Paard links stijf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSUPERMATiC

Paard links stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:50

Ik heb een vraagje, mijn paard loopt linksom wat moeilijker dan rechtsom. Nu snap ik wel dat elk paard een moeilijke kant heeft maar bij hem is het dan wel een erg moeilijke kant. Met dressuur en springen, met springen springt hij linksom langs de sprong of je moet er echt heel veel moeite voor doen en met dressuur ontspant hij niet als hij linksom gaat en rent onder je weg. Mij leek het verstandig om een Osteo te laten komen, dat doe ik ook zeker wel. Maar nu vroeg ik me af of er meerdere paarden zijn die dit hebben of hebben gehad en wat jullie ervaringen ermee zijn. En of het na een keer naar de osteo weg is.

Alvast bedankt!
Groetjes Shequeena

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:01

Het ligt er uiteraard aan in wat voor een gradatie een paard last heeft van scheefheid, of er een osteo bij moet komen en hoe veel sessies er dan nodig zijn. Ik heb zelf nog nooit een osteo nodig gehad bij mijn paard.
Een goed zelf te hanteren oefening om je paard recht te richten is om veel tweede hoefslag te rijden in de drie gangen. Doordat je de aanleuning van de kant weg neemt, leer je je paard recht op zijn eigen benen te lopen. Een andere tip is om buitenstelling te vragen op de goede kant. Hiermee 'stretch' je de minder goede kant uit. Verder natuurlijk veel figuren rijden om het paard op beiden kanten soepel te krijgen.
Dat gezegd hebbende, als je paard heel erg last heeft van scheefheid is het goed mogelijk dat het niet zelf weg te rijden is, maar dat er inderdaad zoiets als een osteo bij moet komen. Sommigen hebben er veel baat bij, anderen zitten na 1 keer rollen weer net zo vast als voorheen.
Ik zou zeggen, verdiep je goed in welke osteo's goed aangeschreven staan en probeer het gewoon. :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:09

Ik zou er wat longeren bij pakken en dan wel de dubbele longe, dit afwisselen met langelijnen, als je daar ervaring mee hebt. Zo kun je je paard ook goed gymnastiseren. Verder helemaal met Whild eens!

xSUPERMATiC

Re: Paard links stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 22:21

Dankjewel voor de tips, ik heb geen ervaring met lange lijnen en dubbele longe nee.. Zal even kijken wat daarover valt te vinden op internet en misschien even een instructeur zoeken voor dit soort dingen. Ik heb wel iemand die een soort van les geeft maar heb toch liever iemand die er echt voor heeft gestudeert.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:23

Heel veel overgangen maken..
Stap , draf , stap , draf , stap , draf..

xSUPERMATiC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 22:24

_nvds schreef:

Dan ook laten nageven of is dat weer iets teveel gevraagd, en gewoon niet bezig zijn met de nekstand?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:31

xSUPERMATiC schreef:
_nvds schreef:

Dan ook laten nageven of is dat weer iets teveel gevraagd, en gewoon niet bezig zijn met de nekstand?

Naja daar mag je paard als het goed is niet stijf op lopen..
Moet je echt veel aan je paard vragen voor nageven ?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:31

Als je met nageven een krulletje of 'aan de teugel' bedoelt, nee niet gericht mee bezig houden. Dat is een gevolg van correct lichaamsgebruik en een scheef paard kan dat niet correct simpelweg omdat hij scheef is. Rechtrichten en beide kanten soepel houden/maken is belangrijk en er is vast iemand op Bokt of Google te vinden bij jou in de buurt die jou ermee kan helpen... Vanaf de grond en/of in het zadel!

Pas vooral op, dat als je je op de slechte hand gaat richten, de goede kant niet vergeet. Anders begint het liedje opnieuw maar dan zit hij op de andere kant vast. Gebeurd vaak genoeg.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:49

Wat doe jij anders op de linkerhand?