Giraffe en te strenge handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Giraffe en te strenge handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:13

Hoi allemaal! Sinds september van vorig jaar verzorg ik een geweldig lieve en knappe KWPN ruin van 18 jaar. Zijn eigenaresse heeft hem tot het M gereden en is sinds een aantal jaar gestopt met wedstrijden. Ze heeft het druk met werk en kinderen en daarom verzorg ik hem. Omdat ik geen bak tot mijn beschikking heb maak ik vooral buitenritjes. Daar is rij-technisch natuurlijk niet heel veel spannends aan. Omdat ik wel wat meer met hem wil gaan doen heb ik besloten hem mee te nemen naar de manegelessen. Sinds ik dit doe loop ik tegen 2 problemen aan:
- hij maakt zichzelf ontzettend lang, mijn instructrice noemt hem al liefkozend de giraf haha. Hij maakt zijn hals helemaal lang en is hierbij ontzettend zwaar in mijn handen. Dit wordt minder als ik hem goed voorwaarts rij. Doordat hij zich zo lang maakt is hij moeilijk te buigen en loopt hij over de buitenschouder weg. Mijn instructrice heeft me aangeraden volgende week een lesje met Thiedemann de rijden om te kijken of het dan wat beter gaat. Zelf had ik al bedacht om hem een aantal keer per week nog te longeren met een elastiek (zo'n lange die je op meerdere manieren kunt gebruiken). Wat vinden jullie van de Thiedemann? Hebben jullie eventueel nog tips hiervoor?
- ik heb heel veel moeite te ontspannen in mijn handen. Ik kan heel goed ontspannen en losjes rijden zolang ik maar niet aan de mond hoef te zitten. Ik draai stelling vragen precies om: mijn binnenhand komt muurvast en mijn buitenhand laat ik los. Dit doe ik beide kanten op. Dit is een gevecht dat ik al jaren met mezelf aanga maar ik krijg het gewoon niet opgelost. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Wauw als ik dit zo lees schaam ik me een beetje en lijkt het of ik niet kan rijden.. :( ik heb 11 jaar rij-ervaring en dit is mijn eerste verzorgpaard. Ik wil echt heel graag leren vandaar dit topic. Hou het lief. :o

saskiakefie

Re: Giraffe en te strenge handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:17

Ik zou ten eerste privéles nemen, ik denk dat je in een manegeles niet erg veel zult leren. Hulpteugels zijn niet nodig. Stelling vragen mag trouwens met je binnenhand hoor, niet muurvast zetten natuurlijk, maar een kneepje waarbij je met je buitenteugel mee geeft maar wel contact houdt

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:19

saskiakefie schreef:
Ik zou ten eerste privéles nemen, ik denk dat je in een manegeles niet erg veel zult leren. Hulpteugels zijn niet nodig. Stelling vragen mag trouwens met je binnenhand hoor, niet muurvast zetten natuurlijk, maar een kneepje waarbij je met je buitenteugel mee geeft maar wel contact houdt

Privéles valt helaas pindakaas niet binnen mijn budget.. Gelukkig is het een kleine les en krijg ik veel aandacht. Ook krijgen we wel op een aardig niveau les, dus ook over ontspanning etc. Van die stelling weet ik, dat staat er misschien onduidelijk. Maar ik zet mijn hand dus vast op mijn bovenbeen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:09

Als ik het zo lees gaan er 2 dingen fout:
1. Je gebruikt je buitenteugel niet correct
2. Je paard is onvoldoende aan je beenhulpen

Belangrijk is dat je een knik in je ellebogen houd, en vooral oplet dat je buitenelleboog continu contact houd met jou lichaam. Je mag daar ook echt wel voelen dat je je paard begrensd (het maken van een "muurtje"), dus teugel mooi tegen de hals op. Bij het vragen van stelling opletten op het naar binnen en naar voren, niet naar jezelf toe.

