Scheef paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xChanelx

Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 13:02

Hallo allemaal.
Ik rijd sinds september een nu 5 jarig paard.
Deze is toen ingereden.
Eerst had ze veel problemen met het op links aangalopperen, hier sprong ze verkeerd of overkruist aan.
Dit had natuurlijk te maken met haar balans en na veel geduld én focus, galoppeert ze goed aan op links.
Nu heb ik een volgend probleem gekregen.
Als ik op de linkerhand rijd en ik laat de teugels helemaal los, dan gaat ze zo van de hoefslag af en valt dus helemaal naar links. Op de rechterhand gaat ze ook naar links, als ik bijv. binnenhoefslag rijd.
Ook met stelling/buiging op de volte heb ik vaak heel veel contact op rechts en eigenlijk een losse linkerteugel.
Wat ik al doe:
- veel binnenhoefslag
- op eigen benen laten lopen/weinig met mijn handen eraan zitten, omdat ik dan alleen de voorhand naar de goede kant 'trek', i.p.v. haar recht te laten lopen
- veel wendingen en dan vooral met rechterbeen naar linkerteugel laten lopen, zodat ze links ook 'vastpakt'
- oefenen met wijken voor druk, zodat ze, als ze wegloopt, weer makkelijk teruggezet kan worden.
Ik weet het, het is een jong paard, dit ligt o.a. aan de balans en rechtrichten lukt niet in een weekje,
maar ik vroeg me af of jullie nog handige oefeningen/tips weten.
Zelf ben ik ook sterker in mijn rechterhand, hier ben ik nu constant op aan het letten.
En ja, ik heb ook les.

kaylee0818

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:09

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 17:18

Dankjewel, ik zal er direct naar kijken! ;)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:31

Rechtrichten is een werk van lange adem, je paard houd graag vast op rechts, en laat los op links, dan moet jij stukken gaan oefenen andersom: links vasthouden, rechts loslaten, heel moeilijk, ik heb hetzelfde probleem maar omgekeerd, mijn paard houd graag op links vast, en wil rechts altijd los hebben.

Voltes vergroten/verkleinen, puur op zit kan ook heel veel helpen om die buiging in het lichaam te 'rekken'.

Een goeie rechtrichtinstructeur kan zeker helpen!

ROMYxTOUBOUL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:02

Seltje schreef:
Rechtrichten is een werk van lange adem, je paard houd graag vast op rechts, en laat los op links, dan moet jij stukken gaan oefenen andersom: links vasthouden, rechts loslaten, heel moeilijk, ik heb hetzelfde probleem maar omgekeerd, mijn paard houd graag op links vast, en wil rechts altijd los hebben.

Voltes vergroten/verkleinen, puur op zit kan ook heel veel helpen om die buiging in het lichaam te 'rekken'.

Een goeie rechtrichtinstructeur kan zeker helpen!

dit is inderdaad een goede oefening voor een ''scheef'' paard recht te maken! een aanrader!
greetzz Romy

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:46

Dankjewel.
Ik heb gisteren weer les gehad en na veel oefenen begon ze al meer aan te nemen op links, waar ik heel blij mee was.
Voltes vergroten en verkleinen probeer ik inderdaad ook en ook veel stelling naar binnen/naar buiten op de binnenhoefslag. Vindt ze wel nog heel moeilijk, maar het werkt wel. :)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:11

paardenbegrijpen is een hele goede!
Og google eens op antoine de bodt.
Voltes verkleinen en vergroten is goed en idd op rechte stukken stelling en contra stelling vragen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:28

Probeer je paard eens van je rechterbeen naar je linkerhand te rijden. Daarmee bedoel ik dat je hem/haar opzij drukt voor je rechterbeen en het dan opvangt op je linkerhand. Daardoor zal hij wat zwaarder gaan worden op je linkerhand. Hierbij moet je wel je rechterhand loslaten. En op de binnen hoefslag rijden niet te vergeten. Mijn paard is ook scheef en die rijdt ik nu op de binnen hoefslag, duwt hij wat tegen mijn been aan, hop pasje opzij en weer recht. Zo leert hij respect te krijgen voor het been :) succes!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:56

_KellyAV schreef:
Probeer je paard eens van je rechterbeen naar je linkerhand te rijden. Daarmee bedoel ik dat je hem/haar opzij drukt voor je rechterbeen en het dan opvangt op je linkerhand. Daardoor zal hij wat zwaarder gaan worden op je linkerhand. Hierbij moet je wel je rechterhand loslaten. En op de binnen hoefslag rijden niet te vergeten. Mijn paard is ook scheef en die rijdt ik nu op de binnen hoefslag, duwt hij wat tegen mijn been aan, hop pasje opzij en weer recht. Zo leert hij respect te krijgen voor het been :) succes!

Dankjewel, ga ik zeker proberen!

@de rest, ook bedankt :)

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:24

Ik heb het ook juist andersom, mijn paard houdt vast op links en laat los rechts. Ik merk dat les hierbij gewoon de beste oplossing is. Iemand moet gewoon elke keer direct het zeggen als jij (per ongeluk) zelf links vast pakt. (in jouw geval rechts)
Ik rijd veel binnen en buiten stelling en voltes waarop ik vergroot en verklein. Maar het beste hulpmiddel voor mij is toch mijn instructrice!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:34

xChanelx schreef:
Hallo allemaal.
Nu heb ik een volgend probleem gekregen.
Als ik op de linkerhand rijd en ik laat de teugels helemaal los, dan gaat ze zo van de hoefslag af en valt dus helemaal naar links. Op de rechterhand gaat ze ook naar links, als ik bijv. binnenhoefslag rijd.

Deze reactie komt voor mijn gevoel doordat jij scheef zit, meestal plakken ze aan de bakrand als ze verder geen ondersteuning hebben.
Misschien een paar zitlessen nemen zodat je uit kan sluiten dat het aan jou houding ligt.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 15:52

Bedankt.
Ik heb nu weer les gehad en de instructrice zei dat het al een stuk verbeterd was.