Ik had vandaag weer wedstrijd opzich ging het goed maar voor mijn gevoel was ze niet voorwaarts genoeg, nu heeft ze dat de laatste tijd wel eens vaker, maar ze is ook wat ouder (18 jaar). Wat er op mij blaadje stond is: achter actiever houden, a/h been houden, meer door het lijf, achter actiever en met nog zachtere hand opvangen, meer sprong (in de galop) , meer verschil (in de middengalop) vloeider,letten op tact (in middendraf) ,meer toestaan in de hand en van de hand afrijden.
Kort om mijn pony mist dus net een beetje pit van achter. Ik rijd nu L1 met haar en ik rijd altijd met een knop spoortje, die ik gewoon normaal gebruik en ik krijg haar er toch niet echt fijn mee aan het lopen ze is niet sloom, maar ze mag van mij wel wat meer gaan showen.
Nu ben ik vanaf vandaag al over gestapt van basisbrok naar sportbrok,maar misschien hebben jullie nog ander tips voor mij?
Ik geloof dat het jurycommentaar toch wel duidelijk is? Voorkant meer ruimte geven dus. Een auto rijd ook niet lekker door als je de handrem er op hebt staan
Heeft mijn pony ook! Heeeel veel overgangen rijden en pas "aan de teugel" als ie lekker voorwaarts en aan het been is en als het goed is word ie gelijk ook veel lichter in de hand!
Ruimte geven van voren, actief rijden, veel overgangen.. Eigenlijk inderdaad wat het commentaar was toepassen in je training, misschien dat voeding ook iets meer 'pit' kan geven maar daar heb ik verder geen ervaring mee.. Lijkt mij dat je dan alsnog het moet opvangen tijdens je training met (schijn)overgangen ed.Succes!
Mijn pony is ook geen snelle, dus op wedstrijd probeer ik het simpel te houden. Tijdens het losrijden begin ik met veel stappen, om hem zo lekker los te maken. Daarna kort en fel draf en galopwerk doen. Rij zelf maximaal en verwacht ook maximale reactie van je pony, stel hem echt scherp aan je been. Dan is hij wat wakkerder als hij je proef ingaat. Als ik te lang losrij is het beste er al vanaf.
nwankwo
Geplaatst: 05-06-13 22:06
hoi ik kom even binnenvallen
ik heb hetzelfde probleem met mijn pony. op het begin met rijden is hij lekker actief en loopt hij voor laag en ontspannen, maar na ongeveer 15 minuten wordt het helemaal anders. hij wordt dan erg sloom en is voor mijn gevoel niet vooruit te branden. ik probeer heel heel heel vaak veel schijnovergangen en andere overgangen te maken, maar het werkt eigenlijk niet. ook probeer ik hem met mijn kuiten erbij te houden, maar na 5 minuten ben ik al kapot van het aansporen. ik rijd zonder sporen en zweep. met sporen rijden werkt bij mij niet dit haalt niks uit. zodra ik de zweep erbij pak reageert hij op alles, hij komt dan ook tegen de hand omdat hij er bang van is. de zijgangen willen ook niet echt lukken.
dit probleem ligt echt aan mij want de pony kan alles met 2 vingers is zijn neus. op wedstrijd krijg ik voor de middendraf dan ook een 4 of 5, vanwege het niet verruimen.
hij weet hoe die mij voor de gek kan houden en doet dit dan ook. heeft iemand nog tips?? ik zit hier echt mee en ben hier telkens mee aan het klooien.
konijnte
Geplaatst: 07-06-13 13:15
Wat ik jou zie doen bij het filmpje is dat je bij elke stap die je pony maakt aanspoort. Je pony moet als jij geen hulpen op het zelfde tempo blijven door lopen. Als jij je kuiten aan legt hoort hij daar al op te reageren door vooruit te gaan. Dus als jij je kuiten aandrukt en hij reageert niet geef je hem een tikje met de zweep achter je kuit of prik je hem kort met spoor. Door veel overgangen te rijden moet hij goed op jou letten waardoor hij ook beter aan je been wordt. Als hij goed aan het been is wordt de achterhand actief en kan hij daardoor van voor nageven. Succes!
Veel overgangen en veel schakelen. Wat harder, wat zachter, maar verwacht direct een reactie op je hulp. Niet 2 tot 8 keer geven, nee gelijk reactie. Dus hou haar alert. Als je dit voor elkaar krijgt kan je met wat meer beendruk makkelijker je tempo onder controle houden en wat vlotter laten gaan.