Pony die gaat racen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trompestein

Pony die gaat racen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:22

Mijn dochter van 11 heeft een pony en die gaat soms er echt vandoor in de bak. Hij is haast niet te stoppen en zeker voor m'n dochter moeilijk.
Hij staat veel buiten en is verder erg braaf. Hoe kan ik voorkomen dat hij gaat racen.
Wie heeft een goede tip voor ons.

Ababe

Re: Pony die gaat racen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:25

Mijn paard vliegt er soms ook uit het niets vandoor. Ik rij hem dan op de volte en op deze manier verminderd zijn tempo behoorlijk. Als hij blijft racen maak ik de volte steeds kleiner tot hij netjes galoppeert of in draf valt. Echter laat ik hem dan wel opnieuw rustig aanspringen omdat hij niet het tempo mag bepalen.

trompestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 21:45

Het probleem is dat ze net niet sterk genoeg is om dat te mannen. Wie heeft er ervaring met een Thiedeman. Kan dat een oplossing zijn om iets meer grip er op te krijgen?

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:07

Ikzelf gebruik bij mn verzorgpony buiten een Thiedeman, dit komt omdat hij dan zijn hoofd omhoog gooid, nek vastzet en dan niet meer te houden is. Dit heb ik op aanraden van mn instructrice gedaan zodat er een soort noodrem is. Het fijne van een thiedeman vind ik, mits goed afgesteld, dat die in principe los hangt en alleen bij het hoofd omhoog gooien werkt. Verder zal ik vooral hem bezig houden met veel figuren, want als ze zich vervelen gaan ze dingen verzinnen. Vooral 8tjes zijn een goede oefening omdat ze dan verschillende stellingen moeten aannemen en als die dan wegschiet dan zit die wel op een volte. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:12

Een hulpteugel is er om even als hulp te gebruiken bij het aanleren en/of corrigeren van een bepaald probleem.
Een hulpteugel is zeker niet bedoelt om de onkunde van een ruiter, op dusdanige manier te gaan manipuleren, dat het lijkt of de ruiter dus wel kan rijden.
Zeker in deze situatie is dit geen goed idéé.
Les nemen is de enige goede optie. (of voorlopig een houten paard in de woonkamer)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:20

Mijn dochter van 8 heeft een pittige merrie onder haar billen die soms ook gas durft te geven. Zij rijdt daarom met martingaal. Overigens op een erg ruime stand (paardje dus niet inde krul ofzo) maar als ze gaat en als ze bijv moet sturen en pown wil de andere kant op geeft die martingaal net effe dat beetje meer waardoor het haar wel lukt.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:38

Mijn eerste idee was ook om les te nemen :)
Zeker bij die leeftijd kan je dochter daar erg veel aan hebben.

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:30

Durft ze hem niet uit te laten galloperen, en als hij terugkomt naar draf, hgem weer door te rijden, zodat hij moe word, en dat hij er dus niks positiefs mee bereikt?

DaMarcus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:27

Ah, zo'n pony ken ik ook.
Pakte het bit vast en gaan met die banaan.
Het enige wat daar hielp was als ie stopte 'm alsnog verder laten rennen tot ie echt moe was.
Dat is een paar keer herhaalt en toen was het 'probleem' met 98% verminderd.

trompestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 07:44

Bedankt voor alle reactie's. Even een paar opmerkingen. M'n dochter krijgt les. Als vanaf haar 6e. Valt erg weinig van het paard. Dit is haar 3e pony vanaf haar 6e jaar en ja ze wil graag een donder met pit.
Ben er ook van overtuigd dat het goed komt maar we hebben hem nu 1.5 maand op stal en hij gaat uit proberen.
Het is een snel beestje en als je in een 60x20 bak al een rondje of 6 geknald hebt als meisje van 11, en je pony maakt ineens een hele schielijke bocht dan kan niemand je iets kwalijk nemen.
We gaan gewoon een thiedeman eraan zetten zodat ze net even meer te vertellen heeft als hij het weer doet.
En o ja, een houten paard zitten wel knoesten in maar geen pit!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:51

Een goed antwoord hoor, knoesten zijn zeker ook mooi , en de pit tja ook dat kan leuk zijn.
Maar een paard met net iets meer pit, dan is het aan de ruiter die pit onder controle te krijgen, jij bepaald waar en hoe het paard zijn voeten zet, en in welk tempo, maar dat is altijd verkeerd als je dat gaat bereiken door het van voor te gaan afremmen.
Je moet er trachten naar toe te werken dat het paard zelf de keuze gaat maken om jouw snelheid te gaan uitvoeren, met een thiedeman is dit zeker niet zo.
Hiermee begrens je vooraan gewoon sterker en win je in eerste instantie de strijd wel even, maar het zal op deze manier nooit lukken het paard zelf die keuze te laten maken.
Dus op langere termijn maak je het probleem er alleen erger door.
Tjaaa ik begrijp het wel hoor , het blijft altijd een dubbeltje op zijn kant, en soms ook met een dikke knoest erin.
Hier is het dus duidelijk, de hulpteugel gaat het gebrek aan rijkunst dus even moeten verbergen, en dat vind ik altijd spijtig, maar het is natuurlijk niet mogelijk dat ineens op korte termijn te veranderen.
Jaren en jaren les, en heel veel training .......

trompestein schreef:
Bedankt voor alle reactie's. Even een paar opmerkingen. M'n dochter krijgt les. Als vanaf haar 6e. Valt erg weinig van het paard. Dit is haar 3e pony vanaf haar 6e jaar en ja ze wil graag een donder met pit.
Ben er ook van overtuigd dat het goed komt maar we hebben hem nu 1.5 maand op stal en hij gaat uit proberen.
Het is een snel beestje en als je in een 60x20 bak al een rondje of 6 geknald hebt als meisje van 11, en je pony maakt ineens een hele schielijke bocht dan kan niemand je iets kwalijk nemen.
We gaan gewoon een thiedeman eraan zetten zodat ze net even meer te vertellen heeft als hij het weer doet.
En o ja, een houten paard zitten wel knoesten in maar geen pit!