Verder je paard goed aan het been houden. Kuit is voorwaards, na 2x kuit geen reactie -> tikje erbij, en de oefening herhalen. Net zolang tot hij gewoon reageerd op je kuit, wat prima moet kunnen met een paard met ervaring.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:18

amandananana schreef:
saskiakefie schreef:

Privéles valt helaas pindakaas niet binnen mijn budget.. Gelukkig is het een kleine les en krijg ik veel aandacht. Ook krijgen we wel op een aardig niveau les, dus ook over ontspanning etc. Van die stelling weet ik, dat staat er misschien onduidelijk. Maar ik zet mijn hand dus vast op mijn bovenbeen.

ok, het aardige niveau van de les wil ik dus wel betwisten aangezien jouw lesgeef mevrouw meteen na een les al een hulpteugel aanraadt.. -O-
als het echt een kleine les is en je veel aandacht krijgen kunt heb je dit met een goede instruktie zonder hulpteugels op te lossen. ik zou dit ook aan de instruktrice aangeven dat je wil leren hoe het hoort.
let op met longeren met elastiek, mijn ervaring is dat paarden daar graag in gaan hangen en dan leer je ze dus het steunen op de druk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:20

Waarom neem je niet eens in de 2 weken priveles ipv elke week groepsles?
Dan leer je echt veel meer, en ik denk dat je nu erg veel baat hebt bij goede begeleiding.
Een hulpteugel voor dit doel gaat je nooit werkelijk helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:32

Hoi Amandananana,
ik ben bang, dat deze instructrice wat denkfouten heeft gemaakt.
amandananana schreef:
- hij maakt zichzelf ontzettend lang, mijn instructrice noemt hem al liefkozend de giraf haha. Hij maakt zijn hals helemaal lang en is hierbij ontzettend zwaar in mijn handen. Dit wordt minder als ik hem goed voorwaarts rij.

Dit heet prototypisch: hangen.
de oplossing heeft niet met teugels van doen (...maar dat is moeilijk voor sommige mensen...) voorwaarts rijden is minstens het halve werk.
De andere, "kleinere" ;) helft is "laat hem vallen". Alles wat hij vastpakt, laat jij los.
amandananana schreef:
Doordat hij zich zo lang maakt is hij moeilijk te buigen en loopt hij over de buitenschouder weg.
Daar ben ik het mee eens: over de buitenschouder weglopen is veel duwen (en niet dragend ondertreden) met het binnenachterbeen. Als hij minder hangt, kan dit ook snel verbeteren. Let vooral ook op je eigen zithulpen bij de wending: goed je eigen schouders draaien (torsiebeweging, alsof je over je schouder kijkt).
Begrens hem niet met je buitenteugel (valkuil, gaat hij hangen)
Begrens hem met je hele buitenbeen: je dij, je knie, je kuit, veeg hem van de hoefslag, veeg hem mee de wending in, jouw zithulp achterna. (Blijf wel zo goed als mogelijk "op binnen" zitten!! En soms heeft het paard ereen handje van, ju weer op buiten te gooien...)

amandananana schreef:
Mijn instructrice heeft me aangeraden volgende week een lesje met Thiedemann de rijden om te kijken of het dan wat beter gaat.

Een Thiedeman is een veredelde slofteugel.
het enige wat een slofteugel doet, is de kracht van je hand vergroten.
Ik voorzie een wedstrijdje "wie kan het hardste trekken" (en waarschijnlijk wint het paard dat, tenzij hij het bit te pijnlijk vindt worden).
amandananana schreef:
Zelf had ik al bedacht om hem een aantal keer per week nog te longeren met een elastiek (zo'n lange die je op meerdere manieren kunt gebruiken).

Lijkt me sowieso een goed plan: de buiging van de volte, een zachte reminder om geen giraffe te spelen en echt hangen kan er hij er niet aan.

amandananana schreef:
ik heb heel veel moeite te ontspannen in mijn handen. Ik kan heel goed ontspannen en losjes rijden zolang ik maar niet aan de mond hoef te zitten.

Dat is een prachtige eigenschap - wees er zuinig op!!!
Rijd hem voorwaarts, zit er achterheen, dat hij niet meer dan 3 gram gewicht in je handen geeft, rijd je wendingen op je zithulpen.

amandananana schreef:
Ik draai stelling vragen precies om: mijn binnenhand komt muurvast en mijn buitenhand laat ik los. Dit doe ik beide kanten op. Dit is een gevecht dat ik al jaren met mezelf aanga maar ik krijg het gewoon niet opgelost. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Ingesleten gewoonten ZIJN lastig.
Probeer eens iets heel nieuws: doe je binnenhand gewoon, op de hoeflag, naar voor en naar binnen en kijk, wat er gebeurt. De teugeldruk is miniem: 1 gram is ruim voldoende.
Soms krijg je acuut een wending, soms stapt het paard rechtuit en geeft stelling.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:06

galley schreef:
Waarom neem je niet eens in de 2 weken priveles ipv elke week groepsles?
Dan leer je echt veel meer, en ik denk dat je nu erg veel baat hebt bij goede begeleiding.
Een hulpteugel voor dit doel gaat je nooit werkelijk helpen.

