Paard wil niet lopen in de bak, en is buiten niet te houden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

12345a

Paard wil niet lopen in de bak, en is buiten niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 18:44

Hey allemaal!

Ik heb een probleem met mijn 5 jarige welshpony..
Wanneer ik in de bak met hem wil gaan rijden, gaat zij stilstaan, ik kan alles doen wat ik maar wil ( Met de zweep slaan, aanschoppen enz.)
Maar het maakt haar allemaal niks uit.
Het maakt haar zelfs niet uit als iemand met een longeerzweep in het midden gaat staan en dr daarmee aantikt..
Ze blijft staan..
Pas als ik weer afstap loopt ze weer..

Maar als ik met haar naar buiten ga, dan is ze niet te houden, puur omdat ze dat wel leuk vind.
Maar ook dan heb ik problemen met haar,
want ze stopt niet meer, ze probeert de hele tijd weg te rennen,
en rent maar door..

Maar het grootste probleem is dus in de bak dat ze niet wil lopen..
buiten zou ik haar nog wel een bijzetteugel kunnen omdoen.
maar ik ben ten einde raad ..
Zou iemand een oplossing ervoor hebben? Ik weet het echt niet meer..

Liefs, Britt.

parador

Re: Paard wil niet lopen in de bak, en is buiten niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:46

les nemen......

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:47

slaan met een zweep is nooit de oplossing,
Misschien heeft ze buiten meer vrijheid dan in een bak, bepaalde houding lopen denk ik?
heeft ze last van haar rug ofzo ?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:47

Als mijn paard zich zo zou gedragen zou ik denken dat hij rugpijn heeft. :j

12345a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 18:48

parador schreef:
les nemen......

Dat gaat lastig als ze niet wil lopen hea =')

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:49

Ik heb thuis ook zo'n ezel. Als meneer geen zin heeft gaat hij gewoon stilstaan of super traag lopen tot hij stil valt.
Wat ik doe? Lange zweep rijden en vanaf het begin dat je begint te rijden héél streng en consequent zijn en zien dat hij de kans niet heeft om stil te staan. Hem heel actief houden. Onverwachts hem eens laten galoperen, heel plots halt houden, dan terug in draf, terug stap, terug galop. Hem gewoon super actief houden, veel figuren rijden.
Bij mij is het ondertussen overgewaaid *\o/*

12345a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 18:52

Stolz schreef:
Ik heb thuis ook zo'n ezel. Als meneer geen zin heeft gaat hij gewoon stilstaan of super traag lopen tot hij stil valt.
Wat ik doe? Lange zweep rijden en vanaf het begin dat je begint te rijden héél streng en consequent zijn en zien dat hij de kans niet heeft om stil te staan. Hem heel actief houden. Onverwachts hem eens laten galoperen, heel plots halt houden, dan terug in draf, terug stap, terug galop. Hem gewoon super actief houden, veel figuren rijden.
Bij mij is het ondertussen overgewaaid *\o/*

Bedankt voor je reactie ! :)

Maar het probleem is, ik krijg hem niet eens in stap :(
Mevrouw loopt de bak in,
Ik klim erop, en stil staat ze, niks interreseert dr..
krijg dr niet eens simpel in stap,
ik ben niet de enige, het maakt niet uit wie erop zit..
ze loopt niet, puur omdat ze er geen zin in heeft..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:53

Ja, als je zoveel signalen van rugpijn ziet, gelijk de zweep erover en vooral niet kijken of er iets met z'n rug is! :j

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:54

De mijne heeft dat ook. Blijkt dat ze rugpijn heeft, dus ik masseer haar vanaf nu gewoon iedere dag en vooral veel wendingen maken. En als ze echt niet wilt stappen dan even longeren? En aan de hand dan wendingen gaan maken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:57

Rugpijn los je het makkelijkste op door een osteo te laten komen en niet zelf fratsen uit te halen met zelf masseren...

Maar goed, een osteo kost natuurlijk (redelijk veel) geld... dus dan is het maar de vraag of TS (of haar ouders) dit willen betalen

12345a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 18:59

MirandaFuego schreef:
Ja, als je zoveel signalen van rugpijn ziet, gelijk de zweep erover en vooral niet kijken of er iets met z'n rug is! :j

Daar is al naar gekeken .. maar er blijkt niks mis met dr rug te zijn.. ze is echt eigenwijs als een ezel..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:01

Dan kun je er prima uitkomen met goede begeleiding (les) want die weet je paard heus wel aan het lopen te krijgen om een goede manier. :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:02

12345a schreef:
MirandaFuego schreef:

Daar is al naar gekeken .. maar er blijkt niks mis met dr rug te zijn.. ze is echt eigenwijs als een ezel..

Wie heeft naar de rug gekeken en wanneer?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:03

12345a schreef:
MirandaFuego schreef:

Door wie is ernaar gekeken dan?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:05

Weet je bijv. ook of het zadel pijn doet op de rug?

