niet boos te worden. Ben even gaan stappen met een wat langer teugeltje en hem even laten kijken. Nadat die 5 sec gekeken had draaide die alsnog om. Toen die in stap er redelijk normaal langs ging ben ik hem gaan oppakken (dit vind die veel makkelijker dan lang en laag waar we pas sinds effectief mee bezig zijn) toen ging het na 4 rondjes al een stuk beter.

Zou het iets te maken hebben met een combinatie van het moeilijk vinden en dan onder het werk uit willen komen wanneer het zwaar wordt? Dat geeft alleen geen logica waarom die het buiten en op wedstrijd ook doet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:36

Oh jee dit klinkt mij wel bekend in de oren. Ik heb ook paarden gehad die je zo in de maling konden nemen. Zolang het niet moeilijk/lastig was waren ze van de meeste dingen niet bang maar van zodra het moeilijk/lastig werd was er ineens iets om van te schrikken (blaadje die bewoog, honden die langs liepen, onzichtbaar spook in een hoek waar hij al die dag 20 keer gepasseerd was etc.). bij mij was het enige dat dan helpt ze bezig houden en voor de gek houden door eerst aan de andere kant voltes te rijden en dat dan telkens groter te maken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 06:05

Er zijn reeds een paar goeie tips gegeven.
Maar het is heel zeker dat jij zelf de oorzaak bent van dit gedrag, het is niet het paard die hier in de fout gaat maar jij (de ruiter/begeleider) eigenlijk heb je hem dit zo aangeleerd.
Je zei ik heb hem zelf opgeleerd, zoek dus daar de fout/fouten.
Haar er een professioneel iemand bij, en het zal snel weer veel beter gaan.
De basis is dus nog maar half aanwezig, dus stapje terug doen en alles ineens goed.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 06:24

aeolusnr1 schreef:
Er zijn reeds een paar goeie tips gegeven.
Maar het is heel zeker dat jij zelf de oorzaak bent van dit gedrag, het is niet het paard die hier in de fout gaat maar jij (de ruiter/begeleider) eigenlijk heb je hem dit zo aangeleerd.
Je zei ik heb hem zelf opgeleerd, zoek dus daar de fout/fouten.
Haar er een professioneel iemand bij, en het zal snel weer veel beter gaan.
De basis is dus nog maar half aanwezig, dus stapje terug doen en alles ineens goed.

Helemaal mee eens. Ergens een steekje laten vallen wat steeds groter is geworden..

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 09:58

Dat had ik zelf ook al begrepen..

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:01

Misschien moet je hem dus juist eerst een beetje aan de hand laten lopen in de bak en hem steeds afleiden met een snoepje of iets als hij ergens naar op kijkt en belonen? Succes ! :j