De draad weer opppakken...Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

De draad weer opppakken...Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 21:12

Hey hallo,

Ik vroeg me af of er mensen in een zelfde situatie hebben verkeerd of misschien nog steeds verkeren als ik en mijn paardenbeest.

We hebben een holsteiner ruin van momenteel 19 jaar. Ongeveer 5 jaar geleden begon Leroy flink met zijn hoofd te schudden tijdens het rijden. Daarnaast werd hij erg onrustig en schopte hij met zijn voorbenen ver vooruit (had dit nog nooit eerder gezien bij een paard). We hebben toen van alles en iedereen erbij gehaald: dierenarts, osteopaat, homeopaat. De laatste had een vermoeden van een allergie, alleen welke en precies waar voor Leroy allergisch was moest hij met een levend bloed analyse doen. Dit hebben we gelaten we waren het na drie jaar zat om weer waarschijnlijk op niets uit te komen. We hadden mn of meer besloten dat ons paardenbeest gewoon lekker op wei zou gaan grasmaaien. Klaar, dan maar niet meer rijden.

Toch, ik bleef nieuwsgierig en kocht zo'n super eenvoudig neusnetje. Ik dacht: "Ach, wat kan het schelen, nooit geschoten is altijd mis. Dus na ondertussen alweer 4 jaar nog eens het zadel erop gegooid en dat maffe neusnetje aan het hoofdstel 'gemonteerd'.

En verrek, onze knol liep ineens niet meer te briesen en schudden alsof zijn leven er vanaf hing!

Vorig jaar was ik zwanger van onze dochter en leek het me niet zo'n slimme zet om tijdens mn zwangerschap de draad weer op de te pakken. Nu ( bevallen en helemaal terug de oude) zijn we ondertussen weer een maandje bezig met longeren en ja, ik heb er ook alweer een paar keer voorzichtig opgezeten wat erg goed is gegaan. Mijn paard is een vrij brave van nature... :o

Mijn droom is om weer terug met hem naar buiten gaan, lekker lange buiten ritten maken zoals we dat voor het hele allergie verhaal deden. Alleen wil ik het rustig aan doen met hem.

Hoe en in welke volgorde zouden jullie de draad weer oppakken?
Ik dacht aan het volgende:

1. Longeren/ rijden ( conditie en aandachtsspanne verbeteren, hier ben ik nu mee bezig...).
2. Rijden (weer helemaal aan de hulpen krijgen).
3. Rijden maar ook weer wat schrik training ( paard is ruim 5 jaar niet meer van het erf of van de wei geweest!)
4. Na het rijden een klein blokje om zonder verkeer in de route ( dit kan want we wonen meteen met de wei tegen het veld aan).
5. Na het rijden het blokje om groter maken en langzaam ook weer wat routes plannen langs verkeer.

Op deze manier heb ik trouwens mijn eerste en ook dit paard verkeersmak gekregen...Overigens gaat er ook een verkeersmakke pony mee naar buiten...

Er zullen genoeg mensen zijn die zeggen: "Zeur niet, gewoon zadel erop pleuren en gaan met die banaan"...
Ja, dat moet iedereen zelf weten. Ik vind het eerlijker naar het paard en ook veiliger voor mezelf, het paard en het verkeer om alles weer rustig op te bouwen... :j

Is dit iets, of zouden jullie het geheel anders aanpakken?...

ingvdh

Re: De draad weer opppakken...Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:42

ik mis de optie met ervaren paard mee, zo ergens tussen 3 en 4.
zo ga ik naar buiten, gewoon achter een zeer ervaren, verkeersmak paard aanhobbelen. Dat paard kijkt nergens van op en die van mij leert zo dat er geen spoken zijn, hij vindt het wel spannend, maar omdat het andere paard niets doet gaat hij er braaf achteraan. Zo leert hij dat er niets aan de hand is.

De laatste keer was het anderom overigens, we moesten langs enge tractoren en hadden ong 1 meter ruimte tussen tractor aan de ene kant en geul aan de andere kant. Ik was al in de stressstand geschoten. Vriendin op mak paard riep "niet zeuren gewoon rijden", haar paard tippend langs de trekkers, die van mij hevig om zich heen kijken en cool als een kikker erlangs zoekend naar de enge dingen die hij niet vond. Trekkers waren in zijn ogen totaal niet eng. Zo zie je maar weer, wij maken er een groter drama van dan de paarden.

