Ik heb sinds 2 maanden een e-pony, draver. Ze is 9 jaar. Ik heb gemerkt dat ze tijdens het rijden veel met haar hoofd schud, en tijdens het longeren is dat nog erger. Als iemand anders haar rijdt schudt ze meer met haar hoofd dan wanneer ik rijd. Maar bij het longeren doet ze het altijd, in draf en in galop. Nu is het zo dat ik een zadel bij haar gekregen had, waarvan de boom gebroken was, hierdoor is ze gevoelig in haar rug. Ik heb nu een nieuw zadel, die goed past. (een professionele zadelmaker heeft ernaar gekeken.) Ze loopt nu vaker rond dan eerst, maar nog altijd met haar hoofd in de lucht. Nu vraag ik me af of dat hoofdschudden uit verveling, of als pijnuiting is ??
Alvast bedankt, Rozemarij
mang
Geplaatst: 19-05-13 11:21
Hoe is het met haar tanden? En welk bit heb je erin? Heeft er na dat slechtpassende zadel nog een osteopaat naar gekeken?
Kan het zijn dat ze eczeem heeft? Hier een haflinger met eczeem. Soms heeft ze jeuk, dan gaat ze schudden. Even krabben en het is weg.
dressuur518
Geplaatst: 19-05-13 11:30
tanden zou je kunnen laten nakijken, en anders heb je les? vraag eerst je instructie of jij alles goed doet, en als dat niks opleverd, kun je de dierenarts naar laten kijken, evt. kan de pony ook oormijt hebben maar dat schud ie met z`n oren en niet met z`n hoofd, en anders osteopaat.
heb je misschien een filpje dan is het wat duidelijker!
en misschien ik weet niet hoe lang ie het doet kan het oook spierpijn zijn, van een moeilijke oefening bijvoorbeeld?of uitproberen evt. en je zou ook een ander bit kunnen proberen, een rubber bit of bit ringen
Mee eens, zou een ostheopaat laten kijken en beoordelen
Schudden kan ook een teken van spanning zijn. Maar mij lijkt het dat ze gewoon niet lekker loopt. Ze zit misschien ergens vast, waardoor ze niet kan ontspannen ook?