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:06

Een paard doet nooit iets om je dwars te zitten. Het is niet dat zij denkt : 'Ooh ik ga dr vandaag echt is een lesje leren!' Zo denken paarden niet. Paarden leven in het 'nu'. Als je paard zo doet heeft ze of pijn, of hij heeft 'een trauma'. Misschien is er iets gebeurt waardoor hij zich niet veilig voelt ofzo. Ook kan het natuurlijk zijn dat paardlief nooit echt consequent is behandelt. (Er zijn waarschijnlijk nog meer mogelijkheden waarom je paard zo doet, maar ik vind dit de meest voor de hand liggende)

12345a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 19:11

Door de dierenarts is er al meerdere keren naar gekeken,
Een maand geleden nog,
maar met dr rug blijkt niks mis te zijn,

Als ik buiten met haar rijd bloeit ze ook helemaal op, dan is ze zó vrolijk dat ze al haar energie eruit gooit, dan krijg je haar bijna niet meer tot stilstand vanuit galop...

normaal speelt en rent, steigert en bokt ze ook gewoon met de andere paarden dus ik denk ook niet dat er iets met dr rug zal zijn.. ;)

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:11

een paard doet altijd wat hij denkt dat het beste voor hem is. ik heb er niet echt verstand van, maar als ik dit zo lees klinkt het toch wel of er meer aan de hand is dan gewoon koppigheid...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:15

12345a schreef:
parador schreef:
les nemen......

Dat gaat lastig als ze niet wil lopen hea =')

Dat is het hele punt van les nemen. Als je echt een goede instructrice hebt kan die je ten eerste helpen met het vaststellen waar het probleem precies ligt, vervolgens je leren hoe je er mee om moet gaan.

Hoe is je pony aan de hand? als je er bijvoorbeeld mee wandelt, trekt ze dan aan het touw of loopt ze netjes achter je aan?

overigens vind ik slaan met de longeerzweep echt not done :n daar is ie niet voor..

12345a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 19:17

Dat is het hele punt van les nemen. Als je echt een goede instructrice hebt kan die je ten eerste helpen met het vaststellen waar het probleem precies ligt, vervolgens je leren hoe je er mee om moet gaan.

Hoe is je pony aan de hand? als je er bijvoorbeeld mee wandelt, trekt ze dan aan het touw of loopt ze netjes achter je aan?

overigens vind ik slaan met de longeerzweep echt not done :n daar is ie niet voor..[/quote]

Zelfs mn lesgevers weten niet wat ze met dr aanmoeten..
Niemand krijgt dr vooruit in de bak...

Aan de hand is ze net als buiten, heel druk en vrolijk. Ze is heel eigenwijs, ze sleept me overal heen....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:20

Ze is nog maar 5 en er duidelijk iets mis gegaan met inrijden...
Dat betekend gewoon dat je er zelf niet genoeg verstand van hebt en ook dat je nog nooit een goede instructeur hebt gehad.

12345a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 19:23

MirandaFuego schreef:
Dat betekend gewoon dat je er zelf niet genoeg verstand van hebt en ook dat je nog nooit een goede instructeur hebt gehad.

Lijkt me sterk ;)
Buiten snapt ze namelijk ook gewoon alles.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:23

Vooral heel hard slaan, gaat vast helpen! Nee dus, niet doen. Krijg je alleen maar een getraumatiseerd en bang paard van.

Ga uitzoeken waar het probleem zit. Wil ze met wandelen vooruit? Wil ze met longeren vooruit? Wil ze met hoofdstel en zadel longeren vooruit? Haal er een osteophaat bij, die kan je beter helpen dan een DA, omdat deze ook kijkt naar spieren die vastzitten, etc.

Edit: nee echt niet, buiten snapt ze dus niet alles. Anders zou ze niet zo over je heen lopen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:24

12345a schreef:
MirandaFuego schreef:

Lijkt me sterk ;)
Buiten snapt ze namelijk ook gewoon alles.

Mij lijkt het juist heel duidelijk.
Hoe hebben jullie haar ingereden dan?

12345a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 19:26

xNikitaaa schreef:
Vooral heel hard slaan, gaat vast helpen! Nee dus, niet doen. Krijg je alleen maar een getraumatiseerd en bang paard van.

Ga uitzoeken waar het probleem zit. Wil ze met wandelen vooruit? Wil ze met longeren vooruit? Wil ze met hoofdstel en zadel longeren vooruit? Haal er een osteophaat bij, die kan je beter helpen dan een DA, omdat deze ook kijkt naar spieren die vastzitten, etc.

Edit: nee echt niet, buiten snapt ze dus niet alles. Anders zou ze niet zo over je heen lopen...

Ik sla dr dus juist niét hard ;)

Dat is idd een goed idee!

Veel paarden zijn buiten drukker als normaal.. Ze snapt aandrijven, sturen en terugnemen en alles gewoon hoor ;) dus niks mis mee..