tongprobleem paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Garina97

tongprobleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:26

Hey!

Ik baal hier zo maar dan ook zo enorm van.. ;(

Ik heb een super lieve pony, waar het rijden altijd goed ging, maar vorig jaar november/december had ze een niet goed passend zadel het zadel paste eerst altijd wel maar omdat ze 5 jaar is en ook meer spieren krijgt etc. veranderd haar lichaam, en mijn pony die heeft al zo'n moeilijke rug voor een goed passend zadel.
Heb ik eindelijk na een hele lange zoektocht een zadel gevonden!

De laatste 2 weken doet ze haar tong er een beetje uit, of ze bijt er wat op, of hij hangt er een klein beetje uit, ook al heb ik mijn teugels slap, dus daar zal t niet aan liggen.

Vandaag heb ik haar gereden en ze deed het weer, toen bedacht ik ik ga haar longeren met zadel op.
Mond dicht helemaal goed, ook deed ik de teugels achter het zadel dat er wat druk kwam, ook dit deed ze super, haar mond dicht niks aan de hand. Daarna had ik elastiek er aan gedaan, ook dit was prima.

Ik heb daarna op mijn pony gezeten teugels helemaal los, maar dan doet ze haar mond weer open.

Nu mijn vraag, kan het zo zijn als ik op mijn pony ga zitten, dan komt er druk op het zadel. Kan het zijn dat ze pijn heeft? en daarom de mond open heeft?
Dat het zadel toch niet zo hele goed past?

Graag reacties..

sorry voor het lange verhaal

groetjes

Leukertje

Re: tongprobleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:35

Doet haar rug nog steeds pijn van dat vorige zadel? alleen het zadel dan niet zoveel druk, maar als je er zelf op zit wel misschien?

Meliissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:01

Ik steek altijd mijn tong uit als ik serieus ergens mee bezig ben. Wie weet doet je paard het daarom wel :+

Garina97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:16

Leukertje schreef:
Doet haar rug nog steeds pijn van dat vorige zadel? alleen het zadel dan niet zoveel druk, maar als je er zelf op zit wel misschien?

Nee, we hebben de fysiotherapeut er bij gehaald, van top tot teen gemasseerd en is helemaal opgeknapt ! :)
Maar nu steekt ze dr tong er dus een beetje eruit..

Meliissie - Ze doet het de laatste tijd

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:18

Mischien zit je scheef ofzo?

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:42

Probeer eens zonder zadel te rijden. Als ze het dan ook doet ligt het waarschijnlijk niet aan het zadel

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:56

Het kan komen door het bit. Ik had hier vroeger een filmpje van gevonden om youtube. Ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden. Nou moet ik erbij zeggen, het paard van mijn instructrice doet het ook, en mijn instructrice zal er (hoop ik) wel verstand van hebben! Dus het paard niet laten lopen met pijn.

Edit: Dit is het filmpje wat ik bedoelde:
http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:52

ik heb ook het filmpje gekeken... maar als je een trensbit heb en niet aan de teugel rijd, dan kan die punt toch niet in het gehemelte prikken?? dan wijst die 'punt' naar voren toch?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:09

Ach, daar komt dat fimpje weer voorbij.
In het filmpje wordt gesuggereerd dat met een bit rijden zo'n beetje het vreselijkste is wat je een paard kan aandoen.
Helaas is de kennis van de maker zeer beperkt en eenzijdig en is het beeld dat geschetst wordt onjuist.
Natuurlijk is een bit in de mond niet natuurlijk voor een paard, maar, mits in redelijkheid, het is wel de meest paardvriendelijke manier om een paard te kunnen controleren en sturen.

Over het probleem:
Laat als eerste het gebit en de gehele mondholte nakijken door een deskundige, want daar doet het probleem zich voor.
Maar, de tong uitsteken kan ook door pijn in de nek, rug of door een klemmend te smal zadel veroorzaakt worden.
Het paard doet het nooit voor de lol of als uiting van extra zijn best doen, dus dat je je zorgen er over maakt is terecht.

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:38

Albert schreef:
Ach, daar komt dat fimpje weer voorbij.
In het filmpje wordt gesuggereerd dat met een bit rijden zo'n beetje het vreselijkste is wat je een paard kan aandoen.
Helaas is de kennis van de maker zeer beperkt en eenzijdig en is het beeld dat geschetst wordt onjuist.
Natuurlijk is een bit in de mond niet natuurlijk voor een paard, maar, mits in redelijkheid, het is wel de meest paardvriendelijke manier om een paard te kunnen controleren en sturen.

Je hebt wel gelijk hoor! Het ligt er natuurlijk aan hoe je het bit gebruikt!

Garina97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 20:41

Nou nee, het komt sws niet aan het bit

Tandarts er al bij geweest, alles weer mooi gevijld!
10 tallen bitten geprobeerd, gebruik nu weer mijn bit die ik altijd heb,
en het is ook als ik de teugels slap heb.
Ik heb fysio al gebeld, die komt volgende week!

Ook rijd ik vriendelijk met een bit, ik zit NIET te trekken zoals je op het filmpje ziet, en mijn pony doet haar tong ook NIET boven het bit

Ik weet genoeg, toch bedankt ;)