Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
thiedemann is naar mijn mening wel erg fijn, wij gebruikte hem voor een fjord die ook veel trok bij kleine kinderen en supersnel ging draven, voor ons was dat wel te houden, maar niet voor die guppies dus dat ding was de oplossing
Happy16 schreef:je kunt ook proberen een bitloos hoofdstel/touwhalster onder je gewone hoofdstel te doen om te kijken of ze daar beter op reageert...
Emmaa_ schreef:Nou echt schade aanrichten met een slof.. Er wordt altijd wel zo negatief over gepraat maar op de merrie die ik rijd is het soms echt een redmiddel. Het klinkt misschien sielugh maar zodra zij versnelt of probeert onder mij vandaan te schieten pak ik mijn slof even op zodat haar hoofd laag blijft en ze niet onder me vandaan kan schieten (of in ieder geval minder). Ik heb gewoon net even wat meer te vertellen dan met alleen teugels. Als je niet die constante druk uitoefent vind ik dit niet schadelijk voor een paard. Een thiedeman daarentegen.. Daar staat druk op, zodra jij druk op je teugels zeg. Dus als jij een ophouding rijdt, wordt er automatisch een dubbele inwerking van de thiedeman er nog bij bovenop gegooid. Ik vind dit persoonlijk wat "strenger" inwerken dan een slof die 9 van de 10 keer loshangt en alleen in situaties waarin het fout dreigt te gaan even strakker gepakt wordt.
Een martingaal vind ik wat dat betreft helemaal ideaal, die hangt eigenlijk altijd los en werkt pas in zodra het paard het hoofd omhoog gooit. Maar dan moet je wel een paard hebben die zijn hoofd omhoog gooit als hij er vandoor gaat, anders heb je alsnog die extra inwerking niet.
Ik denk dat als de TS met een hulpteugel wilt gaan rijden ze zich het beste even kan inlezen op de Bokt Wiki
http://bokt.nl/wiki/Hulpteugels
Ik ben zelf groot fan van de slof met elastiek die ik heb hangen. Zelfs als ik die wat strakker pak heeft het paard nog rek en wordt het hoofd dus niet vastgesnoerd. Iedereen heeft een persoonlijke mening maar vooral bij bijzetteugels en ook de thiedeman vind ik dat paarden er te snel en te vaak in gaan hangen. Dan krijg je een paard dat in de bak zonder hulpteugels niet meer fatsoenlijk wilt lopen.
slof kan idd veel uitkomst bieden, maar als je met weinig verstand verkeerd gebruik maakt van een slof kan het wel degelijk schade aanrichten...(onervaren ruiter kan bijvoorbeeld de hele tijd zo blijven trekken) martingaal is heel handig jaa

Ze steken hun neus naar voren, niet omhoog.