Hoe ver van te voren springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje_x

Hoe ver van te voren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 12:27

Hoi! Iemand zei ooit is tegen mij dat je paard best vroeg van te voren moet/hoort te springen. (dat het beter is ofzo). (Ongeveer 1 m van te voren)
Maar iemand anders zei tegen mij dat het juist verkeerd is, en dat je paard zo dicht mogelijk voor de hindernis omhoog moet. Het ziet er dan wel mooier/beter uit, maar is dat zo?
Is het echt verkeerd als je paard vroeg van te voren springt? Of is het juist goed? Of maakt het niet veel uit?

Mies1997

Re: Hoe ver van te voren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:30

Je paard moet als je uit galop komt ongeveer 1,5 meter voor de sprong springen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:34

Zo dicht mogelijk eronder moet niet.
Theoretisch gezien, een paard springt omhoog (niet recht omhoog), en maakt dan een soort boog, een soort parabool :). Het komt het beste uit, dat het moment waarop het paard op z'n hoogst is, het dan over de hindernis gaat.
Bij lagere hindernissen kan een paard dichterbij komen, dan bij hogere hindernissen. Bij hogere hindernissen heeft een paard meer 'tijd' nodig om hoog genoeg te komen.

Goed uitkomen voor een paard is daarom héél erg belangrijk, zeker als het hoger wordt. Want stel, het paard kan max 1,50 springen (theoretisch gezien). Dan wil je dit vermogen optimaal gebruiken, en ervoor zorgen dat het paard ook echt die 1,50m kan springen. Springt hij heel erg laat, dan is hij nog niet op z'n max op het moment dat hij bij de hindernis is, en tikt hij hem dus aan. Springt hij te vroeg, dan is hij alweer op weg naar beneden, en tikt hij de hindernis aan.
Bijna alle springfouten zijn inschattingsfouten, door ruiter en/of paard. Zeker op lagere hindernissen heeft het niks met vermogen te maken.

Welke afstand een paard exact voor de hindernis moet afzetten, is afhankelijk van d ehoogte van de hindernis. Bij een grotere hindernis eerder, dan bij een lagere hindernis.

edit: wat mies1997 zegt klopt dus lang niet altijd.
Ik heb ergens gehoord (weet niet in hoeverre het een waarheid is), dat tot 1m je kan rekenen de hoogte van de sprong horizontaal. Dus 70cm hoge sprong, 70cm van te voren afzetten.
Weet niet in hoeverre dit altijd waar is. Hier op Bokt gezien.

Paardje_x

Re: Hoe ver van te voren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 12:49

Bedankt

als ik wat verder van te voren spring basculeert ie ook beter, en haalt ie hoge hindernissen (80 cm, 1 m) beter. verschilt het ook hoe groot je paard is? dat als je paard groter is ie ook wat verder weg van te voren springt?