Ik ben nu 2 jaar bezig met een 15 jarige fries x percheron die z'n hele leven als hengst dag en nacht op stent heeft gestaan bij een boer en dus ook nog helemaal nooit iets heeft gezien (behalve de muur). Hij is geruind en 3 jaar terug ben ik met hem aan de slag gegaan, hij pakte het super goed op alleen duurt alles iets langer voordat het een beetje blijft hangen in z'n hoofd. Het is wel een ontzettende paniekschopper. We nemen alle tijd en hebben onwijs veel geduld met hem, hij doet het dan ook super goed en vind het duidelijk erg leuk.
Aan de longe is hij super werkwillig en lekker voorwaarts, luistert ook erg goed. Nu ben ik er 2 weken terug voor het eerst opgestapt (wat overigens ontzettend goed ging!
) De eerste keren niks van hem gevraagd maar gewoon lekker rond gestapt terwijl mn moeder ernaast liep, hij vond het nog wel een beetje spannend en hangt dan ook best wel op degene die er naast loopt. Nu begint hij steeds stoerder te lopen en gister hebben we hem iets meer aan het werk gezet. Het probleem was nu dat hij onder het zadel alles behalve voorwaarts denkt en bij alles wat hij eventjes spannend vindt (als ik even een beetje beweeg ofzo) dat hij dan direct stil gaat staan (dit deed hij eerst ook altijd aan de longe, dat is er nu wel volledig uit). Vervolgens kost het een heleboel geduld voor hij weer durft te stappen. Ik weet dat hij eigenlijk bij alles wat er gebeurt voorwaarts moet blijven denken.
Gister ging mn moeder hem longeren terwijl ik erop zat en dat ging stukken beter, hij reageert super op stem. Vooral aan de longe, hij draafde zelfs stiekem 4 passen aan! Hij vindt het duidelijk makkelijker om echt op z'n eigen benen te lopen maar vind het lastig om dat op te zoeken.
Wel is hij aan de longe dus meer bezig met degene die hem longeert dan die er boven op zit.
Nu was mijn vraag eigenlijk, hoe kan ik dit het beste verder aanpakken? Zelf zat ik te denken aan het zo verder door te zetten en dat ik hem dan langzaam maar zeker ga proberen over te nemen aan die longeerlijn waardoor ik hem dus zelf steeds meer ga 'rijden' en dat ik dus uiteindelijk degene die hem longeert niet meer nodig heb. Ik moet natuurlijk dan ook de stemhulpen laten overwennen aan beenhulpen, maar dat lijkt geen probleem.