Hoe midden- verruimen ipv versnellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Hoe midden- verruimen ipv versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 19:39

Hey,

Ik zat even met een vraag naar aanleiding dat we met de les proefje gingen oefen maar op middenstap en middendraf had ik een 5. Waarom? Of hij ging enkel versnellen (of naar draf/galop)
Hoe kan ik zorgen dat hij gaat verruimen ipv versnellen?

Groetjes

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:08

Eigenlijk heel simpel, niet teveel weg geven van voor. :+
Goeie oefeningen zijn kort schakelen, dus paar passen echt even voorruit en weer paar passen terug. Probeer ook eens of je je paard in bv stap wat terug kan nemen maar wel met voldoende lengte in de hals. Het klinkt misschien heel gek maar juist als je ze wat opvangt maar wel actief houd (snelle reactie op been is vereiste, kun je ze snel corrigeren als ze activiteit verliezen) gaan ze ruimer bewegen. Geef daarin dus van voor niet teveel weg maar zet er ook niet de handrem op (doe je dat wel krijg je een heel opgekropt paardje). ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:30

Nayomie schreef:
Hoe kan ik zorgen dat hij gaat verruimen ipv versnellen?

Contra Marinke: het heeeft niets, maar dan ook niets met je teugels van doen...!
(Okee, als je alleen drijft en lange/vrije teugel geeft, kan een dier verzinnen, dat "aangalopperen' aan de orde is.)

Wat helpt, is om eerst de 'spaanse ophouding' te doen (waarbij je geen teugel gebruikt).
Dus als je bij F stap of draf moet verruimen, doe je ergens tussne de A en de F als volgt:
- je maag een beetje naar binnen/ je navel naar achter
- je knijpt een beetje met je dijbenen en
- je drijft met je kuiten.

Doordat je je navel naar binnen brengt, gaat je zwaartepunt ook wat naar achter - en je paard voelt dat. Je blijft drijven, omdat hij anders subiet van draf naar stap zou gaan (wat op een ander punt in de proef uitstekend is!!0
of van stap naar halt zou gaan (graag op de X!)
maar dus vlak voor het verruimen blijf je drijven.

En dan bij de F laat je je navel weer naar de gewone plek gaan, je houdt op met het knijpen met je dijbenen en je drijft met je kuiten.
EN, als het dier verruimt in reactie op je hulpen, dan geeft je de neus de ruimte om wat naar voor te gaan. (of: je let extra op de ontspanning in je schouders.)
ZEKER in stap is dit belangrijk, tot en met de Grand Prix: in verruimde stap hoort de neus RUIM voor de loodlijn!

(En er zijn lui, die in draf en galop "een beetje trekken" en helaas krijg je dan ook wel punten van de jury, maar je traint je paard verkeerd. Door het trekken van jou kukelt het zwaartepunt naar voren en kom je dus in wezen nooit verder. Geef je de neus de ruimte met je ontspannen schouders, dan gaan de achterbenen meer dragen, dwz."het dier zet de achterbenen ver onder de massa - daardoor wordt je paard sterker en kun je steeds meer bereiken met je dier.)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:45

Janneke, heb je mijn post wel goed gelezen? Ik heb het nergens over teugels... Ik heb het over terug nemen, met voldoende lengte in de hals, ga je aan de teugels trekken behoud je nooit voldoende lengte in de hals en krijg je juist een heel opgekropt paardje.

Wel een duidelijke uitgebreide post van jou overigens, we zeggen eigenlijk hetzelfde alleen jij beschrijft er bij welke hulpen je precies geeft. Dat heb ik niet gedaan... ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:24

(Bloos)

:)