1 x in de 4 weken kan zelfs ook als het echt goede les is. :j Alleen in het begin zou ik dan even wat vaker les nemen maar daarna kan 1x per maand ook. Je hebt daar echt veel meer aan dan wekelijks slechte les.......

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:09

Ik ga mee met knollentuin wat betreft de lesgeefster!
Persoonlijk zou ik privéles toch overwegen. Het lijkt misschien duurder maar als je het omrekent is het dat helemaal niet en bovendien behaal je met een goede privé instructeur vele malen sneller de gewenste resultaten. Mits het paard lichamelijk in orde is lijkt dit me een probleem dat binnen een aantal goede lessen is 'op te lossen' waarna jij het paard fijn en met plezier kan rijden en het paard fijn wordt gereden ;)
Dat kan je uiteindelijk vele honderden euro's schelen, want als ik het zo hoor kom je met deze instructrice/les geen ene drol vooruit :')
Kan het uitgebreider proberen weer te geven met berekeningen e.d. maar daar wordt het wel een hele lange post van, maar ik zou toch zeker overwegen (nee, doen!) om (een aantal) privélessen te nemen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:43

Om echt een goede vooruitgang te kunnen maken , is de enige manier idd af en toe eens privéles nemen.
Op die manier kan je echt aan een bepaald probleem werken, in een groepsles is dat eigenlijk niet mogelijkn er worden daar zeker ook goede tips gegeven maar je kan niet 10 - 15 tot 20 rondjes voortborduren op een bepaald probleem, en echt das soms wel echt nodig.
Zelfs de kleine dingen zoals de manier waarop je je handen houdt bv dat kan soms zo lang duren voor je er zelf ook zicht op krijgt, en het dus begint te begrijpen.
bv één priovéles om de 14dagen en die instructie geeft jou dan oefeningen op die je dan zelf verder kan inoefenen, zo werk je dan steeds verder opbouwend.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:49

Het probleem is dusdat ik privéles ook van deze instructrice krijg en ik heb geen bak om waardoor ik niemand naar mij toe kan laten komen. Alleen een paddock die groot genoeg is voor longeren. :( heel erg bedankt voor alle tips vooral Janneke 2 voor je uitgebreide post. Ik kan altijd meer gebruiken en ga alles zeker toepassen!

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:49

Oh nee dat schiet niet op nee! Is het niet mogelijk in de buurt een bak te vinden waar je gebruik van mag maken (evt. tegen een kleine vergoeding)? Want qua les zie ik niet hoe dit je vooruit zou moeten helpen, door blijven lessen klinkt een beetje als weggegooid geld ;)

Op je handen zul je je heel erg moeten blijven focussen. Het vastzetten van je hand zou overigens ook een oorzaak kunnen zijn van het weglopen over de buitenschouder, wanneer je het paard naar binnen trekt door je hand vast te zetten en het paard verder niet goed genoeg ondersteund in de wending loopt hij met zijn hoofd wel de volte maar trekt zijn lichaam naar buiten. Probeer het vragen van stelling en behouden van stelling inderdaad te doen door je hand naar binnen te brengen, het paard de weg wijzend als het ware. Je hand moet hierbij niet naar achteren gaan (dus naar het zadel/je been toe), alleen naar binnen.
Wat kan helpen in het begin is om na het inzetten van de volte je binnenteugel in principe 'los te gooien', je binnen hand wat naar voren te brengen. Op deze manier wordt vaak goed duidelijk dat het paard niet zoveel druk nodig heeft aan de binnenkant. Als je dit regelmatig doet zou het kunnen helpen om je binnenhand 'los te laten'.

