15 jarig paard net onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankehoix

15 jarig paard net onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 09:43

Hoi allemaal! :D

Ik ben nu 2 jaar bezig met een 15 jarige fries x percheron die z'n hele leven als hengst dag en nacht op stent heeft gestaan bij een boer en dus ook nog helemaal nooit iets heeft gezien (behalve de muur). Hij is geruind en 3 jaar terug ben ik met hem aan de slag gegaan, hij pakte het super goed op alleen duurt alles iets langer voordat het een beetje blijft hangen in z'n hoofd. Het is wel een ontzettende paniekschopper. We nemen alle tijd en hebben onwijs veel geduld met hem, hij doet het dan ook super goed en vind het duidelijk erg leuk.
Aan de longe is hij super werkwillig en lekker voorwaarts, luistert ook erg goed. Nu ben ik er 2 weken terug voor het eerst opgestapt (wat overigens ontzettend goed ging! *\o/* ) De eerste keren niks van hem gevraagd maar gewoon lekker rond gestapt terwijl mn moeder ernaast liep, hij vond het nog wel een beetje spannend en hangt dan ook best wel op degene die er naast loopt. Nu begint hij steeds stoerder te lopen en gister hebben we hem iets meer aan het werk gezet.
Het probleem was nu dat hij onder het zadel alles behalve voorwaarts denkt en bij alles wat hij eventjes spannend vindt (als ik even een beetje beweeg ofzo) dat hij dan direct stil gaat staan (dit deed hij eerst ook altijd aan de longe, dat is er nu wel volledig uit). Vervolgens kost het een heleboel geduld voor hij weer durft te stappen. Ik weet dat hij eigenlijk bij alles wat er gebeurt voorwaarts moet blijven denken.
Gister ging mn moeder hem longeren terwijl ik erop zat en dat ging stukken beter, hij reageert super op stem. Vooral aan de longe, hij draafde zelfs stiekem 4 passen aan! Hij vindt het duidelijk makkelijker om echt op z'n eigen benen te lopen maar vind het lastig om dat op te zoeken.
Wel is hij aan de longe dus meer bezig met degene die hem longeert dan die er boven op zit.

Nu was mijn vraag eigenlijk, hoe kan ik dit het beste verder aanpakken? Zelf zat ik te denken aan het zo verder door te zetten en dat ik hem dan langzaam maar zeker ga proberen over te nemen aan die longeerlijn waardoor ik hem dus zelf steeds meer ga 'rijden' en dat ik dus uiteindelijk degene die hem longeert niet meer nodig heb. Ik moet natuurlijk dan ook de stemhulpen laten overwennen aan beenhulpen, maar dat lijkt geen probleem.

Charis1

Re: 15 jarig paard net onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:47

Misschien dat jij, terwijl je moeder hem longeert, zelf de stemcommando's kan gaan geven en zo langzaamaan opbouwen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:57

Misschien kan je naast het rijden ook wat grondwerk doen, zodat hij niet alles meteen meer zo spannend vindt. Het is ook een shock als je wereld 10 jaar lang niet groter was dan een muur.
Goed dat jullie hem van dat leven verlost hebben!
En verder gewoon doorgaan met rijden, langzaam opbouwen. Misschien kan je in een later stadium achter je moeder aan rijden, als zij op haar paard rijdt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:02

Ik vind longeerlijnen altijd een beetje gevaarlijk met onbeleerde paarden, als er iemand op zit. Pak liever een lang halstertouw en klik die aan het (touw)halster onder het hoofdstel.
Ik ben ook heel erg van de eerste keren met barebackpad rijden omdat je dan heel precies alles aanvoelt, en het paard ook. Waar je dan als eerst het sturen perfect kunt aanleren op je zit. Hij zal dan ook minder snel schrikken van jouw bewegingen, aangezien je direct op hem zit.. met zadel heb je dat niet. Eens het sturen en de rem erop zit, kun je aan het halstertouw met je moeder eraan de draf leren en alles rustig uitbreiden.

Dat stil staan als hij gespannen wordt zie ik als een goede eigenschap, dat is beter dan als een ongeleid projectiel rond te rennen, nu is hij ook voorzichtig. Dat hij daarna weer vooruit gaat, komt vanzelf denk ik!

Grondwerken vind ik ook een goed idee. Ik denk dan aan lange lijnen.

Wat ontzettend sneu dat hij zo lang zo erbij heeft gestaan, en wat een lieverd dat hij het zo goed oppakt!!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:25

Grondwerk doe ik een boel met hem. Het is ook duidelijk dat hij alles zo goed oppakt uit volledig vertrouwen. Achter mn moeder aanrijden is wel een slim idee, hij is ontzettend gek op het paard van mn moeder!

Zo deden we het inderdaad eerst (niet longeren maar de longeerlijn gebruikem als gewoon lang touw) maar het probleem was dan dat hij heel lastig op zn eigen benen ging lopen en echt bijna in mn moeder haar broekzak kroop. Wat betreft het barebackpad ben ik het volledig met je eens. Ik heb zelf leren rijden zonder zadel en heb ook op hem al een keer zonder zadel gezeten, puur voor het gevoel inderdaad. Ik weet dat met barebackpad uiteindelijk beter voor z'n rug is, er is zeker wel de mogelijkheid die aan te schaffen :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:32

Denk dat je zo goed bezig bent. Gewoon doorgaan. En je moeder niet de hulpen laten geven, maar die zelf geven. Dan komt dat vanzelf goed. Paard vind het eerst vreemd dat er iemand op zijn rug zit. En dat hij nu de hulpen daar vandaan hoort komen. Gewoon lekker de tijd nemen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:01

Uiteindelijk is een goed passend zadel met boom het fijnst voor een paardenrug vanwege de druk die verdeeld wordt. Maar daar kun je dan ook altijd nog voor kijken! +:)+
Ik denk ook dat je goed bezig bent, succes ermee!!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:17

Dankjulliewel! :D
Er ligt een goed passend zadel op, was wel een hele klus om die te vinden met zo'n gigantisch kort en breed paard :')

SAH1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:39

Allereerst wat sneu dat hij zolang tegen een muur heeft gekeken:(. Ik zou zeggen gewoon zo door blijven gaan, hem de vertrouwen geven. Mijn oude paard was welliswaar gewoon 3,5 jaar toen ze werd ingereden maar die bleef ook stil staan. Achteraf heb ik wel zoiets liever een paard dat stil staat dan er van door vliegen maar goed handig is het niet. Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen door haar vertrouwen en ruimte te geven en goed voorwaarts te rijden. Wat jij idd al zij dat hij gek is op het paard van je moeder. Lekker zo door blijven gaan en jullie komen er wel.!