Mijn paardje en ik doen nu al een paar maanden lang alleen buitenritjes maken. In het begin ging het heel erg gespannen. De rug wegdrukken, hoofd de lucht in, knorren, overal met een grote boog omheen. Omdat ik dit zelf ook allemaal heel erg eng vond zat ik zelf ook heel gespannen wat zij heel erg aanvoelde. Dit is dus ook meerdere keren verkeerd gegaan (omdraaien en terugrennen).
Nu de laatste tijd is dat omdraaien en terugrennen er totaal niet meer. Ik zit heel erg ontspannen in het zadel. Ik praat continue tegen haar, geef haar aaitjes en klopjes en heb alleen contact met het bit (geen spanning of trekken). Verder blijf ik met mijn voeten van haar af en spoor haar alleen aan als ze op de rem gaat voor iets engs.
Toch blijf ik merken dat ze heel erg haar rug weg drukt en alles maar wilt zien. Ik vraag me soms af of dit niet slecht is voor de rug... maar om dressuur oefeningentjes buiten te gaan doen vind ik ook jammer aangezien buitenrijden mijn manier van ontspannen is, wat misschien voor haar later nog komt.
Wat ik wel echt er aan toe moet voegen is nadat het eerste galopje gemaakt of we zijn op de terugweg ze zich al iets meer ontspant. Veel proesten en een veel rustiger tempo. Echter wel als ze dan 'iets' ziet (het hoeft maar een vogeltje te zijn
) ze meteen weer haar rug wegdrukt en meteen weer koppie de lucht in om alles weer goed te zien. Na wat praten en aaien gaat die over. Hoe kan ik NOG meer die ontspanning buiten vinden. Ik wil nogmaals aangeven dat mijn pony echt niet meer stout is buiten. Het omdraaien en terugrennen doet ze echt niet meer. Soms met een grote boog ergens omheen maar dat vind ik niet erg. Het is enkel dat snelle, gespannen loopje van haar waar ik graag vanaf wil
, is je paardje nog jong of niet veel buiten geweest?
en als ze wat zien idd iets stelling vragen de andere kant op en haar er iets naar toe 'duwen'.
). Op het moment dat hij ontspannen naar het enge kan kijken (met beide ogen, aangezien de hersenhelften apart werken en iets vanaf de andere kant compleet nieuw is), ga jeweg. Een paard leert immers alleen als die ontspannen is, en als hij ergens als een stuiterbal langs hobbelt en jij dat accepteerd blijt ie het natuurlijk doen.
)! Houd je ademhaling vooral goed in de gaten!