Zoals je zelf al aangeeft zit het probleem met het lang worden in de mate van activiteit/voorwaarts rijden. Wat je er van achter niet in rijdt kan je van voren ook niet opvangen. Door van voor de druk op te voeren (wat je kan versterken met de Thiedemann) die er van achter niet in komt, zal je niks meer bereiken dan een paard dat uiteindelijk toegeeft en in de krul trekt. Lekker voorwaarts gaan dus.
In het bos is dit (en eigenlijk alle oefeningen) overigens ook prima te oefenen, het bos kan dus wel degelijk 'rijtechnisch spannend' zijn ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:58

Kan de eigenaar die hem ooit in het M heeft gereden je niet helpen en af en toe tips geven, die kent het paard als het goed is en weet hoe je hem zou moeten rijden.

Verder ben ik het met aantal posters eens, beter goed priveles, maar minder les dan veel les waar je niet veel aan hebt, alleen zit jij qua locatie vast aan 1 instr.
Probeer het eens met veel tempowisselingen en verval niet in de fout om hem omdat hij graag wil hangen, vast te gaan houden aan de voorkant.
Dat is veel te vermoeiend voor jezelf en hij wordt er ook niet beter van.

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:28

no--a schreef:
Lekker voorwaarts gaan dus.
In het bos is dit (en eigenlijk alle oefeningen) overigens ook prima te oefenen, het bos kan dus wel degelijk 'rijtechnisch spannend' zijn ;)

Idd in het bos kan je misschien wel meer dan je denkt! Maar ik denk dat je er met alleen voorwaarts niet helemaal komt, je hebt kans dat hij dan juist ook wat meer op je hand gaat hangen.
Je moet juist veel overgangen rijden en niet alleen van stap naar draf en weer terug, maar juist in b.v draf ook tempowisselingen maken. En maak ook veel figuren, voltes, slangenvoltes let goed op zijn stelling en buiging. Hou je paard bezig, zorg dat zijn aandacht bij jou is en blijft (let op z'n oren), hou het ook afwisselend. Als je paard verwacht dat hij na halthouden weg mag stappen of draven vraag hem dan juist achterwaards en laat hem op jou wachten, pas als jij zegt dat hij weer vooruit mag mag hij gaan. Dus als je 3x op een lange zijde een middendraf heb gedaan verwacht hij dat de 4e keer weer, neem hem dan juist terug, probeer eens zo langzaam te draven dat hij bijna naar stap gaat maar net niet helemaal je gaat dan echt pasje voor pasje en (bijna) zonder zweefmoment.
Je zal zien dat als het goed gaat je paard hierdoor z'n achterhand beter gaat gebruiken en er meer onder komt. Pas als hij wat meer bijelkaar loopt i.p.v zoals mijn instructeur altijd zei "in drie stukken" dan kan je hem goed nageefelijk gaan rijden en hem meer aan het werk zetten. (Figuren en tempowisselingen is bij mij nog gewoon losrijden, hierna begint pas het echte werk)

Focus met losrijden niet teveel op z'n hoofd en hals, het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij naar de sterren kijkt, maar als je gewoon goed contact hebt en het paard doet gewoon alles netjes zoekt hij zelf die ontspanning op en gaat hij nageven. Wel belangrijk, zodra hij ontspant moet jij dat ook doen.
In het bos kan je ook tempowisselingen rijden en misschien kom je ergens een stukje tegen dat net groot genoeg is om een kleine volte te rijden.
Als je merkt dat je je hand zo vastzet probeer dan tijdens het rijden af en toe even met je schouders te draaien of leg desnoods even een knoop in de teugels en probeer puur op je zit en been hulpen te rijden, ik had vroeger ook vaak last dat ik m'n hand te vast hield, vooral rechts. Ik rij nu al een aantal jaar western en ik merk dat ik met m'n handen veel zachter ben geworden. Niet dat we bij western altijd met waslijnen rijden maar daar werken we wel meer naartoe maar natuurlijk wel met behoud van contact.
Veel succes en ik hoop dat je er wat aan hebt want ik denk idd niet dat je met "hulp" teugels moet gaan stoeien, en ik betwijfel ook of je met deze instructrice echt verder komt.

