Met of zonder sperriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freya25

Met of zonder sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 13:45

Sindskort worden er verschillende jonge paarden bij ons op stal ingereden. Bij een van hen is bij het hoofdstel de sperriem kapot gegaan en nou hadden wij een discussie over de nut van een sperriem en of het verstandig is het paard in te rijden met of zonder sperriem.

Nou heb ik verschillende argumenten gehoord, zoals het bit ligt stiller in de mond versus de sperriem houdt enkel de mond dicht en hier kan het paard misschien zelfs last van hebben. Weet iemand hier misschien het fijne van?

Alvast bedankt!
Freya

Zicky

Re: Met of zonder sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:48

Zoals de naam sperriem al zegt, zodat paardlief zijn mond niet kan opensperren. Bit gaat er echt niet stiller van liggen, dat ligt aan de welbekende hand van de ruiter.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:48

het fijne weet ik er niet van, maar ik rij mijn paard zonder neusriem
en mijn stalhoudster heeft ook een mylerbit en rijd ook zonder neusriem, haar paard gaat schudden door de sperriem nu heeft ze de hele neusriem weg gelaten en hij loopt weer rustig met zijn hoofd

mijn paard is western ingereden en dat gaat met bosal, zonder bit en geen strakke sperriem.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:51

Ik heb een hoge neusriem, dus zonder sperriem.
Ze heeft haar mond nooit open, alleen als ik hard trek oid, want het bit ligt gewoon goed.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:53

Ik rij ook zonder, zie er niet echt het nut van in. :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:54

Zonder.. Ik deed die van mij altijd zo los dat ik hem er uiteindelijk afgesneden heb. Heb daarna een prachtige extra brede engelse neusriem gekocht. De sperriem dient er enkel en alleen voor om de mond dicht te houden, en als die open gaat wil dat zeggen dat er al iets fout gaat. Voor de stabiliteit heeft hij geen enkel nut.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:54

Die van mij kan zelfs zijn mond open doen als ik bitloos rijd :') Volgens de instructrice zat dat in hem (ook het hoofd kantelen, wat er heel makkelijk uit te rijden was, dus andere instructrice :'))

Maar het heeft op zich geen nut... Merk alleen dat ik soms mensen tegen kom die hem echt gebruiken om aan te snoeren :S verschrikkelijk is dat... Mijn hoofdstel heeft er ook 1, die zit los.. (Dus oude verzorgster: " er moeten gaatjes bij, ik kan hem niet aansnoeren" :') tjah.. wat denk je...)

Nut heeft ie dus niet (of verkeerd ;)) dus zou hem lekker weglaten :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:56

Ik reed altijd met, maar mijn paard knabbelt nogal op het bit en duwt haar mond echt open tegen de sperriem aan, ik deed hem overigens niet heel strak vast. Dus ik dacht, als ik de sperriem er gewoon aflaat, dan doet ze het misschien minder, en dat klopt! Is per paard verschillend, ik vind het nu prettiger om zonder te rijden, maar ik heb ook paarden gereden die met weer fijner liepen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:57

Ik heb hem er eigenlijk puur er nog aan hangen omdat het 'hoort' bij mijn neusriem. Maar ik zit erover te denken om een nieuw hoofdstel te kopen en dan te gaan voor een hoge Engelse neusriem, ik heb mijn sperriem zo los, dat deze geen functie meer heeft en soms zelfs over de kin afzakt :+.

Ik zeg: Die riem heeft in principe geen nut, dus je kunt hem net zo goed af laten :).

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:57

Voor jonge paarden vind ik het sowieso beter om ze in te rijden met een lage neusriem...

Freya25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 13:59

Bedankt voor alle antwoorden, ik denk dat ik vanavond maar eens ga rijden zonder :)! Het bit ligt gewoon goed dus ik verwacht dat dit geen probleem is, en als dat wel zo is ligt het inderdaad waarschijnlijk aan de ruiter (aan mij dus!).

