Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

aeolusnr1 schreef:Ik vind het spijtig dat topicsteller, gewoon geen enkele reactie geeft.
Op deze manier ben je blijkbaar aan het praten tegen niemand, en is het ook een beetje een gevoel van tips of geen tips wat maakt het uit.
Ook dit geeft een beetje een teken van respect of geen respect weer.
aeolusnr1 schreef:Hol of bol, geeft aan het zitten niet zo heel veel verschil, want uiteindelijk sta je toch in verlichtte zit.
Maar persoonlijk zou ik toch aanraden net iets meer hol te kiezen, waarom ik dat zou kiezen is ; als ruiter moet je de richting die je uit wil met heel je lichaam aangeven, en vooral ook kijken waar je heen wil.
Als je dit met een ietwat holle rug gaat proberen zal dit het beste ook lukken, maar indien je als ruiter een bolle houding gaat aannemen dan zal je blik al gauw meer naar beneden gericht zijn, dus eigenlijk meer naar de hindernis toe en dat is verkeerd, je moet er echt overheen kijken naar een imaginair doel ergens ver daar overheen.
Tijdens de sprong verleg je dan je zicht naar een doel voorbij de volgende hindernis.
Met een holle rug druk je als het ware heel je lichaam de hoogte in , en das ook waar het paard tijdens het springen naartoe zou moeten gaan.
Bol is net meer naar beneden , blijf op de grond.
Dat hol en bol mag je natuurlijk niet gaan overdrijven, en is meer enkel vanuit de onderrug, schouders blijven gewoon open en breed, maar tijdens de sprong ga je dus ook met je handen toegeven en versmal je daarbij ook je schouders, bij het na de sprong opvangen ga je weer zitten en open je die schouders weer terug.
NiKip schreef:Ik heb zelf hol geleerd en zo leer ik het nu ook aan anderen.
Puur omdat als je met een holle rug zit (en ook je hakken netjes laag houdt) je eerder terug in het zadel valt ipv naar voren op de grond
Dit vind ik zelf veiliger en daarom doe ik het zo.

Geryon schreef:NiKip schreef:Ik heb zelf hol geleerd en zo leer ik het nu ook aan anderen.
Puur omdat als je met een holle rug zit (en ook je hakken netjes laag houdt) je eerder terug in het zadel valt ipv naar voren op de grond
Dit vind ik zelf veiliger en daarom doe ik het zo.
Kun je dit misschien wat meer uitleggen? Tijdens welke situaties? Boven de sprong neem ik aan?
Vooral ruiters die net beginnen met springen verliezen vaak hun evenwicht boven de sprong.