(En sorry voor zo'n hele lap tekst :o )

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:31

Over je verzorgpaard: ik zou niet direct naar hulpteugels grijpen, maar het zo proberen op te lossen. Je geeft al aan dat het beter wordt als hij meer voorwaarts loopt. Je moet het paard dus flink aan het werk zetten. Veel tempowisselingen, overgangen en schijnovergangen rijden om hem lekker aan je been te krijgen. Veel voltes, wendingen rijden, ook al buigt hij moeilijk. Dat wordt alleen beter door veel te oefenen.
Verder denk ik dat het weglopen over de buitenschouder ook komt door jouw handhouding. Als je in de wending hem goed begrenst met buitenteugel en buitenbeen, hoort een paard niet weg te kunnen lopen.
Over je handhouding: probeer er constant op te letten en vraag ook je instructrice om je hier op te wijzen.
Laat je binnenhand op de rechte stukken ook gewoon eens los. Probeer je constant te focussen op je handgebruik en let dan verder even helemaal nergens op.
Als je je hand vastzet op je knie...Heel simpel, hou je hand hoger. Probeer ook alleen aan het begin van de wending een kneepje te geven in de teugel, in plaats van het paard 'de bocht omtrekken' zeg maar. Dus alleen aangeven waar hij heen moet en dan weer lekker loslaten. Hierdoor kan hij ook niet zwaar worden, omdat hij simpelweg niet kán hangen.
Ook buiten kun je rijtechnisch bezig zijn! Juist buiten heeft een paard geen bakrand om aan te kleven en loopt hij lekker op zijn eigen benen. Vraag hem hier om een beetje stelling naar links, dan weer naar rechts en als je op een breed stuk rijdt kun je misschien wat voltes rijden(?).
Als het paard vanachter actief loopt en jij bent ontspannen, zal het nageven vanzelf komen.
Wat veel mensen doen, is zich te veel op de voorkant en te weinig op de achterkant focussen.
Probeer ook het moeilijke buigen juist te gaan trainen, in plaats van het als 'excuus' te gebruiken. Jij leerde ook lopen/schrijven/fietsen/wat dan ook, door het te oefenen, oefenen, oefenen.

Succes!

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:19

En? Gaat het al beter? Heb je nog wat aan onze tips gehad? Ik las trouwens net in een ander topic nog een tip voor het vastzetten van je hand, probeer een tijdje te rijden terweil je je teugels alleen tussen je duim en wijsvinger vasthoud, zo kan je niet teveel gewicht in je hand nemen en je paard kan daar dus ook niet meer tegen in gaan hangen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 08:12

Ik heb er zondag een tijd opgezeten in de paddock en gisteren weer les gehad. Ik weet denk ik al hoe het komt dat hij stug is bij mij. Hij wordt door zijn eigenaresse gereden met een bit met hefboomwerking. Niet heel erg nodig maar ze geeft zelf aan dat het luiheid is van haar omdat ze hem
Op dit bit buiten op 2 pinken kan rijden. Ik rijd hem gewoon met een enkelgebroken bit en daar loopt hij dus vol doorheen. Dat bit is natuurlijk een stuk minder scherp. Ik heb het hier met de eigenaresse over gehad, die ging eens voor een ander bitje kijken. Niet per se een strengere, maar dat het net even anders is.

Gisteren in de les heb ik hem trouwens bijna naar de ontspanning gereden, hij was netjes voorwaarts, liep ruim maar hij blijft toch zooo stug in die mond..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:15

en gaat de eigenaresse dan voor haar buitenrijden naar wat anders kijken of voor jou?
lijkt me een beter plan dat ze haar manier van rijden probeert 'op te leuken ' ipv naar een makkelijk -lui bot te zoeken...

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 08:18

Voor mij gaat ze voor een ander bit kijken. Volgens mij gewoon weer een enkelgebroken maar wel ff een andere ofzo.. Ik weet het ook niet precies. Ik hoef het ook niet per se te doen :)
Hij heeft trouwens ook een enorme onderhals waar heel slecht doorheen te rijden is. Ik longeer hem nu met elastiek aan de dubbele longeerlijn, zijn er tips om die onderhals wat te verminderen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:26

ze gaat jou dus met een scherper bit laten rijden...
de enige tip is ; op de juiste manier rijden.. sorry maar het is niet anders.
een elastiek helpt dit paard ws ook de goede weg niet op, het is namelijk een heerlijk ding om lekker in te gaan hangen en dan hoef je als paard niet meer op je eigen benen te lopen maar lekker hangen aan dat verende ding.wat dus mede de oorzaak is van zn stugge mond, ik raad je aan om eens te gaan zoeken op nageven en aanleuning.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 08:32

Dat bit zie ik van de week wel dan. Ik wil liever ook niet met een scherp bit rijden en dat weet de eigenaresse ook. :) het komt wel goed ik heb veel vrijheid met hem.