Ik vraag me dan wel af waarom zoveel paarden dan standaard met een sperriem gereden worden..

Freya25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:00

Jolet schreef:
Voor jonge paarden vind ik het sowieso beter om ze in te rijden met een lage neusriem...

Mag ik vragen waarom?

WillekeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:00

Ik rij zelf altijd zonder. Kan het verschil met nooit echt merken en daarbij hou ik persoonlijk niet zo van al die riempjes om de mond. Zo vrij en los mogelijk :)

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:00

Eerst liet ik de sperriem er wel altijd aan zitten, wel vrij los, nutteloos dus eigenlijk. Nu laat ik hem er gewoon af en het lusje waar hij aan hoort, aan de gewone neusriem, heb ik er maar af gesneden, staat ook mooier :j

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:01

Jolet schreef:

En die zijn lastig te vinden.... in mooie hoofdstellen.... Jammer, ben opzoek naar een leuk hoofdstelletje met lage neusriem, maar pony.

Maar volgens mij is het inderdaad zinloos zo een riempje.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:06

Omdat ik het idee heb dat het bit dan stiller ligt... Paarden zijn ook nooit onrustig in hun mond en hebben een stille aanleuning... Zodra dit goed gaat schakel ik over op een 'normaal' hoofdstel.
Gaat altijd prima zo

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:13

In principe kun je de sperriem toch gewoon er af halen (meestal loopt die door een lusje onderaan de neusriem... ). Ik lees namelijk dat iemand bovenstaand schrijft die er "af gesneden" te hebben, wordt daar mee bedoeld dat de sperriem vast aan de neusriem was gestikt (dat kom je toch niet veel meer tegen, dacht ik), of het lusje?

Sperriem heeft inderdaad naam te danken aan het dichtsnoeren van de mond zodat er door het paard niet "gemuild" of "gesperd" kan worden (= mond opendoen tijdens rijden).

Ik wil toevoegen dat het open"sperren" van de mond tijdens rijden een rijtechnisch probleem/ruiterfout is (mits gebit van paard in orde), maar benadrukken, dat het paard wel in staat moet zijn de onderkaak enigzins te laten "vallen" om zinnige aanleuning mogelijk te maken.
Met een strak aangetrokken "sperriem" gaat dat nooit mogelijk zijn.

Dat "laten vallen" ziet er overigens niet uit alsof het paard de mond open heeft. Het is het naar voren "loslaten"van de onderkaak die dus iets van plaats verschuift... daar moet wel ruimte voor zijn, wat er niet meer is bij een keistrak aangesnoerde sperrriem. Geldt ook voor een aansnoer-neusriem, trouwens.

Dus is de sperriem in feite overbodig en indien strak aangetrokken een kwelmiddel, een eerder uit ruitergemakzucht ontstaan "handig dingetje" om rijtechnische gebreken te verdoezelen.

Als je 'm zo los aangespt, dat het ding loopt te wiebelen en te klapperen, kun je hem er beter inderdaad afhalen, voor het rustig liggen van het bit zou je die al helemaal niet nodig mogen hebben, want dan past het bit niet of de ruiter zit te rukken en plukken.

In principe kun je qua goed rijderschap ook inderdaad de hele neusriem op zich weglaten, dat weinigen dat doen is een ander verhaal.

NODIG is de sper echter niet.

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:16

terpentijn schreef:
In principe kun je de sperriem toch gewoon er af halen (meestal loopt die door een lusje onderaan de neusriem... ). Ik lees namelijk dat iemand bovenstaand schrijft die er "af gesneden" te hebben, wordt daar mee bedoeld dat de sperriem vast aan de neusriem was gestikt (dat kom je toch niet veel meer tegen, dacht ik), of het lusje?

