Kan ineens mijn benen niet meer stil houden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Kan ineens mijn benen niet meer stil houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 12:21

Lieve allemaal,

Sinds ik mijn nieuwe bijrijdpaard heb kan ik ineens mijn benen niet meer stil houden. Heel erg vervelend.
Ik heb dit probleem nooit eerder gehad. Het lijkt net alsof ik mijn paard continu aandrijf, terwijl ik helemaal
niet probeer mijn paard aan te drijven. Het gaat echt alleen om mijn onderbeen, en dan vooral mijn voet.
Gekke is dat het vooral mijn rechterbeen is, op beide kanten. Dus niet persé de binnen of buiten kant.
én ik heb het alleen in draf, zowel bij licht rijden als bij doorzitten.
leeneliefje @ [RT-HAW] Tinker kyle in de buitenbak.

In dit topic staan twee filmpjes, voor een beeld erbij.

Heeft iemand tips of een idee waar dit aan kan liggen?

Groetjes
Eileen
Laatst bijgewerkt door leeneliefje op 21-05-13 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_K

Re: Kan ineens mijn benen niet meer stil houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:23

Ik heb dit probleem ook met mijn nieuwe bijrijd Fries. Op andere paarden, geen problemen, maar hier kan ik niet eens normaal doorzitten. Gelukkig hebben anderen dit ook op ditzelfde paard.

Ik lees even met je mee.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 12:24

Oke! Ja bij mij is het ook alleen bij dit paardje, terwijl deze helemaal niet zoveel verschilt met mijn fjord die ik eerst reed, waarbij het wel goed ging.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:21

Ik zie in je filmpje dat je best beweegt in de draf ja. Ik had het probleem ook met de draf en ben daarom heel veel gaan doorzitten zonder beugels. Daardoor verstevigde mijn zit en zat ik daardoor veel stabieler. Waarschijnlijk bewegen je je benen zoveel omdat je teveel druk zet in de beugels. Dus zonder beugels rijden ga je met de juiste zit leren lichtrijden en zouden je benen ook minder moeten gaan bewegen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 06:11

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

kaylee0818

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:48

Mijn moeder heeft hier ook veel last van. Zij heeft toen als tip gekregen om een aantal keer tijdens het rijden de verlichte zit aan te nemen en haar benen zo stil mogelijk te houden. Lukt dit, ga je weer lichtrijden. Bij haar heeft het goed geholpen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:13

Ik denk dat je een gecombineerd "probleem" hebt. Ik heb even snel naar je filmpjes gekeken en wat mij als eerst opvalt is dat je een vriendelijke ruiter bent die net niet in balans zit.
Je onderbeen ligt te ver naar voren. De lijn: oor-schouder-heup-enkel is niet verticaal. Wat ik verder niet goed kan beoordelen van de filmpje is of je paardje wel helemaal correct over de rug loopt. Mijn ervaring is dat als een paard net niet los is in de rug je ook je benen niet stil kan houden. Maar nogmaals ik kan dat niet beoordelen van deze filmpjes.

Probeer eens je benen verder terug te leggen. En dan doel ik voornamelijk op je bovenbeen. Het idee hebben dat iemand achter je loopt en je aan je knieën en enkels wat terug trekt. Moeilijke is wel dat je daarbij wel met een zachte zit in je zadel moet blijven of gaan zitten. Het gaat je waarschijnlijk niet in één keer lukken om je benen verder terug te leggen, maar met een hoop oefenen en geduld kom je er vast wel.
Nu zal je misschien denken wat hebben mijn been positie nou te maken met hoe stil ik ze kan houden? Nou een hoop, want als jij zachter land in je zadel kan je paard zijn rug beter gebruiken. Om te testen of je je benen correct hebt liggen kun je dit zelf testen: je draaft en rijdt licht. Maar dan ga je niet staan, zit, staan, zit, staan, zit enz. Maar je doet het volgende: staan, staan, zit, staan, staan, zit, staan, staan, zit, enz. Als je dit kan zonder moeite en dus in je zadel te ploffen, dan zit je hoe dan ook je paard minder in de weg en zou het mij niet verbazen als je je benen stiller gaat houden.

RaymondP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:48

Misschien een idee om aan de longeerlijn te gaan zonder beugels om het zo aan te leren om je benen stil te houden?

Win_pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:25

het lijkt op het filmpje alsof je heel dwangmatig zit.
mischien knijp je onbewust je knieën in het zadel om netjes te blijven zitten.
zoals al meerdere malen boven staat aangegeven, probeer eens zonder beugels te rijden. denk er wel om dat je dan niet nog harder gaat knijpen!
je moet echt vanuit je billen zitten en je benen lang houden dan zit je goed ontspannen.

succes :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:21

Het doorzitten en stil houden van je benen op een tinker en zeker zo'n type tinker is heel wat moeilijker dan op een gewoon rijpaard, ik rij zelf 2 verschillende type tinkers en daar zit ook een groot verschil tussen je moet er gewoon even aan wennen.
Wat mij opvalt is dat je beugels voor mijn gevoel te lang zijn ( je knieen steken bijna voor je zadel uit), je op je kont zit ipv op je zitbeenknobbels en daardoor achterover zit en je benen te ver naar voren liggen. ( voel zelf maar eens goed waar je zitbeenknobbels zitten en of je er voor, op , of achter zit dit kan ook gewoon als je op je stoel zit)
Doe je beugels eens een gaatje langer en ga op je paard zitten zonder beugels in te doen.
Pak aan de achterkant je bovenbeen vast draai die naar buiten zodat je dijen meer aansluiten laat je benen afhangen, je beugels moeten ongeveer tot je enkel komen dit is de juiste maat.
Als je nu je beugels in doe zal je zien dat je benen ook al automatisch verder naar achter liggen, als je recht op zit kijk dan eens naar beneden je mag je tenen net niet zien.
Probeer tijdens het rijden de focus op je bovenbenen en bekken te leggen dat wil niet zeggen dat je daar vast moet gaan houden, maar juist los laten. en lang maken.
Als je het vnl aan 1 kant doe kun je ook eens wat rek oefeningen doen tijdens het rijden, beugels uit doen en je arm aan de kant waar je je been optrek omhoog doen alsof je de wolken wil raken, je maakt je heel lang en houd dit even vast, als je het in stap kan dan ook in draf.
Ik heb een aantal zitlessen gehad met bovenstaande tips en die hebben mij goed geholpen bewust te worden van mijn lichaam.