Probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Levidepevi

Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:37

Hallo bokkers!
Een pony op de manege wil niet/nauwelijks in stelling lopen ik vraag het zo; Ik druk mijn binnenbeen aan, doe mijn binnenteugel iets van de hals af en geef in mijn buitenteugel mee maar heb wel contact.
Als hij niet reageerd doe ik het 2x opnieuw en dan als hij nog niet reageerd geef ik een tikje maar dan galoppeerd hij aan dan neem ik hem weer langzaam terug op mijn buitenteugel wat kan ik hier tegen doen dat hij wel inbuigt zonder aangaloppereren.

Sorry voor de typefouten ik zit op de tablet.

canela

Re: Probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:40

Mischien kun je het zweepje in de binnenhand tegen de hals aan leggen? een tik geven als het niet lukt helpt niet, dat snapt een paard niet.. Het zou ook kunnen dat het paard vast zit of wat scheef is waardoor dit voor haar erg moeilijk gaat :j

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:41

Ik bedoel niet echt een tikje maar ik leg het zweepje aan achter mijn kuit het kan best dat hij scheef is er rijden ook andere op dan ik.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:44

Eerlijk gezegt veeel manege paarden/pony s kunne het niet omdat er te veel verschilende mensen/kinderen erop rijden

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:46

Je manier van vragen is in ieder geval goed, ga zo door :)
Mijn idee/ervaring met manege paarden is dat de meeste, en dan vooral de beginnerspaarden domweg rondjes sloffen, ze zijn als het ware 'hard' gemaakt voor de hulpen.

Ik weet, dit is niet bij alle manegepaarden zo!!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:48

De vraag is of je pony het niet begrijpt, of dat deze moeite heeft met deze stelling. (lijkt mij waarschijnlijker).
Ga meer voltes en wendingen te rijden. Vraag begeleiding van je instructeur, zodat zij/hij kan uitleggen wat je kunt verbeteren.
Het gaat er om hoe je als ruiter je rijdier begeleidt om tot stelling en buiging te komen. Dat gaat soms om milimeters/grammen. Dit is achter de PC niet uit te leggen.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:42

Mijn instructrise loopt er nu steeds naast en ze laat hem inbuigen zoals ik het doe maar er loopt nu iemand naast en we rijden nu ook steeds op het midden zodat hij op zijn eigen benen moet lopen.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:15

Ik ben het met het voorgaande eens. Manegepony's worden door veel mensen gereden, en de 1 rijdt zo en de ander weer Zo. Vaak komen ze dus gewoon vast te zitten of zijn ontzettend scheef. Daardoor kunnen ze er veel moeite mee hebben. Eerst moet de pony weer soepeler worden, en ben bang dat het niet gaat lukken als je er 1 keer per week iemand op rijd die hem los werkt

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:32

Klopt, veel manegepony's zitten vast of zijn gewoon onverschillig voor de hulp. Betekent niet dat je het niet kan blijven proberen! Loopt hij nagevelijk? Zo nee, kan je daar eerst mee aan de slag. Is het bij één kant, of allebei? Probeer zoals senna zegt veel voltes en wendingen te rijden. En tenslotte, probeer niet gefrustreerd te raken, als het echt niet lukt, kun je je beter concentreren op andere dingen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:44

Helaas zie je dat bij veel manege paarden en pony's. Elk paard is scheef dat is niet raar, maar een paard dat correct gereden wordt zal zo recht mogelijk worden. Maar met alleen correct rijden kom je er niet altijd, soms heeft hij ergens last van waarom het niet lukt om ze recht te krijgen. Hoe losser en rechter een paard is hoe fijner hij kan lopen.

Het moeilijke met manege paarden is dat er veel verschillende mensen op rijden, wat opzich geen probleem is, mits alle ruiters over voldoende ervaring beschikken. En daar zit nou net het probleem. Manege paarden worden ook gereden door mensen die echt net begonnen zijn en die kunnen het paard niet leren rechter te worden en zijn lijf beter te gaan gebruiken.

Wat kan jij nou doen om hem te helpen: om te beginnen doorgaan met waar je mee bezig bent. Maar let er dan wel goed op dat je recht boven zijn rug blijft zitten. Gevaar is namelijk dat als je veel binnen been geeft dat je daar door inklinkt in je binnen heup en met je gewicht meer aan de buitenkant van zijn rug komt te zitten. Als dat gebeurt wordt het voor hem wel heel moeilijk om netjes in te buiten om je binnen been.
Wat het mooiste zou zijn is als je veel kan wisselen in het links en rechts om rijden. Maar gok dat dat niet mag tijdens de lessen. Wat je dan wel kan doen is veel mini gebrokenlijnen rijden. En dat afwisselen met overgangen en tempo wisselingen. Door steeds te wisselen van richting en tempo nodig je hem uit dat hij wat losser en rechter wordt. Maar let wel op dat je zonder gebruik van je binnen teugel je wendingen rijdt. En dat je op kleine hulpen tempo wisselingen rijdt.