Ik bedoel dat lusje :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:20

Bit kan wel degelijk stiller gaan liggen door een sperriem. Mijn paard is erg beweeglijk in zijn mond. Hij speelt constant met zijn lippen en daar beweegt het bit door. Zelf heb ik een hele zachte verbinding, waardoor het erg nadelig is, gezien het bit dan meer beweegt als wanneer je er meer druk op hebt staan.

Met een sperriem (gewoon aangesloten, niet strak) beweegt het bit toch ietje minder omdat hij zijn lippen op die plek niet meer zo erg kan bewegen als zonder sperriem.

Nu rijd ik 9 van de 10 keer toch bitloos, maargoed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:36

Daar kun je dan ook van die rubberen bitringen voor gebruiken, ik noem maar iets.
Ik vind het ondingen, maar dan snoer je in elk geval de kin/kaak niet vast.
Ook ligt een bit stiller bij een Bus-D- of Kneveltrens.
De sper kan dus echt wel gemist worden als het om bitligging gaat.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:37

Ik rijd zonder en mocht ik hem eraan doen, is het voor de sier dus heel los. Ik vind een sperriem een onding.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:38

Freya25 schreef:
Ik vraag me dan wel af waarom zoveel paarden dan standaard met een sperriem gereden worden..

Omdat veel gedrag in de paardenwereld apengedrag is. Mensen doen dingen omdat anderen dit ook doen/omdat het zo hoort, zonder er verder bij na te denken of even bij stil te staan over het waarom.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:40

Bitringen of een ander bit helpt daar niet bij. :n Het zijn de bewegende lippen die het bit bewegen, ongeacht het soort bit. Een kneveltrens kan minder snel door de mond gaan oid maar kan net zo goed bijv. verticaal bewegen.

Ik doe mijn sperriem ook nooit strak en nu ik geen wedstrijden meer rijd doe ik helemaal niets meer tegen de beweging. Eerder op wedstrijd kreeg ik daar altijd commentaar op dat ik een sperriem moest gebruiken en die strak moest doen :n

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:50

Ja ik weet dat maar al te goed: op prive-dressuurles hoefde ik dus ook niet te verschijnen zonder sperriem.
Deed ik die voor de vorm dan aan en moest ik opletten dat ik die niet al te los deed, anders was het na tien minuten geroepen worden en werd de sper even 3 gaatjes aangetrokken.Auwww....

Aangezien de lessen werkelijk TOP waren, leerde ik dat voor te zijn door na/tijdens instappen te roepen" O ja wacht even, de sper heb ik nog niet aangesnoerd! En ik heb ook nog niet nagesingeld!" Stapte snel aan andere kant van de bak af, deed nasingelen (of nep-nasingelen, want ook daar hou ik niet van gesnoer) deed dan 1 gaatje sper er bij, of nepte het, en reed naar ieders tevredenheid (instructeur, paard en mijzelf) vervolgens de dressuurles.

Zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer... hahaha.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:54

Zelf voordat ik western ging rijden was die neusriem/sperriem allang verdwenen in het hoofdstel van onze draver. Dat ging prima.
Mijn jonge paard heb ik ingereden zonder 1 keer zijn mond toe te snoeren. En ja in het begin openen die veel zijn mond en wel eens gekke bekken trekken maar na een tijdje werd hij rustiger in zijn mond en voilà, het bit ligt nu gewoon rustig in zijn mond...
We kochten een paard dat altijd engels was gereden en altijd neusriem had aangehad, bij ons heeft hij altijd zonder gelopen.
Dus ik zeg: totaal overbodig. In het western rijden zie je nu ook meer en meer die "mouth shutter" tegen komen. Ik vind dat geen goede zaak. Leer je paard wennen aan het bit op een rustige manier en dan heb je dat niet nodig. Toen mijn trainer indertijd zei dat ik dit ook maar eens moest gebruiken heb ik resoluut neen gezegd en hij heeft daar verder niet op ingegaan.