Balans!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emirella

Balans!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 21:39

Hallo lieve paardenmensjes!!

Ik ben mijn merrie aan het inrijden en met balans heeft ze (logisch) nog erg veel moeite.
Wie heeft er leuke tips/oefeningen voor mij om aan het balans van mijn paard te werken?

Groetjes Marith *\o/*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:05

Hoi Emirella,
er zijn uiteraard 1000 "wegen naar Rome"... Waar ik erg van onder de indruk ben, is de snelheid (ojojoj - niet het goede argument, vind ik zelf) waarmee 'recht richten aan de hand' kan werken.
Bijv: snapt een paard niet, dat hij/zij een bocht "de verkeerde kant" op moet maken: zachtjes aan het halster stelling vragen en ondertussen, op het moment dat de "binnen" hoef wordt opgetild, zachtjes tegen de schouder duwen: "klein stukje naar buiten graag!"
Grof gezegd: als een paard onbereden is, is een wending pal op de binnenschouder niet erg. Maar een rijkunstig juiste wending, gedragen door het binnenachterbeen - dat moet een dier echt leren.

En wat ook een dikke aanrader is: maak een teugel, van wat Linda Tellington 'balansteugel' noemt. (Bij mij op stal heeft iedereen het over mijn touw voor om de hals, en toen ik een groen touw had, hadden we het zelf wel eens over het kampioenslint.)
Je werkt in, dmv. dik, gevlochten bergbeklimmerstouw (te koop in de winkel met scheepsbenoedigheden) op de boeg.
Dat is de plek waar veulens van hun moeder leren om stil te staan.
Een groot ander voordeel: je werkt in, vlak bij het zwaartepunt van je paard. (Dat zit, als ruiters gesproken, zo'n beetje tussen je knieen. De boeg is dus vlakbij, de mond is een ruime meter weg, met vele gewrichten er nog tussen....)

Een van de eerste dingen die ik mijn paarden leer: ik zit er voor het eerst bovenop, we zijn aangestapt en na een minuut ofzo gebruik ik de balansteugel om zachtjes 'halt' te vragen. (In het voorwerk heeft het paard al eerder met de balansteugel te maken gehad.)
Essentieel: je geeft een of 2 seconden zachtjes druk en laat los. Als een paard actief stapte, stopt het dier nu op de achterhand.
De eerste keren dat ik er op zit, herhaal ik dit spelletje (aanstappen, minuut wandelen, halt, belonen) 2 of 3 keer, klaar. Uteraard blijf je later nog van tijd tot tijd dit herhalen, terwijl je langer stapt, gaat draven etc.

Het leuke is: het dier leert, ervaart, dat hij ook met mij aan boord op de achterhand kan stoppen. Dat scheelt - paarden die uit balans zijn worden bang en gaan als vluchtdieren dus nog harder. (Vind ik niets aan. En reken maar dat het dier het ook niet prettig vindt.)

Snapt een dier de balansteugel, dan ga ik over op gewichtshulpen, eventueel een klein beetje ondersteund met de gewone teugel.