Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar dan heb je best kans dat ze juist alleen op dat punt flipt en de rest geen probleem zal zijn.
Hevonen schreef:Het klinkt wel vreemd. Bijna alsof ze een heel erg trauma heeft.
Ik ken een dergelijke reactie alleen van twee van onze geiten. Die zakken letterlijk door hun poten van angst als je ze beetpakte of vastzette (voor bijvoorbeeld hoeven bijwerken). De rest had er geen last van. Deze twee waren moeder en dochter. Misschien ook iets in de erfelijkheid?

janouk schreef:Hevonen schreef:Het klinkt wel vreemd. Bijna alsof ze een heel erg trauma heeft.
Ik ken een dergelijke reactie alleen van twee van onze geiten. Die zakken letterlijk door hun poten van angst als je ze beetpakte of vastzette (voor bijvoorbeeld hoeven bijwerken). De rest had er geen last van. Deze twee waren moeder en dochter. Misschien ook iets in de erfelijkheid?
Bij geiten is dit een erfelijke afwijking myotonia congenita. Vorig jaar ook bij een lijn inhet nederlndse new forest stamboek geconstareerd. Het verhaal staat hier ook op bokt, maar die pony, s doen het ook als ze vrij lopen en gestresst raken
zij hadden in eerste instantie het idee dat haar lompigheid en schrikkerigheid iets was van na de oogontsteking. En ook al ziet ze minder aan die kant, ze ziet wel nog want ze reageert op mijn hulpen met longeren. Nu begreep ik wel dat een ander paard daar op stal ook zware stress problemen had en laat die nou net op dezelfde stal zijn ingereden...
Hevonen schreef:Nee, dat is heel anders. Die flauwvallende geiten zijn van een heel andere orde. Dit lijkt meer alsof ze zo bang zijn dat ze niet meer in staat zijn om adequaat te reageren (vluchten lijkt me voor een vluchtdier logisch) en zich daarom overgeven aan de 'aanvaller' (ik dus). Zo van 'maak me maar dood, ik kan er niks tegen doen.' Ze laten zich op de grond vallen alsof hun poten gewoon te slap zijn. Zijn wel helemaal bij
anoukyrsa schreef:hmm.. ik dacht meteen aan paardenfluistenaar, helderziende enz.
mijn instuctrische vertelde een verhaal laatst dat ze een goed paard had, die ze wou laten inrijden, ze had hem bij een bekende springruiter (ik weet niet wie, maar was internationaale ruiter..) gebracht, nou ehh.. twee dagen belde die dat ze hem moet komen ophalen omdat dat paard gestoord was volgens hem
goed, zij meteen met hem doorgereden naar Gert von den hof, hij zou verder gaan met het beessie... heeft niet lang geduurd: ''kom hem maar halen, dit dier is niet geschikt om te rijden''
tjaa.. paard opgehaald, daar zat ze dan mee, ze ging er van uit dat het door pijn kwam, paard naar kliniek, helemaal onderzocht, niks aan het handje. Daarna kwam ze toevallig op een advertentie van een paardenfluistenaar of iets in die richting. die heeft ze er toen bijgehaald omdat ze het echt niet meer wist... daar kwam uit dat het paard niet door een bekende topiemand gereden wou worden... dus zij is een paar dagen later op het paard gestapt, niks aan het handje![]()
ik denk dat jij er zo ook wel eruit kan halen of het paniek, of iets anders is waarom die er zo heftig op reageerd
. Dus misschien is mijn ervaring ook iets om in jouw verhaal te bekijken. Misschien heeft jouw paard ook last van singeldwang. Want kun je zonder zadel wel op je paard hangen/zitten? Succes ermee. Jannepauli schreef:Je schreef: het paard heeft een ontsteking aan het oog.
Enig idee hoeveel pijn dat doet?
Ik zou dat eerst maar eens laten bekijken c.q. genezen voordat je wat anders doet.