Weer verkeersmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fien1998

Weer verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 07:59

Ik heb een paard van 17 jaar. Toen ik haar nog maar net had (ongeveer 2 jaar geleden), hadden we een klein ongelukje waardoor ze heel erg bang is geworden in het verkeer.
Ze was daarvoor wel verkeersmak, maar toen we een stukje over straat gingen rijden kwamen we een apart voertuig tegemoet (ik weet niet eens precies wat het was). Mijn paard vond het eng en liep achteruit. Het was een smalle berm en daarnaast stonden bomen en gelijk daarachter een sloot. Het voertuig was bijna voorbij, maar ze liep toch nog achteruit en kwam tegen het voertuig aan. Daarvan schrok ze en schoot weg. Ik viel eraf (gelukkig in de berm en ik had nergens last van). Gelukkig was het gewoon in mijn eigen straat en ik liep snel achter haar aan. Toen ze me weer zag stond ze gelijk stil totdat ik bij haar kwam. Ze had wel een paar wondjes, maar dat is gelukkig allemaal weer hersteld.

Maar nu zit ik dus met een probleem. Want sindsdien is ze erg bang voor auto's, tractors, etc.
Ze schrikt helemaal niet snel. Ze is ook niet bang voor fietsers of skateboards, etc.
Maar ik vind het erg jammer dat ik niet meer met haar over de weg kan rijden. Ik kan bijvoorbeeld niet naar een rijbak in de buurt gaan (zelf heb ik geen rijbak), want mijn vader heeft ook geen tijd om de hele tijd met de trailer heen en weer te rijden.
Ik zou echt heel erg weer willen dat ze weer verkeersmak gemaakt kan worden, maar ik vraag me af of dat wel kan, aangezien ze bang is geworden door een ongeluk en de leeftijd.

Ik heb het wel geprobeerd met een auto op het erf die dan rondrijdt en dan met mijn paard aan de hand te lopen. Als ze een beetje gewend is geraakt, dan gaat het goed. Maar als ik het daarna op een smaller stuk probeer (waardoor het een weggetje lijkt) en er komt een auto die haar inhaalt of haar tegemoet rijdt, dan raakt ze wel in paniek.
Ook als ik de schuur inloop en er staat opeens een grote trailer dan schrikt ze er ook een beetje van, maar inladen gaat dan wel weer gewoon goed.
Ik voel me wel een beetje onzeker over het idee dat ik met haar opeens weer over de weg heen zou gaan. Ik weet namelijk niet goed hoe ze zou gaan reageren als een auto langs haar rijdt met mij erop.
Ik ken helaas ook niemand met een heel verkeersmak paard die ik zou kunnen vragen om te helpen.

Verder is het dus echt een heel lief beestje die niet snel ergens van opkijkt en daarom vind ik het ook echt zonde.
Ik heb dadelijk zomervakantie en ik zou er erg graag aan willen werken.

Erres

Re: Weer verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:58

Wat gebeurt er als je een ander paard voorop laat rijden en jij met je paard er vlak achteraan? Langs een voertuig op een smal weggetje dan natuurlijk?

fien1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 09:09

Dat weet ik dus helaas niet, omdat ik niemand weet om te vragen die een paard heeft dat wel heel verkeersmak is in de buurt. :(

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:11

En hoe is het met jou vertrouwen. Denk en weet uit ervaring dat je je eigen angst heel snel overbrengt op een paard. Zodra jij iets eng vind, vind een paard dat ook. Omdat hij op jou reageert.

fien1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 11:35

Ik ben wel een beetje onzeker geworden met het verkeer nadat ik erachter kwam dat ze er zo erg van schikt, maar ik probeer wel heel rustig te blijven.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:52

Het vervelende is inderdaad dat je paard jou onzekerheid kan voelen..
Wat misschien kan helpen is dat iemand naast je fietst? Misschien nog een andere tip mijne kan in het begin van het 'buiten rij seizoen' ook wel eens zenuwachtig doen en dan begin ik met wandelingetjes, als er dan verkeer aan komt zo parkeren op een oprit dat ze het verkeer ziet aankomen. Probeer verder zelf stevig te staan, maak je groot en probeer niet te verkrampen maar te nonchalant te denken 'ach weer zo'n trekker..' Geen idee of dit voor jullie werkt en veilig is, dat kun je zelf denk ik alleen inschatten. Als je het niet vertrouwt niet gaan knooien maar hulp zoeken van iemand met ervaring en kennis!

fien1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 17:55

Bedankt voor de tip! Ik ga het zeker proberen, misschien dat ze er dan toch weer een beetje aan kan wennen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:46

fietsen der naast zou ik niet doen dalijk zit ie der boven op. ik zou zeggen niet tutten en gaan maar dan heb je wel iemand nodig die durft. dat werkt naar mijn mening het beste, zo heb ik mijn pony verkeers mak gemaakt met 3 weken en die kwam vers van het land na 4 jaar :)