Maar ik zou er geen heel schema van maken hoor, je maakt het veel groter dan het daadwerkelijk is. Als je paard auto's gewend is op het erf, is het langs de weg ook niet eng. Als hij voorheen goed verkeersmak was, zal hij dat nu nog wel zijn.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:00

Gewoon doen wat je die dag wilt doen. Je kent je paard. Na het rijden of longeren kun je ook even een rondje wandelen? Beetje uitbreiden en dan met een ander naar buiten. Je voelt zelf wel wanneer dat kan. Komt best goed!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:58

ED --> RT-P

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:07

Zowiezo wel beginnen met longeren, het paard moet zijn balans weer terug vinden om jou goed te kunnen dragen, en je bouwt gelijk zijn conditie weer op :) Misschien een keer voor afwisseling (in welke stap je ook bent) ook specifiek een dag op het grondwerk richten, zodat hij ook weer meer vertrouwen in jou krijgt en jij je leiderschap verbeterd. Schriktraining is natuurlijk altijd leuk, dus gewoon doen ;) Verder is het jouw paard, jij weet wat goed voor hem is en jij voelt dat het beste aan ;)

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:29

Het eerste wat in me opkwam was 'ze zou eens een neusnetje moeten proberen', maar dat heb je dus gedaan :D. Zodra de eerste pollen in de lucht komen doe ik m om bij Indy en het werkt perfect! Fijn dat je nu weer lekker met je paardje kan rijden.

Ik denk dat je wel een mooi 'opbouwschema' hebt, maar wat de anderen ook al zeiden; jij kunt het zelf het beste aanvoelen. Misschien voelt het na een paar keer longeren en een keertje rondhobbelen in de bak wel zo goed dat je een klein rondje buiten langs de weg ook wel aandurft.

Volgens mij komt het allemaal wel goed zolang je jezelf niet te druk maakt en lekker rustig aan doet. :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 19:22

nee, ik maak me zelf niet zo snel druk maar juist omdat het zo'n brave is ga je makkelijk te snel... en die ervaring heb ik al es eerder opgedaan met een paard.. "ach, hij kan dat toch allemaal al"... en vanuit die gedachte een paard een trauma bezorgd waar je altijd langer mee bezig bent om het weer recht te breien dan dat je het 'scheef hebt gebreid..."( snappen jullie het nog?!)...

@ingvdh: ja, er gaat telkens een brave verkeerssmakke pony mee... staat in het regeltje onder puntje 5... :)

@branca: ja, ik weet niet wat het is maar ik voel me relaxter op een paard dan er naast mocht hij gaan stuiteren... misschien raar maar wel waar... :)

@ esss: ja, potverdrie het heeft alles bij elkaar 4 jaar geduurd en we waren een dierenarts, osteopaat en homeopaat verder maar uiteindelijk kom je toch daar waar je zijn moet... ;)

@Xnavrant, grondwerk doen we ook regelmatig... ook tijdens de periode dat ik niet wist dat hij pollenallergie had en niet kon rijden, was dit het enige wat wel nog ging... hij kan volgen, en stoppen op commando, twee passen achteruit op commando, opzij en de hele riedel ook in draf... super leuk vindt hij dat! :) ( en het vrouwtje natuurlijk ook... ;)

Thanx voor jullie feedback! Waardeer ik enorm!

Han_lageland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:46

Persoonlijk denk ik dat met de stappen niets mis is maar dat je ze redelijk snel kunt doorlopen. Natuurlijk moet hij wel weer conditie opbouwen maar het is juist fijn om op den duur lekker rechte stukken te kunnen rijden, dit kan in de bak niet. Ervaren pony mee is praktisch en eventueel iemand op de fiets of wandelend zodat mocht er een onzekere situatie is er iemand mee kan lopen.
Verder vooral zelf vertrouwen hebben en met rust en positiviteit oplossen, wel consequent blijven! Niet belonen bij schrikreactie (ook niet straffen natuurlijk), wel rust en vertrouwen geven.

Longeren is prima voor het opbouwen van conditie en balans, voor de opbouw van balans onder het zadel is het voor het paard makkelijk om met de ruiter rechte stukken te rijden ipv oefeningen in de bak.

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:02

Qua hoofdschudden herken ik het verhaal heel goed.
En was het netje ook een oplossing.
Verder is het jouw paardje en jij kent hem beter dan iemand hier
Verder klinkt je plan van aanpak heel erg goed.
Liever een keer te rustig, dan een keer te slaan iets willen doen met alle gevolgen van dien.
Zet hem op! Ik volg je hier ;)